InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joden en Noachieden: Waarom is de regenboog teken van vrede?

Joden en Noachieden: Waarom is de regenboog teken van vrede?

Joden en Noachieden: Waarom is de regenboog teken van vrede? Met de Zondvloed werd de wereld opnieuw gecreëerd. De aarde werd gereinigd, de atmosfeer gezuiverd. Het werd een wereld die de zonneschijn kon opnemen die van bovenaf werd ingeschoten en in vele kleuren werd gebroken. Het werd een wereld waar een gecreëerd wezen geboren kon worden, de ziel, het lichaam, het deel van de wereld en al het voedsel dat de Maker eraan gaf, gebruik dat, doe er iets mee - en geef het dan terug, zeggende: "Zie wat Ik heb gedaan met dat wat U mij gaf!" En dus zwoer G'd om de wereld nooit meer te vernietigen. Want als de bewoners in de fout zouden gaan, zouden ze zich altijd kunnen omdraaien en hun eigen rommel opruimen.

Wat is een regenboog?

Voor een regenboog zijn de volgende factoren van belang: een regenbui, de zon, en op de goede positie staan om de regenboog te kunnen waarnemen. Hoe ontstaan de kleuren van een regenboog? Dat komt omdat wit licht uit een verzameling kleuren bestaat. Het witte licht wordt uit elkaar getrokken en zo ontstaan de kleuren van de regenboog. Wanneer je een druppel water hebt en het licht erin valt wordt het licht weerkaatst en buigt een beetje bij het invallen en verlaten van de druppel. Bij een regenbui van een wolk gaat het om heel veel druppels water die het zonlicht weerkaatsen. Tegen de achterkant van die druppels breekt het licht en zien we die prachtige kleuren van de regenboog. De hoek waarin je naar de regenboog kijkt is heel erg belangrijk. Die bepaalt dat het gaat om een boog.

Het verhaal van Noach en de Zondvloed

Omdat G'd genoeg had van het morele verval van de mensen bracht Hij de Zondvloed op aarde. Alleen Noach en zijn gezin werden gered door tijdens de Zondvloed in de Ark te verblijven. Nadat het waterpeil was gezakt en Noach uit de Ark kon bracht hij offers aan G'd. G'd sloot een verbond met Noach en zijn nakomelingen (de mensheid). G'd zei: “Dit is het teken dat Ik maak en getuig van het verbond tussen Mij en u en alle levende zielen, voor altijd: Ik heb mijn regenboog in de wolken gezet en het zal het teken zijn van het verbond tussen Mijzelf en de wereld. Wanneer ik wolken over de aarde zend, zal de regenboog in de wolken te zien zijn en zal Ik het verbond tussen Mijzelf en alle levende zielen gedenken, en er zal nooit meer een vloed zijn om al het leven te vernietigen. De regenboog zal in de wolken zijn en Ik zal het zien en denk aan het eeuwige verbond tussen G'd en alle levende zielen op aarde.”

Met de regenboog houdt G'd Zich aan zijn belofte en vernietigt de mensheid niet meer ondanks de zonden. Wanneer er lange tijd geen regenboog te zien is is dat een teken dat we niet zondigen en dat we geen overstroming verdienen. Verschillende generaties waren zonder zonden en zagen geen regenboog: de generatie van koning Chizkiyahu, het tijdperk van de mannen van de grote vergadering, de generatie van Rabbi Shimon bar Yochai en de generatie van rabbi Jehosjoea ben Levi. Wanneer er geen regenboog aan de hemel verscheen, was het het ultieme teken dat er een persoon leefde die zo rechtvaardig was dat hij één van de fundamenten van de wereld was.

Waarom koos G'd voor de regenboog?

Dit staat in Ezechiël 1:28: "Zoals de verschijning van de regenboog die op een regenachtige dag in de wolk is, zo was ook de schijn van de helderheid rondom; dat was de verschijning van de gelijkenis van de glorie van de Heer.”

G'd wil eerst een schijn van zijn glorie vertonen door middel van een regenboog voor Hij besluit om te vernietigen. G'd toont echter een omgekeerde regenboog, weg van de mensheid en naar de hemel gericht, en toont hiermee aan dat Hij het waterwapen niet zal gebruiken om de beschaving opnieuw te vernietigen. De regenboog is een teken dat de regen zal stoppen en dat niet opnieuw een Zondvloed komt. De regenboog is een combinatie van vuur (licht) en water dat vrede harmonie en positieve synergie symboliseert.

Natuurlijk fenomeen of nieuwe creatie?

De regenboog is makkelijk wetenschappelijk te verklaren. Men kan er dus vanuit gaan dat - volgens de Joodse religieuze visie gebaseerd op het dictaat van G'd in de Tora - G'd de regenboog al schiep ten tijde van de schepping van de aarde. Het was dus geen nieuwe creatie na de Zondvloed. De vraag komt naar boven wat er precies gebeurde na de Zondvloed toen de Schepper aankondigde dat de regenboog een teken zou zijn van het verbond dat Hij met Noach en zijn zonen had gesloten. Daar geven verschillende Joodse wijzen antwoorden op. Nachmanides erkent dat de regenboog al voor de Zondvloed bestond maar dat het een speciaal teken werd om aan te geven dat de mensen zondigen. Andere wijzen zeggen dat pas na de Zondvloed de regenboog zichtbaar werd omdat de zon sterker was of de atmosfeer dunner.

Joden zeggen een speciale zegen wanneer ze de regenboog zien

Bij het zien van een regenboog, is het gepast om G'd te bedanken voor het niet creëren van een nieuwe vloed. Joden danken G'd door een speciale zegen te reciteren: "Gezegend bent U, G'd, Heerser van de wereld, die het verbond onthoudt, die trouw is aan Zijn verbond, en die door Zijn woord blijft."

Vlak voor de komst van de Messias verschijnt een bijzonder heldere en kleurrijke regenboog

De Zohar (Kabbalistisch boek) zegt dat voordat de Messias komt, er een bijzonder heldere en kleurrijke regenboog zal verschijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Noachieden: regenboog verbond – zeven wetten van Noachmijn kijk opNoachieden: regenboog verbond – zeven wetten van NoachTien generaties na Adam sloot God met Noach en zijn familie het regenboog verbond. De hele mensheid kreeg zeven wetten.…
Wordt vegetarisme in de Jodendom aangemoedigd of ontmoedigd?Vegetarisme is geen gebod in het Jodendom. Toch mocht Adam alleen vruchten en groente eten. Er staat nergens dat hij vle…
Noachieden: Een noachied is een rechtvaardigeNoachieden: Een noachied is een rechtvaardigeEen noachied, iemand die de noachidische geboden naleeft, is een rechtvaardige en mag deel uit maken van de toekomstige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mayahawk, Pixabay
  • https://www.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/4160088/jewish/Deconstructing-the-Rainbow.htm
  • https://schooltv.nl/video/wat-is-een-regenboog-een-boog-van-kleuren/
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/4153497/jewish/Why-Is-the-Rainbow-a-Sign-of-Peace.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/2770455/jewish/What-Is-the-Significance-of-a-Rainbow-in-Judaism.htm

Reageer op het artikel "Joden en Noachieden: Waarom is de regenboog teken van vrede?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 14-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Joden/Noachieden
Schrijf mee!