InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie: Uitstralen van de geest – Numeri 11:17

Torastudie: Uitstralen van de geest – Numeri 11:17

Torastudie: Uitstralen van de geest – Numeri 11:17 “En Ik zal uitstralen van de geest die op u is, en zal het aan hen schenken.” Deze tekst van Numeri 11:17 vertelt hoe G'd een deel van de geest die op Mozes rust zal overdragen op de zeventig oudsten zodat Mozes minder belast raakt. Hoe gaat het uitstralen van de geest? Hiervoor is Kabbala-kennis nodig. In vier stadia wordt naar de ketenorde van de Schepping gekeken. Het begint bij het concept in de eerste fase. In de tweede fase gaat het om de uitwerking van het concept. De derde fase betreft het opstellen van concrete plannen. En de laatste fase omschrijft de praktische zaken. Het begint dus in de geest en leidt uiteindelijk tot praktisch handelen.

Numeri 11:17

En Ik zal uitstralen van de geest die op u is, en zal het aan hen schenken.

Profetie van Mozes

De profetie van Mozes was niet minder geworden. Hij was als een brandende kaars die vele andere kaarsen aanstak. Zijn licht werd niet minder. Mozes verloor niets dat van hem was. (Midrash Rabbah)

Spirituele gaven

Op het meest basale niveau is dit het verschil tussen fysiek en spiritueel geven. Bij fysiek geven is er minder geld of energie dan voorheen. Bij spiritueel geven is geen sprake van verlies, bijvoorbeeld als men iemand anders onderwijst. Toch kan ook dan sprake zijn van 'verlies' in de zin van tijd en inspanning die het kost om iemand te onderwijzen die minder begaafd is.

We vinden een voorbeeld van een dergelijke spirituele vermindering van geven in Mozes' overdracht van het leiderschap aan Jozua. In tegenstelling tot de benoeming van de zeventig oudsten, waar hem werd gezegd dat hij zijn geest "uitstraalde", kreeg Mozes hier de opdracht om "Jozua, de zoon van Nun, te nemen en hem de hand op te leggen... en geef uw glorie aan hem" (Numeri 27: 18-20). Hier zegt de Midrash: "Leg je hand op hem, als iemand die met een kaars een andere kaars aansteekt; Geef van uw glorie, die van het ene vat in een ander vat stroomt."

Met andere woorden, er zijn twee soorten spirituele gaven: een geschenk dat de gever niets "kost" (zoals het geval bij de zeventig oudsten), en een geschenk dat iets uit de gever "kost" (zoals het geval bij Jozua).

Er zijn momenten dat we iets van onszelf opofferen ten gunste van een ander. Maar er zijn ook momenten waarop we onszelf zo onvoorwaardelijk aan de ander toewijden - wanneer het geschenk afkomstig is van een plek zo diep in ons - dat we alleen maar groeien van de ervaring, ongeacht hoeveel we onszelf geven. (The Lubavitcher Rebbe)

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Er bestaat een kabbalistische kijk op het uitstralen van de geest. We kijken dan naar de verschillende stadia van de ketenorde van de Schepping. We doen dit aan de hand van een analogie van een bouwer die een huis gaat bouwen.

Stel je wilt een huis laten bouwen. Van tevoren ga je dat in je gedachten visualiseren. In je geest doordenk je het totale idee. Daarna moet je enthousiast worden over het idee. Vervolgens schakel je een architect en bouwer in. De plannen worden op papier gezet. Hierna volgen de praktische zaken, zoals het kopen van een stuk grond, bouwvergunning aanvragen, het financieren van het project en de daadwerkelijke bouw. Na een aantal maanden is het huis af en kan de droom in vervulling gaan.

We kunnen vier stadia in dit proces afbakenen:
  1. De eerste flits van inspiratie (het allereerste concept)
  2. De uitwerking van het concept in detail
  3. Enthousiasme en daadkracht bij het opstellen van concrete plannen
  4. Praktische zaken (bouwen)

Kabbala legt uit dat deze vier stadia ook werden gebruikt bij de Schepping van de wereld.

Eerste stadium: Atziloet

De eerste fase is het algemene concept. Dit is de wereld van Atziloet waarin de Sefirot zich manifesteren. De wereld van Atziloet bevindt zich nog steeds in het rijk van het Oneindige, en elk van de Sefirot in de wereld Atziloet is oneindig. In de wereld van Atziloet is alles wat je kunt voelen het goddelijke. Er is nog geen onafhankelijk bestaan. De dominante Sefira in de wereld van Atziloet is Chochma. De wereld van Atziloet is het geopenbaarde potentieel van verdere creatie.

Tweede stadium: Beria

Na de tzimtzoem (terugtrekking van G'd) is de eindige Schepping (Beria) van iets vanuit niets mogelijk. Er worden verschillende kenmerken of attributen van G'd afgebakend. In deze fase wordt het eerste concept uitgewerkt en worden de plannen voor de creatie verder ontwikkeld. In de geest heeft het gebouw een vorm van onafhankelijk bestaan aangenomen. Dit is dus in theorie.

In Beria is de overheersende Sefira Bina. Bina neemt het oorspronkelijke concept van Chochma en ontwikkelt het in al zijn details. De verlaging van de Goddelijke Troon vindt plaats in de wereld van Beria. Het is ook in de wereld van Beria dat we de schepping van zielen (de Hoger Hof van Eden) en de hoogste engelen vinden.

Derde stadium: Yetzira

De volgende fase is de wereld van Yetzira (formatie). Het is in deze wereld dat eindige plannen worden opgesteld voor daadwerkelijke creatie. De overheersende Sefirot in deze wereld zijn de zes emotionele Sefirot van Chessed tot Yesod. Het project is niet langer een concept, het wordt geactualiseerd. Hier bestaat de Lagere Hof van Eden, de verblijfplaats voor zielen die verdienden in hun Goddelijk Licht te koesteren. Dit is het rijk van de engelen genaamd Chayot Hakodesh (lit. "heilige wezens"). De profetie van Ezechiël werd ervaren toen hij via meditatieve technieken de wereld van Yetzira binnenkwam. Omdat hij deze ervaring aan zijn mensen wilde overbrengen, moest hij menselijke taal gebruiken om metafysische verschijnselen te beschrijven.

Vierde stadium: Assiya

De laatste fase is de vierde wereld: Assiya, waar de Schepping wordt geactualiseerd. De goddelijke creatieve stroom vanuit de wereld van Yetzirah stroomt door de engelen naar de schepping van de vier koninkrijken: mineraal, plantaardig, dierlijk en menselijk. De overheersende Sefira in de wereld van Assiyah is Malchoet. De Schepping is onafhankelijk van G'd maar de onderdanen accepteren G'd toch als Koning. G'd is totaal verborgen voor de mens. Hiermee biedt G'd de mens de vrijheid Hem te dienen of niet. Deze wereld is het ultieme doel van de Schepping, en hier wenst G'd dat Zijn schepselen een verblijfplaats voor Hem scheppen. Dit wordt bereikt door het naleven van Tora en Mitzvot. In de Tora heeft G'd de scheppingswaarheid gecommuniceerd en een pad verschaft waardoor mensen door de woelige wateren van het leven kunnen navigeren. Dit wordt in elke fase bereikt door zich aan Mitzvot te hechten.

Samenvatting - vragen

  1. Was de profetie van Mozes minder geworden door het uitstralen van de geest?
  2. Wat is het verschil tussen fysiek en spiritueel geven?
  3. Welke twee soorten spirituele gaven zijn er?
  4. Noem de vier verschillende stadia van de ketenorde van de Schepping.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala: geschiedenis van Joodse mystiekGod openbaarde zichzelf op de Berg Sinaï voor de hele Joodse gemeenschap. De Geschreven en Mondelinge Tora werd voor ied…
Kabbala: kabbalisten vanaf de Schepping tot de Talmoed (I)De Kabbala kent vele profeten en wijzen. De eerste kabbalist was Adam HaRishon. Later kwamen o.a. Abraham, Mozes en de p…
Kabbala 4: De Mondelinge TraditieHet Joodse volk ontving de Tora zowel schriftelijk als mondeling. De Schriftelijke Tora verwijst naar de vijf boeken van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Midrash Rabbah
  • The Lubavitcher Rebbe
  • https://www.chabad.org/kabbalah/article_cdo/aid/380376/jewish/Worlds-and-Emanations.htm
  • https://www.chabad.org/kabbalah/article_cdo/aid/380812/jewish/Emanations-Interact.htm
  • https://www.chabad.org/kabbalah/article_cdo/aid/431124/jewish/Close-to-the-Light.htm

Reageer op het artikel "Torastudie: Uitstralen van de geest – Numeri 11:17"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 13-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!