InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Jodendom: waarom is de Berg Sinaï niet meer heilig?

Jodendom: waarom is de Berg Sinaï niet meer heilig?

Jodendom: waarom is de Berg Sinaï niet meer heilig? Er bestaan veel theorieën over de locatie van de Berg Sinaï maar geen is zelfs bijna overtuigend. Hoe komt het dat de Joodse wijzen niet melden waar de Berg Sinaï ligt, terwijl het ontvangen van de Tora op de Sinaï de belangrijkste gebeurtenis is in de wereldgeschiedenis volgens het Jodendom? Nadat het Joodse volk de Tora ontving is alleen de profeet Elia er honderden jaren later nog naar terug geweest toen hij vluchtte voor de goddeloze koningin Izebel en zijn toevlucht zocht in een grot op de “berg G'd, Horeb” die de Joodse wijzen identificeren als de berg Sinaï. Elia vindt G'd daar in de stilte. Dit wil zeggen dat G'd te vinden in onze stille, bescheiden dagelijkse handelingen. G'd zegt dat Elia niet thuishoort op de berg Sinaï. Hij moet terug gaan naar de mensen om hen te instrueren. De Sinaï was alleen heilig toen destijds de G'ddelijke tegenwoordigheid er was. Toen die was vertrokken was de plaats niet meer heilig.

Waar ligt de Berg Sinaï volgens bepaalde theorieën?

Er is niet bekend waar de Berg Sinaï ligt. In de loop der tijd zijn dertien verschillende theorieën ontwikkeld die proberen te verklaren waar de Berg Sinaï ligt maar geen enkele is overtuigend. Allerlei aanwijzingen die in de Bijbel staan zijn namelijk niet meer te plaatsen. Het is lastig om uit de Bijbel een compleet geografisch beeld op te maken zodat niet duidelijk wordt welke berg de Berg Sinaï is. De vijf bekendste theorieën zijn: Jebel Musa (de berg van Mozes), Jebel Sin Bishr, Har Karkom, Jebel el Lawz in Midjan, Jebel Badr in Arabië.

Ontvangst van de Tora op de Berg Sinaï

De Tora werd meer dan 3300 jaar geleden door G'd aan het Joodse volk op de berg Sinaï tijdens Sjavoeot gegeven. Elk jaar op de feestdag van Sjavoeot hernieuwen de Joden hun acceptatie van G'ds geschenk, en “geeft” G'd de Tora opnieuw. Het geven van de Tora was een verreikende geestelijke gebeurtenis - een gebeurtenis die voor altijd de essentie van de Joodse ziel raakte. De Joodse wijzen hebben het vergeleken met een bruiloft tussen G'd en het Joodse volk. Sjavoeot betekent ook 'eden', want op deze dag heeft G'd eeuwige toewijding aan het Joodse volk gezworen en de Joden hebben op hun beurt eeuwige loyaliteit jegens Hem beloofd.

Wat wordt onder de Tora verstaan?

Op de Berg Sinaï werden zowel de schriftelijke als mondelinge Tora gegeven. De schriftelijke Tora zijn de vijf boeken van Mozes (in ruimere zin: het geheel van Joodse religieuze leringen dat het hele lichaam van de Joodse wet, praktijk en traditie omvat). De mondelinge Tora is het commentaar op de schriftelijke Tora. De term Tora betekent instructies. Dit zijn de aanwijzingen die Joden hebben gekregen om G'd te dienen. In de Tora staan ook de Noachidische geboden die bedoeld zijn voor niet-Joden. De Tora is de blauwdruk van de Schepping. Daarin wordt aan Joden en niet-Joden instructies gegeven hoe met G'ds Schepping om te gaan.

De berg Sinaï was heilig; na het vertrek van de G'ddelijke tegenwoordigheid niet meer

Volgens de Talmoed (de Mondelinge Tora) is de heiligheid niet intrinsiek aan de plaats maar de G'ddelijke tegenwoordigheid die op de Berg Sinaï rustte. Toen het Joodse volk de Tora ontving en weer verder trok was de Sinaï niet langer heilig. De plaats werd toen vatbaar voor onheiligheid, meldt de Talmoed. De Sinaï had geen betekenis meer. Joden moesten de Tora leren en de alledaagse wereld verheffen en verfijnen.

De terugkeer van de Berg Sinaï

De Talmoed stelt dat in het Messiaanse tijdperk alle synagogen van de diaspora naar het Land Israël zullen worden getransporteerd. Omdat de G'ddelijke tegenwoordigheid op hen rustte en zij als heilige plaatsen werden beschouwd, wordt hun heiligheid nooit volledig gewist en zullen ze naar het Land Israël worden getransporteerd. Volgens de Lubavitcher Rebbe geldt dit ook voor de Berg Sinaï zelf die in zekere zin verantwoordelijk was voor het leren van de Tora en het leren van de volgende generaties uitvoering van mitswot (verplichtingen). Zodoende zal de berg Sinaï in het Messiaanse tijdperk zijn heiligheid herwinnen en naar het Land Israël worden getransporteerd.
Gerelateerde artikelen
Dertien geloofspunten Maimonides 8: Goddelijkheid ToraMetaforisch gesproken dicteerde God aan Mozes de Tora. Alleen Mozes weet hoe God de Tora werkelijk aan hem communiceerde…
Dertien geloofspunten Maimonides 7: Mozes grootste profeetIn het Jodendom wordt Mozes als de grootste profeet beschouwd. Hij werd door God uitverkoren en had een grotere kennis d…
Torastudie 102: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17Torastudie 102: Onder de berg Sinaï - Exodus 19:17Op de zesde dag van de maand Sivan in het Joodse jaar 2448 verzamelde het hele Joodse volk zich aan de voet van de berg…
Dertien geloofspunten Maimonides 9: Tora onveranderlijkMaimonides' negende principe luidt dat de Tora onveranderlijk is en dat er nooit een ander verbond zal komen. Men mag er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikiImages, Pixabay
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/4021233/jewish/Where-Is-Mount-Sinai.htm
  • https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3361517/jewish/What-Is-Torah.htm
  • http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/subject?823

Reageer op het artikel "Jodendom: waarom is de Berg Sinaï niet meer heilig?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!