InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 49: Jozef de nieuwe Jood - Genesis (42:6-9)

Torastudie 49: Jozef de nieuwe Jood - Genesis (42:6-9)

Torastudie 49: Jozef de nieuwe Jood - Genesis (42:6-9) In Genesis 42:6-9 wordt verteld dat de dromen van Jozef die hij twintig jaar geleden had, waren uitgekomen. De broers bogen voor hem in Egypte, zoals in de dromen was voorspeld. Jozef was de nieuwe Jood geworden. Geen schaapherder, maar een wereldburger die desondanks trouw bleef aan God. Hij zou de voorloper zijn van de Jood in ballingschap.

Genesis 42:6-9

Jozef nu was machthebber over het land; hij was het, die aan al het volk van het land koren verkocht. Toen nu de broeders van Jozef aangekomen waren, bogen zij zich voor hem neer met het aangezicht der aarde. Zodra Jozef zijn broeders zag, herkende hij hen, maar hij deed alsof hij een vreemde voor hen was; hij sprak hen bits aan, en zei tot hen: Vanwaar komt gij? Zij zeiden: Uit het land Kanaän, om voedsel te kopen. Jozef herkende zijn broeders wel, maar zij herkenden hem niet. Toen herinnerde Jozef zich de dromen die hij van hen gedroomd had. En hij zei tot hen: Gij zijt verspieders, gij zijt gekomen om te zien, waar het land open ligt.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

ו וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל-הָאָרֶץ הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל-עַם הָאָרֶץ וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּשְׁתַּחֲווּ-לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה. ז וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת-אֶחָיו וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֵאַיִן בָּאתֶם וַיֹּאמְרוּ מֵאֶרֶץ כְּנַעַן לִשְׁבָּר-אֹכֶל. ח וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת-אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ. ט וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת-עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם.

De dromen van Jozef

Twintig jaar eerder had Jozef twee dromen gehad die de gebeurtenissen van die dag voorspelden. In de eerste droom "bonden we schoven in het veld, toen plotseling mijn schoof steeg en rechtop stond. En zie jullie schoven stonden er rondom heen en bogen naar mijn schoof." in de tweede droom zag Jozef "de zon, de maan en elf sterren bogen naar mij."

Jozefs broers, die al jaloers waren vanwege de liefde van hun vader voor hem, "haten hem zelfs meer vanwege zijn dromen en zijn woorden." Jakob was zich dit goed bewust, toch "hield hij de zaak in gedachte en wachtte en anticipeerde op haar vervulling."

Omdat te laten gebeuren, moest Jakob het verlies van zijn geliefde zoon 22 jaar berouwen, en Jozef moest zijn slavernij ervaren en zijn broers berouw voor diezelfde periode. 22 pijnlijke jaren zodat de zonen van Jakob zichzelf mogelijk zouden buigen voor de heersers van Egypte, die, onwetend voor hen, de dromer was die ze in slavernij hadden verkocht. Waarom was het zo belangrijk dat deze onderwerping plaatsvond? Waarom wachtte Jakob en anticipeerde hij op de vervulling van Jozefs dromen, ondanks zijn realisering van de verschrikkelijke animositeit die het veroorzaakte onder zijn kinderen?

De nieuwe Jood

Abraham, Izaäk en Jakob waren schaapherders, net zoals de zonen van Jakob. Zij kozen voor dit beroep omdat zij het leven van de schaapherder -een leven van afsluiting, gemeenschap met de natuur, en afstand van de tumultueuze maatschappij - het meest bevorderlijk was voor hun spirituele jacht. Door schapen te hoeden in de valleien en op de heuvels van Kanaän, konden ze hun rug keren naar de wereldse zaken van de mens, zich toewijden aan de majesteit van de Schepper en Hem dienen met een heldere gedachte en rustig hart.

Jozef was anders. Hij was een man van de wereld, een streber in handel en politiek. Verkocht in slavernij, werd hij spoedig diensthoofd van zijn meester. In de gevangenis gegooid, werd hij spoedig een hoog lid van de gevangenisdirectie. Hij ging door om heerser te worden van Egypte, de tweede man achter Farao in de machtigste natie op aarde, en enige leverancier van voedsel voor de gehele regio.

Toch deed dit hem niets. Hij bleef de rechtvaardige Jozef die Tora had bestudeerd aan de voeten van zijn vader. Slaaf, gevangen, heerser van miljoenen, controleur van de rijkdom van het rijk -het maakte geen verschil: dezelfde Jozef die had gemediteerd in de heuvels en de valleien van Kanaän wandelde in de straten van Egypte. Zijn spiritualiteit en morele ego kwam van binnenuit en werd totaal niet aangetast door zijn omgeving, of zijn beroep waar hij 24 uur per dag mee bezig was.

Het conflict tussen Jozef en zijn broeders liep dieper dan de veelkleurige jas of de favoriete zoon van de vader. Het was een conflict tussen spirituele traditie en een nieuwe wereldsheid, tussen een gemeenschap van schaapherder en een politicus. De broers konden niet accepteren dat een persoon een wereldlijk bestaan kon leiden zonder werelds te worden, dat een persoon één met God kan blijven terwijl hij in paleizen en overheidsgebouwen woont in het heidense Egypte.

Voor de eerste tweehonderd jaar van Joodse geschiedenis, hield het schaapherders credo. Maar Jakob wist dat als zijn nakomelingen de Egyptische ballingschap moest overleven -en de millennia Babylonische, Griekse, Romeinse, Oosterse, Westerse, economische, religieuze en culturele ballingschap die de geschiedenis voor hen in petto had-, zij onderworpen moesten worden aan het credo van Jozef. Als de kinderen van Israël Gods volk wilden blijven door de geschiedenis heen, dan moesten ze onderdanen van Jozef worden.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom haatten de broers Jozef?
  2. Waarom kozen de zonen van Jakob om als schaapsherder te leven?
  3. In welk opzicht verschilde Jozef van zijn broers?
  4. Waar ging het conflict tussen Jozef en zijn broers om?
  5. Waarom moesten de zonen van Jakob onderdanen worden van Jozef?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Jozef en zijn broersJoodse Bijbel: Jozef en zijn broersJozef is de favoriete zoon van Jakob. Dit wekt veel jaloezie op bij de andere broers. Ze gaan hem nog meer haten wanneer…
De twee dromen van Jozef (Genesis 37) en hun betekenisDe twee dromen van Jozef (Genesis 37) en hun betekenisGenesis 37 beschrijft de twee dromen die Jozef krijgt. In de eerste droom buigen de elf graanschoven van zijn broers voo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 49: Jozef de nieuwe Jood - Genesis (42:6-9)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-02-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!