InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Koning Joas van Juda

Joodse Bijbel: Koning Joas van Juda

Joodse Bijbel: Koning Joas van Juda Joas is de zoon van Koning Achazja. Hij regeert van 700 tot 661 voor het begin van de gewone jaartelling. Hij is de enige overlevende na een massamoord op zijn familie door zijn grootmoeder Athalia die alle nakomelingen van Koning David doodt om de troon voor haarzelf veilig te stellen. De éénjarige Joas wordt verborgen gehouden in de Heilige Tempel en beschermd door zijn oom Jojada, de Hogepriester. Zes jaar later organiseert Jojada een coup tegen Athalia en kroont Joas tot koning. Onder de leiding van Jojada zamelt Joas geld in om de Tempel te restaureren en de afgoderij uit Juda te verbannen. Maar na Jojada's dood gaan de mensen weer afgoden dienen. Hazaël, de Koning van Aram, trekt Juda binnen, en Joas zendt hem schatten uit de Tempel om een aanval af te wenden. Joas wordt door zijn eigen soldaten gedood.

Joas' vlucht

Na de massamoord voelt Athalia zich veilig in haar positie, en gelooft dat de koninklijke lijn van David uitgestorven is. Maar ze heeft het mis. Wanneer ze de slachting van alle mannelijke leden van het koninklijk huis van David beveelt, slaagt Jehosheba, een zus van koning Achazja en de vrouw van de Hogepriester Jojada, erin om de eenjarige zoon van Achazja, Joas, te redden. Ze brengt hem naar haar man in de Heilige Tempel en houdt hem daar verborgen.

Joas wordt uitgeroepen tot koning

Koningin Athalia bestuurt het land zes jaar lang onbesuisd en behandelt de gelovigen in G'd onbarmhartig. Ondertussen houdt Hogepriester Jojada hoop op het laatste lid van de dynastie van David. Hij heeft veel vrienden en volgelingen die G'd aanbidden en die ernaar verlangen om het bloed van het Huis van David te wreken.

Op zevenjarige kroont Jojada Joas tot koning. De coup is zorgvuldig gepland. Er zijn vele priesters en Levieten in de Tempel om de dienst te vieren. Joas wordt tot koning gekroond en Athalia wordt gedood. Zij is het laatste lid van het Huis van Achab, de dochter van Jezebel, die zoveel ellende had aangericht in zowel Juda als Israël.

Het volk van Juda keert terug naar G'd

Het volk van Juda is blij dat de wrede koningin Athalia dood is. De tempels van Baal en Ashtarte worden vernietigd. Mattan, de belangrijke priester van Baäl, wordt gedood voor zijn afgoden. Het volk gaat weer massaal G'd dienen.

Herstel van de Tempel

Joas wordt opgevoed door zijn oom Jojada. Hij is vroom en vreest G'd. Hij wil graag de glorie van de Tempel in ere herstellen. Hij zamelt geld in voor de restauratie van de Tempel.

Jojada overlijdt op 130-jarige leeftijd. Joas moet het nu alleen zien te rooien. Omdat hij nog jong en onervaren is laat hij zich makkelijk negatief beïnvloeden en verlaat de zuivere dienst aan G'd en staat afgoderij toe.

De dood van Zacharia

De bevolking is niet blij met het kwaadaardige leven van de koning. Maar Joas trekt zich er niets van aan en doet er alles aan om een revolutie in de kiem te smoren. Hij laat Zacharia, de zoon van Jojada, in de Tempel met stenen om het leven brengen. De bevolking is woedend maar Joas brengt zelfs de andere kinderen van Jojada om het leven.

De dood van Joas

Zacharia heeft voor zijn dood voorspeld dat Joas gestraft zal worden. Hazaël, de koning van Syrië, trekt Juda binnen. Zijn soldaten brengen een spoor van vernielingen aan. Joas moet geld betalen aan Hazaël om zijn land terug te krijgen. Wanneer Koning Joas ziek wordt, wordt hij gedood door zijn dienaren die het volk steunen. Joas wordt opgevolgd door zijn zoon Amazia.

Over Koning Joas is te lezen in de Joodse Bijbelboeken 2 Koningen 11 en12 en in 2 Kronieken 24.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe wordt Joas van de massaslachting gered?
  2. Hoe komt het dat Joas G'd dient?
  3. Hoe komt het dat Joas afgoden gaat dienen?
  4. Hoe wordt Joas gestraft?

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Het Huis van JehuJoodse Bijbel: Het Huis van JehuKoning Jehu is aan de macht in Israël en besluit de Baäl godsdienst te verwijderen uit Israël. Toch aanbidt Jehu niet al…
Geschiedenis Jodendom: verval van het Koninkrijk IsraëlGeschiedenis Jodendom: verval van het Koninkrijk IsraëlJerobeam (931-910) uit de stam Efraïm begon een opstand die het rijk van Salomo definitief tot ontbinding bracht en tens…
Joodse Bijbel: Samaria onder belegJoodse Bijbel: Samaria onder belegOnder de heerschappij van Jehoram lijdt het volk Israël zeven opeenvolgende jaren onder hongersnood. Ondertussen probere…
Joodse Bijbel: het koninkrijk van JeroboamJoodse Bijbel: het koninkrijk van JeroboamJeroboam komt in opstand tegen Koning Rehabeam die zijn vader Koning Salomo had opgevolgd. Na de succesvolle opstand tra…
De splitsing in Juda en IsraëlDe splitsing in Juda en IsraëlDe splitsing van de 12 stammen van Israël werd veroorzaakt omdat het volk genoeg had van de hoge belastingen, welke sede…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Koning Joas van Juda"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 14-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!