InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie: De menora vertegenwoordigt Israël – Numeri 8:2-4

Torastudie: De menora vertegenwoordigt Israël – Numeri 8:2-4

Torastudie: De menora vertegenwoordigt Israël – Numeri 8:2-4 De menora (lampenstandaard) vertegenwoordigt het volk Israëls, G'ds “licht voor de naties” (Jesaja 49:6 en Zacharia 4:2). De vele componenten getuigen van het feit dat de Joodse natie uit verschillende stammen bestaat, inclusief individuen van allerlei levenslopen. Maar zelfs de menora drukt de diversiteit binnen Israël uit. Er zijn twee wetten die wijzen naar de integriteit van de menora: (1) het maken van de menora en (2) de manier waarop het verlicht.

Numeri 8:2-4

“Zeg tegen Aharon dat hij de lampen zo op de standaard zet dat het licht van alle zeven lampen naar voren valt.” Aharon deed dit; hij zette de lampen zo op de standaard dat het licht naar voren viel, zoals de Eeuwige Mozes had opgedragen. De hele lampenstandaard van de voet tot aan de bloemversiering bovenaan, was nu uitéén stuk goud gedreven. Hij was gemaakt volgens het voorbeeld dat de Eeuwige aan Mozes had laten zien.

Tekst in het Hebreeuws

ב דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת-הַנֵּרֹת אֶל-מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת. ג וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל-מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה. ד וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד-יְרֵכָהּ עַד-פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת-הַמְּנֹרָה.

Numeri 8:2

“Zeg tegen Aharon dat hij de lampen zo op de standaard zet dat het licht van alle zeven lampen naar voren valt.”

Les voor de spirituele lampopsteker

De priester hoefde de lamp van de menora in de Tempel alleen maar 's middags aan te steken. Eerder waren de lampen al schoongemaakt en gevuld met olie, en waren er nieuwe pitten aangebracht.

Hierin ligt de les voor de spirituele lampopsteker. Denk niet dat je iets kan bereiken wat je medemens zelf kan bereiken; denk niet dat je hem iets geeft dat hij al niet bezit. De ziel van je medemens is al een spirituele lamp, gevuld met de zuiverste spirituele olie en uitgerust met alles wat nodig is om de spirituele brandstof om te zetten in een spirituele vlam. Er ontbreekt alleen de nabijheid van een andere spirituele lamp (ziel) om hem aan te steken. Als je eigen ziel is verlicht, zal het contact met de andere ziel het potentieel voor licht aanwakkeren, zodat hij zijn omgeving verlicht en op zijn beurt andere zielen aansteekt.
(Lubavitcher Rebbe (1902-1994), Rabbi Menachem Mendel Schneerson, zevende leider van Chabad-Lubavitch, woonde in Nikolayev en Dnieperptrosk (Oekraïne), Leningrad, Berlijn, Warschau, Parijs en New York; bouwde op en breidde uit het werk van zijn voorgangers om het Joodse leven over de hele wereld te revolutioneren; hij staat bekend als "de Rebbe")

Numeri 8:3

Aharon deed dit.

Uitstekend karwei

Aharon deed een uitstekend karwei. Hij stond in het Heiligdom, voor de heilige menora, en was in staat om de lampen aan te steken, de pitten op hun plaats te zetten en de lampen met olie te vullen zonder te morsen.
(Rabbi Levi Yitzchak of Berditchev (1740-1809) is één van de meest geliefde chassidische leiders)

Numeri 8:4

De hele lampenstandaard van de voet tot aan de bloemversiering bovenaan, was nu uit één stuk goud gedreven.

De menora smeden

Mozes vond het lastig om de menora te maken, lastiger dan de andere stukken van het Heiligdom. Daarom zei G'd tegen hem om een staf goud te nemen, in de oven te leggen, het eruit te nemen en zo de menora te smeden. In Exodus 25:31 staat: “Maak een lampenstandaard van zuiver goud. De voet, de schacht, de kelken, knoppen en bloemen moeten uit één stuk worden gedreven.” Mozes sloeg [een stuk goud] met een hamer, en de menora nam de vorm van zichzelf aan. Om deze reden wordt gezegd: "van gehamerd werk zal het worden gemaakt" (tei'aseh) - inhoudende dat het vanzelf wordt gemaakt.
(Midrash Rabbah, een compilatie van Midrashische interpretaties van de Pentateuch en bepaalde andere Bijbelse boeken, samengesteld in de vierde eeuw)

De menora vertegenwoordigt Israël

De menora vertegenwoordigt het volk Israëls, G'ds “licht voor de naties”. De vele componenten getuigen van het feit dat de Joodse natie uit verschillende stammen bestaat, inclusief individuen van allerlei levenslopen. Maar zelfs de menora drukt de diversiteit binnen Israël uit.

Er zijn twee wetten die wijzen naar de integriteit van de menora: (1) het maken van de menora en (2) de manier waarop het verlicht.
  1. De menora is uit één stuk goud gemaakt gedurende de verschillende stadia. Hiermee kunnen de zielen van Israël vergeleken worden die in essentie één zijn. Hun verdeling in onderscheidende individuen is slechts hun investering in verschillende lichamen en fysieke levens.
  2. De ziel van Israël schijnt volgens de verschillende prototypen van menselijk karakter (de zeven sefirot) en tegelijkertijd komt het voort uit één lichaam. Met andere woorden Joden komen van dezelfde plaats en zijn gericht op hetzelfde doel. De verschillen drukken de eenheid uit.
(Lubavitcher Rebbe (1902-1994))

Numeri 8:4

De hele lampenstandaard van de voet tot aan de bloemversiering bovenaan, was nu uitéén stuk goud gedreven.

De menora vertegenwoordigt de Tora

De menora vertegenwoordigt ook de Tora, de bron van het g'ddelijke licht in de wereld. Dit zinspeelt op het ontwerp van de menora zoals omschreven in hoofdstuk 25 van Exodus. De menora had 7 armen, 11 knoppen, 9 bloemen en 22 kelken en was 7 handbreedten hoog. De nummers vertegenwoordigen de vijf boeken van de Geschreven Tora: het eerste vers van Genesis heeft 7 woorden, het eerste vers van Exodus heeft 11 woorden, het eerste vers van Leviticus heeft 9 woorden, het eerste vers van Numeri heeft 17 woorden, en het eerste vers van Deuteronomium heeft 22 woorden.
(Divrei Noam, gepubliceerd in Warschau in 1892)

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Zacharia 4:2 (menora)

“Wat zie je?” vroeg hij, en ik antwoordde: “Ik zie een lampenstandaard die helemaal van goud is, met een schaal erop, en op die schaal zijn zeven lampen bevestigd, zeven lampen met elk zeven tuitjes.

Toelichting van de Joodse Bijbelcommentator Rashi:
  • Met een schaal erop: zoals in (Jozua 15:19): "De boven bronnen". Dit is een uitdrukking voor een lente, [dus] een soort grote ronde kom.
  • En zijn zeven lampen: een soort vat waarin olie en wikkels worden ingevoegd.
  • Zeven tuitjes elk: Zeven tuitjes komen naar elke lamp, want de olie stroomt uit de kom door die tuitjes in elke lamp.

Jesaja 49:6 (licht voor de naties)

Hij zei: “Dat je mijn dienaar bent om de stammen van Jakob op te richten en de overlevenden van Israël terug te brengen, dat is nog maar het begin. Ik zal je maken tot een licht voor alle volken, opdat de redding die ik brengen zal tot aan de einden der aarde reikt.”

  • Hij zei: “Dat je mijn dienaar bent”: In Mijn ogen, is het geschenk te klein dat je dit alleen zou moeten hebben, dat je Mijn dienaar bent om Jakob te vestigen en naar Mij het belegerde Israël terug te brengen, en zie, ik voeg meer toe aan u, en ik zal u een licht voor de naties maken, om te profeteren over de ondergang van Babylon, die een vreugde voor de hele wereld zal zijn.
  • En het belegerde Israël: Hebreeuws וּנְצוּרֵי. (Spreuken 7:10) "Met een hart omringd door kwade gedachten (וּנְצֻרַת)", dat hun hart omringd is door de neiging van zondige gedachten, zoals een stad die door een bolwerk van degenen die het belegeren, belegerd is.

De priesterlijke functie van Israël wordt door de profeet Jesaja omschreven als “licht voor de naties”. In Exodus 19:3-6 staat de priesterlijke functie van Israël (het Uitverkoren Volk) omschreven. 'Mozes ging de berg op, naar G'd. De Eeuwige riep hem vanaf de berg toe: “Zeg tegen het volk van Jakob, laat de kinderen van Israël weten: “Jullie hebben gezien hoe Ik ben opgetreden tegen Egypte, en hoe Ik je op adelaarsvleugels gedragen heb en je hier bij Mij heb gebracht. Als je Mijn woorden ter harte neemt en je aan het verbond met Mij houdt, zul je een kostbaar bezit voor Mij zijn, kostbaarder dan alle andere volken – want de hele aarde behoort mij toe. Een koninkrijk van priesters zul je zijn, een heilig volk.” Breng deze woorden aan de Israëlieten over.'

Samenvatting - vragen

  1. Wat is de les voor de spirituele lampopsteker?
  2. Wat betekent "van gehamerd werk zal het worden gemaakt"?
  3. Op welke wijze vertegenwoordigt de menora het volk Israël?
  4. Welke twee wetten wijzen naar de integriteit van de menora?
  5. Op welke wijze vertegenwoordigt de menora de Tora?

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Speciale Sjabbatot (Sjabbats)De periode tussen het einde van de joodse maand sjewat en het begin van de maand niesan bevat vier speciale sjabbatot. H…
De Staat Israël: Menora en de DavidsterDe Staat Israël: Menora en de DavidsterDe Menora is het staatsembleem van Israël terwijl de Davidster de Israëlische vlag siert. Het zijn symbolen die een lang…
Drie-eenheid: Vader, Zoon & Heilige Geest in Oude TestamentDrie-eenheid: Vader, Zoon & Heilige Geest in Oude TestamentDrie-eenheid: de onderscheiden Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest in het Oude Testament (Tenach). We bespreken de pl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Lubavitcher Rebbe(1902-1994)
  • Rabbi Levi Yitzchak of Berditchev (1740-1809)
  • Midrash Rabbah, een compilatie van Midrashische interpretaties van de Pentateuch en bepaalde andere Bijbelse boeken, samengesteld in de vierde eeuw
  • Divrei Noam, gepubliceerd in Warschau in 1892
  • Rashi (Rabbi Shlomo Yitzchaki; 1040-1105)
  • http://www.chabad.org/parshah/default_cdo/aid/36744/jewish/Behaalotecha.htm

Reageer op het artikel "Torastudie: De menora vertegenwoordigt Israël – Numeri 8:2-4"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-07-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!