InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Joram, Achazja en Athalia van Juda

Joodse Bijbel: Joram, Achazja en Athalia van Juda

Joodse Bijbel: Joram, Achazja en Athalia van Juda Joram (Jehoram) is de oudste zoon van koning Jehoshafat; hij doodt zijn broers om zijn soevereiniteit veilig te stellen. Hij regeert van 714-706 voor het begin van de gewone jaartelling. Hij wordt beïnvloed door zijn g'ddeloze vrouw Athalia, de dochter van Jezebel, en introduceert afgodendienst in Judea. De Edomieten komen in opstand tegen Judea en Joram slaagt er niet in om ze te onderwerpen. Zoals de profeet Elia voorspelt komen de Filistijnen en Arabieren ook in opstand. Ze plunderen het paleis van Joram en nemen zijn hofhouding gevangen. Joram sterft als gevolg van een ongeneeslijke maagziekte. Zijn zoon Achazja (Achazjahoe) volgt hem op. Deze regeert van 706-705 voor het begin van de gewone jaartelling. Hij wordt sterk beïnvloed door zijn moeder Athalia. Terwijl Achazja zijn oom, Koning Joram van Israël, bezoekt komt Jehu in opstand tegen Joram en doodt Achazja samen met de rest van de familie.

Het kwaadaardige regime van Koning Joram

Zolang Koning Jehoshafat leeft lijkt zijn zoon Joram een vroom een rechtvaardig leven te leiden. Maar wanneer hij op zijn tweeëndertigste de troon bestijgt wordt hij sterk beïnvloed door zijn vrouw Athalia. Zij is de dochter van Jezebel en is net als haar moeder een fanatieke afgodendienaar van Baal. Ze brengt haar priesters en afgoden naar de heilige stad Jeruzalem. Zij wil af van de tradities van Koning David. Zij geeft opdracht de zes broers van Joram te vermoorden. Joram is een gewillig instrument in haar handen. Hij richt tempels op ter ere van Baal en Ashtarte en verleidt de bevolking van Jeruzalem om de afgoden te dienen.

Straf voor Joram

De profeet Elia stuurt hem een brief en kondigt G'ds straf aan voor het doden van zijn broers en het misleiden van zijn volk. De profetie van Elia komt spoedig uit. De bevolking van Edom, die sinds Koning David is onderworpen aan Judea, komt in opstand. Het lukt Joram niet de opstand te onderdrukken. Ook de Filistijnen en Arabieren grijpen hun kans om in opstand te komen tegen Judea. Zij veroveren Jeruzalem en plunderen elk huis. Ook het Jorams paleis wordt geplunderd. De vrouwen en kinderen van Joram worden gevangen genomen en gedood. Alleen zijn jongste zoon Achazja overleeft.

De positie van Juda is verzwakt. Joram leidt een ongeneeslijke maagziekte. Na twee jaar afschuwelijk lijden sterft hij. Het volk vergeet en vergeet zijn slechte overheersing niet. Zijn graf wordt niet bijgezet in de koninklijke grafkamers van het dynastie van het Huis van David.

Over Joram is te lezen in de Joodse Bijbelboeken 2 Koningen 8:16-24 en 2 Kronieken 21.

Achazja (Achazjahoe)

Achazja volgt zijn vader op maar wordt eveneens beïnvloed door zijn kwaadaardige moeder koningin Athalia. Hij moedigt afgoderij aan en probeert het geloof in G'd uit te bannen. Hij regeert slechts één jaar. Op zijn moeders advies vecht hij samen met zijn oom, de Israëlietische Koning Joram, tegen Syrië. Zijn oom raakt gewond en vlucht van het strijdtoneel. Achazja zoekt hem op en is getuige wanneer Jehoe, die tot koning gezalfd wordt door Elisha, Joram doodt en het hele huis van Achab afslacht. Achazja probeert te vluchten maar wordt door een pijl van Koning Jehoe gedood.

Over Achazja is te lezen in de Joodse Bijbelboeken 2 Koningen 8:25-29 en 9:16-29 en 2 Kronieken 22:1-9.

Athalia's terreurregime

Athalia volgt Achazja op als koningin. Alle leden van het Huis van David worden gedood. Ze onderdrukt de ware gelovigen in G'd, zowel gewone mensen als priesters. Ze wordt gesteund door de Feniciërs die al belangrijke posities bezitten sinds het bestuur van haar man en zoon. Ze controleert het hele openbare leven in Judea. Met haar leger zorgt ze ervoor dat de bevolking G'd niet kan dienen en geen offers kan brengen in de Heilige Tempel.

Over Athalia is te lezen in de Joodse Bijbelboeken 2 Koningen 11 en 2 Kronieken 22-23.

Samenvatting - vragen

  1. Waarin uit de kwaadaardigheid van het regime van Koning Joram?
  2. Hoe komt het dat Joram een slechte koning is?
  3. Op welke manier wordt Joram gestraft door G'd?
  4. Hoe komt het dat Koning Achazja slecht is?
  5. Wie volgt Koning Achazja op?

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De splitsing in Juda en IsraëlDe splitsing in Juda en IsraëlDe splitsing van de 12 stammen van Israël werd veroorzaakt omdat het volk genoeg had van de hoge belastingen, welke sede…
Aftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonAftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonOp maandag 28 januari 2013 liet Koningin Beatrix weten dat zij op dinsdag 30 april 2013 afstand zou nemen van de troon.…
Geschiedenis Jodendom: verval van het Koninkrijk IsraëlGeschiedenis Jodendom: verval van het Koninkrijk IsraëlJerobeam (931-910) uit de stam Efraïm begon een opstand die het rijk van Salomo definitief tot ontbinding bracht en tens…
Koning Willem-Alexander en Koningin MáximaOp 28 januari 2013 deelde Koningin Beatrix in een televisietoespraak mee dat zij op 30 april van dat jaar zal aftreden.…
Joodse Bijbel: Samaria onder belegJoodse Bijbel: Samaria onder belegOnder de heerschappij van Jehoram lijdt het volk Israël zeven opeenvolgende jaren onder hongersnood. Ondertussen probere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Joram, Achazja en Athalia van Juda"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 27-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!