InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: Koning Jehosjafat van Juda

Joodse Bijbel: Koning Jehosjafat van Juda

Joodse Bijbel: Koning Jehosjafat van Juda Koning Jehosjafat van Judea is de zoon van Koning Asa. Hij regeert van 737 tot 714 voor het begin van de gewone jaartelling. Jehosjafat is een rechtvaardige en g'dvrezende koning. Hij stuurt geleerden om het Joodse volk in Judea te onderwijzen in de Tora. De koning strijdt samen met Koning Achab tegen de Aramieten die ze verslaan. Later strijdt hij met Koning Jehoram tegen de Moabieten die ze ook verslaan. Kort daarna dreigt Jeruzalem aangevallen te worden door buurlanden. Jehosjafat kondigt een dag van gebed af. De buurlanden gaan daardoor tegen elkaar vechten en de inwoners van Judea worden gered.

Het welvarende rijk van Jehosjafat

Het rijk van Jehosjafat is één van de rijkste perioden in de geschiedenis van het Oude Israël. Jehosjafat wordt geëerd door de bewoners van Judea omdat hij zo vroom is net als zijn vader Asa. Ook is hij een warme persoonlijkheid. Hij houdt zich strikt bezig met het dienen van G'd en het naleven van de Tora. Hij bant de afgodendienst uit en onderwijst zijn volk in de kennis van G'd. Hij wordt hierbij geholpen, door priesters, Levieten en geleerden die door het hele land reizen om het gewone volk te onderwijzen. I Koningen 22:43: Hij volgde in alle opzichten het voorbeeld van zijn vader Asa en deed wat goed is in de ogen van de Eeuwige.

Jehosjafat gaat het land weer opnieuw indelen in districten en provincies. Er komt een rechtssysteem gebaseerd op de Tora. Elke rechtbank krijgt regels om zich aan de straf- en burger wetten conform de Tora te houden.

Het leger en de politiek

Hoewel er het grotendeel van zijn regeerperiode geen strijd gevoerd wordt, bouwt Jehosjafat een goed georganiseerd leger op. De grenzen worden streng bewaakt tegen aanvallen van buitenaf. Judea dwingt respect af van omliggende liggende buren zoals de Edomieten, Filistijnen en Arabieren die zelfs bijdragen aan de economie van het land. Zo leveren de Arabieren jaarlijks duizenden uitstekende schapen aan Judea wat leidt tot een grote schapenindustrie.

Bondgenootschap met Achab

Omdat het verlangen naar vrede groot is sluit Jehosjafat een verbond met Achab, koning van Israël. Deze band wordt versterkt door het huwelijk van zijn zoon Joram met Athaliah, de dochter van Achab. Het bondgenootschap leidt wel tot een terugval van de morele standaards van het volk van Judea.

De eerste terugslag komt wanneer Jehosjafat Samaria bezoekt en akkoord samen met Achab vecht tegen Benhadad, de koning van Syrië. Het leger van Israël wordt verslagen en Achab gedood. Jehosjafat keert terug naar Jeruzalem en wordt geconfronteerd met de profeten die tegen het bondgenootschap met de goddeloze Achab waren. Jehosjafat wordt niet boos op profeet Jehu ben Hanani maar erkent zijn fout en belooft meer naar de profeten te zullen luisteren.

Maar later gaat het weer mis wanneer Jehosjafat samen met de goddeloze zoon van Achaba, Ahaziah, besluit om een grote handelsvloot te bouwen. G'd vernietigt de vloot tot het laatste schip en de gehele bemanning vindt de dood. I Koningen 22:49: Jehosjafat bouwde een handelsvloot om goud te halen in Ofier, maar de reis ging niet door want de schepen vergingen al bij Etsjon Geber. Dit keer maakt Jehosjafat geen fout meer en weigert het aanbod van Ahaziah om een nieuwe vloot te bouwen.

Jehosjafats verdere exploitaties

Ondanks alles blijft Jehosjafat goede banden onderhouden met het huis van Achab. Joram volgt Ahaziah op en nodigt Jehosjafat uit om te strijden tegen de Moabieten die bestuurd worden door koning Mesha. Jehosjafat helpt met zijn eigen leger en zoekt steun bij de koning van Edom. Jehosjafat raadpleegt profeet Elisha. Deze voorspelt een overwinning voor de Joodse legers. Maar koning Mesha slaagt erin de bevolking van Edom op te hitsen tegen hun koning en het volk van Judea. De buurlanden vallen Judea aan en marcheren naar Jeruzalem. Jehosjafat roept het volk op om te vasten en te komen bidden in de Heilige Tempel. G'd beantwoordt het gebed. De profeet Jehaziel voorspelt een complete overwinning omdat het G'ds strijd is. Jehosjafat en zijn leger hoeven zelfs niet te vechten want de lichamen van de vijanden liggen al op de grond. De buurlanden hadden elkaar aangevallen en afgeslacht. Na de wonderbaarlijke overwinning durft geen enkel land Judea meer aan te vallen. De rest van de regeerperiode van Jehosjafat verloopt in vrede en geluk. Hij overlijdt op 60-jarige leeftijd en wordt opgevolgd door zijn zoon Joram.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom is het rijk van Jehosjafat één van de rijkste perioden in de geschiedenis van het Oude Israël?
  2. Hoe dwingt Judea respect af van zijn buurlanden?
  3. Wat leidt tot een terugval van de morele standaards van het volk van Judea?
  4. Wat voorspelt de profeet Jehaziel?

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Einde van het Huis van OmriJoodse Bijbel: Einde van het Huis van OmriDe profeet Jona zalft in het geheim Jehu, de commandant van de Joodse legers, als volgende koning van Israël. Jona profe…
Bijbel (Tenach) - kunst in de TenachBijbel (Tenach) - kunst in de TenachIn de kunstuitdrukkingen van het volk Israël zijn invloeden van zijn directe omgeving terug te vinden. Een wezenlijk pro…
Torastudie 131: Breken van Stenen Tafelen  Exodus 32:19Torastudie 131: Breken van Stenen Tafelen Exodus 32:19Het mag vreemd klinken maar de Tora beschouwt het breken van de Stenen Tafelen door Mozes als de grootste daad die hij v…
Joodse Bijbel: Baasha, Zimri, Omri, AchabJoodse Bijbel: Baasha, Zimri, Omri, AchabZoals de profeet Ahija heeft voorspeld begint Koning Baasha zijn regeerperiode met bloedvergieten. Hij vernietigt het he…
Joodse identiteit: Ontstaan van het Joodse volkJoodse identiteit: Ontstaan van het Joodse volkHet Joodse volk stamt af van de aartsvaders Abraham, Izaäk en Jakob en de aartsmoeders Sara, Rebekka, Rachel en Lea. Hun…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: Koning Jehosjafat van Juda"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 27-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!