InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bar en Bat Mitswa - een speciale Joodse viering

Bar en Bat Mitswa - een speciale Joodse viering

Bar en Bat Mitswa - een speciale Joodse viering Volgens de Joodse wet zijn kinderen niet verplicht de plichten (Mitswot) na te komen. De eerste jaren van een kind is een trainingsperiode waar ze leren over de Mitswot en hoe er zich aan te houden. Een meisje moet de Mitswot nakomen vanaf haar 12de jaar; een jongen vanaf zijn 13de jaar. De viering van Bar/Bat mitswa staat nergens uitdrukkelijk vermeld in de Tora. Het zelfde kan gezegd worden voor het feest Sjavoeot waarbij wordt gevierd dat de Tora is geschonken. Waarom meldt de Tora dit niet?

De reden waarom de viering van Sjavoet niet wordt gemeld in de Tora

De Chasam Sofer geeft enige elementaire feiten. De mensen brachten het eerste fruit naar Jeruzalem ten tijden van Sjavoeot, met grote fanfare. De Sefer HaChinuch vertelt ons waarom we het gebod hebben om het eerste fruit apart te zetten. Tot de tijd dat de gewassen beginnen te groeien, maakt de boer zich ernstige zorgen over het succes van zijn gewassen. Zijn inkomen is afhankelijk van het fruit en het wachten op de oogst kan zenuwslopend zijn. Als het fruit echter begint te groeien en de boer letterlijk zijn vruchten ziet, is de boer meer dan blij. Hij weet dat zijn werk niet voor niets was en dat hij een inkomen zal hebben dit jaar. Het is precies de tijd dat de boer zich moet herinneren wie zijn gewassen succesvol maakt: God. De boer dankt God voor alle hulp en de zegeningen.

Wanneer het komt tot het geven van de Tora, moeten we geen gebod hebben of een viering om ons te herinneren hoe gelukkig we zijn dat we de Tora hebben. We moeten zelf geïnspireerd zijn om elke dag dankbaarheid te tonen aan God voor het geven van dit cadeau. Als God ons had opgedragen een feest te vieren ter gelegenheid van het verkrijgen van de Tora dan zouden we het ervaren als een verplichting en niet de echte blijdschap voelen. Dit is niet hoe God wil dat we het ontvangen van de Tora vieren. Het moet uit onszelf komen.

De reden waarom de viering van Bar en Bat Mitswa niet wordt gemeld in de Tora

Het is waarschijnlijk om deze reden dat er geen gebod staat in de Tora om Bar en Bat Mitswa te vieren. Bij het volwassen worden krijgen jonge mensen de last van de Tora op hun schouders. Ondanks de last moet men erg blij zijn vanwege het feit dat hij of zij nu de gelegenheid heeft om de Mitswot na te leven. Dit geluk moet natuurlijk zijn: de jeugd moet het zelf voelen. Een kunstmatige blijdschap is niet noodzakelijk noch wenselijk. De jonge man of vrouw moet realiseren hoe blij hij of zij is nu hij de Tora heeft ontvangen en God dankbaar zijn voor het geschenk. Dit besef moet er zijn zonder enige stimulans. Daarom wordt er in de Tora geen melding gemaakt van de Bar en Bat Mitswa.

Net zoals de gewassen bloeien de kinderen op en beginnen vruchten te dragen die opzij worden gezet voor God.

Uit deze vergelijking kunnen twee lessen worden geleerd

De Bar of Bat Mitswa, terwijl deze waarschijnlijk nerveus is voor het lezen van de Tora of het geven van een speech, kijkt uit naar deze mijlpaal met grote anticipatie. Het gezin van de jonge volwassene organiseert de Simcha, de viering, hopend dat iedereen kan delen in de feestvreugde. Er is een natuurlijke Simcha dat de nieuwe volwassene inspireert om gelukkig te zijn en dank te zeggen dat hij nu persoonlijk de Tora heeft ontvangen. Net als de Bikkoeriem op Sjavoeot, is de Bar of Bat Mitswa een tijd voor reflectie voor allen die betrokken waren bij de jeugd en hen hielp zover te komen. Er is veel werk geïnvesteerd in het kind. Men kan veel 'nachas', genoegdoening krijgen van een kind. Ouders moeten God dankbaar zijn voor het opvoeden van het kind.

De boodschap aan de jonge volwassene is: Nu is het tijd dat je erg gelukkig moet zijn omdat je de Tora hebt ontvangen. God gaf het je als een schenking. God gaf het je als een schenking en je moet je realiseren hoe kostbaar het geschenk is en daarvoor moet je dankbaar zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay

Reageer op het artikel "Bar en Bat Mitswa - een speciale Joodse viering"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Gezinsleven
Schrijf mee!