Wat is Bar Mitswa? 13-jarige Joodse jongen als volwassene

Wat is Bar Mitswa? 13-jarige Joodse jongen als volwassene Wat is Bar Mitswa? In het Jodendom beschouwt men een 13-jarige jongen en een 12-jarig meisje (bat mitswa) als religieus volwassenen. Wat wint men erbij om tegen de realiteit in te gaan waarbij 12/13-jarigen als kinderen worden gezien en behandeld? De wet verbiedt jongeren veel dingen zoals autorijden, drinken, stemmen, etc. Waarom dan toch volwassen binnen het Jodendom?

Het verschil tussen een volwassene en een kind

Laten we even het verschil analyseren tussen een volwassene en een kind. Het verschil tussen de twee is niet een ongelijkheid in intelligentie -een kind kan een erg hoog IQ hebben, maar blijft desondanks wel een kind. Voor kennis geldt hetzelfde. Volwassenheid is eerder het in staat zijn vereiste kennis te integreren in het dagelijks leven en de informatie te gebruiken, verschaft door de hersenen de drang van het hart te onderdrukken. Het is de volwassene die de capaciteit heeft moeilijke beslissingen te maken gebaseerd op zijn begrip van de gevolgen van zijn handelingen. Het kind kan ook de gevolgen van zijn handelingen in theorie begrijpen; voor de volwassene zijn de gevolgen werkelijk, niet abstract. Om een chassidische terminologie te gebruiken: "De geest bestuurt het hart."

De geest bestuurt het hart

Dit is de innerlijke betekenis van de mitswa van de tefillien (gebedsriemen), de mitswa die het meest geïdentificeerd wordt met de Bar Mitswa. De armtefillien wordt geplaatst naast het hart, en de hoofdtefillien wordt direct gelegd boven de hersenen. De geest moet het hart constant leiden en beiden moeten onderworpen zijn aan een hoger autoriteit -Gods geboden die beschreven staan op de perkamenten binnen de lederen huisjes.

Rationele handelingen

God, de schepper van de mens, schiep een model die fysiek en emotioneel op bijna hetzelfde tijdstip rijp laat worden. Tegen de tijd dat de pubertijd wordt bereikt, is de mens theoretisch voorbereid om verantwoordelijk te zijn voor zijn handelingen. De nieuwe 'volwassene' heeft nu de noodzakelijke rijpheid om zijn handelingen op rationaliteit te baseren, in plaats van impulsen. Dit is niet alleen theorie; dit is feitelijk de manier zoals zaken waren tot het midden van de 20ste eeuw. Nog niet zo lang geleden gingen jonge adolescenten trouwen en steunden hun familie. De rijkdom nam toe.

Toegenomen rijkdom in de samenleving heeft twee kanten

Positieve bezien kwam met de rijkdom, naast materiële welvaart, een generatie van hoogopgeleide jeugd. Kinderen konden vrij studeren. Negatieve bezien werden kinderen steeds later volwassen. Hun warme maaltijd stond altijd klaar en ze hadden altijd onderdak.

De klok kan niet worden teruggedraaid. Maar dit betekent wel dat de werkelijke voorbereiding op de Bar/Bat Mitswa erg vroeg moet beginnen om de kinderen goede verantwoordelijkheid te leren voor hun handelingen. Het betekent de natuurlijke ouderlijke zorg om altijd klaar te staan te weerstaan. Het betekent consequent handelen van de ouders. Zo kunnen kinderen vroeg verantwoordelijk worden voor hun handelingen die ze moeten verrichten op de leeftijd van de Bar en Bat Mitswa.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay
  • Chabad

Reageer op het artikel "Wat is Bar Mitswa? 13-jarige Joodse jongen als volwassene"

Reacties

Moeller, 16-03-2020 21:12 #2
In mijn boekje over de derde generatie joodse Holocaust slachtoffers wil mijn hoofdpersoon geen bar mitswa te worden. Weet u welke gevolgen dat voor het jochie kan hebben. Kan er wellicht vanuit sjoel uitstel worden verleend. Met een reactie op deze vragen zou ik erg blij zijn. Ik dank u, respondent, bij voorbaat heel hartelijk.
T.Möller. Reactie infoteur, 17-03-2020
Bar Mitswa kan ook op latere leeftijd.

https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/2201498/jewish/Bar-Mitzvah-for-an-Adult.htm

MVG,

Etsel

Mulderij C., 02-03-2009 09:16 #1
Wanneer is bar mitswa ontstaan? Ik lees dat het pas in de middeleeuwen werd gevierd. Op grond van welke bepaling of uitspraak is bar mitswa een feit geworden in het jodendom? Reactie infoteur, 02-03-2009
Hallo,

Bar Mitswah wordt in de Talmoed genoemd. Waarom het pas later is ingevoerd is mij onduidelijk. Ik zal er nog onderzoek naar doen.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-12-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Gezinsleven
Reacties: 2
Schrijf mee!