InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Wetten en gewoontes bij de Joodse besnijdenis (Briet Mila)

Wetten en gewoontes bij de Joodse besnijdenis (Briet Mila)

Op de achtste dag na de geboorte wordt het Joodse baby jongetje besneden. Hij wordt hiermee in het Verbond opgenomen van Abraham. Ook krijgt het jongetje zijn Hebreeuwse naam. Aangezien het hierbij om een hele belangrijke ceremonie gaat zijn er vele wetten en gewoontes. In dit artikel wil ik daar aandacht aan besteden.

Wetten en gewoontes bij de besnijdenis (Briet mila)

  1. De plicht van de Briet mila ligt voornamelijk bij de vader. Echter, als de vader faalt of weigert dit gebod op te volgen en het kind religieus gezien volwassen is op 13 jarige leeftijd, komt de plicht bij de jongen te liggen.
  2. De Briet moet op de achtste dag worden uitgevoerd na de geboorte. Hierbij wordt de Joodse kalender in acht genomen. De dag begint bij zonsondergang van de vorige dag.
  3. Wanneer de circumcisie vóór de achtste dag heeft plaatsgehad, wordt het als ongeldig beschouwd. Er moet een speciale procedure worden uitgevoerd door een Moheel 'Hatofas dam Briet' (een druppel bloed afnemen). Een rabbijn moet hierover worden geraadpleegd.
  4. Wanneer de baby vroegtijdig geboren is, zwak is of ziek, een oog infectie, dan wordt de Briet uitgesteld. We wachten op het herstel van de gezondheid van het kind. In sommige omstandigheden wachten we 7 volledige dagen na de ziekte voordat de Briet plaatsvindt.
  5. Wanneer de vader eenmaal een Moheel aangewezen heeft, mag hij geen andere Moheel kiezen. Tenzij de hij de tweede Moheel als eerste had gekozen als die beschikbaar was.
  6. Bij de ochtendgebed voorafgaande aan de Briet, wordt de 'Tachanoen' weggelaten in de aanwezigheid van de vader, de Sandek (degene die de baby vasthoudt), of de Moheel, zelfs als de Briet op een ander lokatie zal plaatsvinden.
  7. Als de Briet gehouden zal worden op een dag dat de Tora wordt gelezen in de synagoge, eren we de vader, de Sandek, en de Moheel met het reciteren van de zegen op de Tora.
  8. We beschouwen de positie van Sandek hoger dan die van Moheel.
  9. Het is de gewoonte een stoel klaar te zetten voor Elija de profeet die de "Engel van de Briet' wordt genoemd. Hij kreeg deze eervolle positie omdat hij streed voor deze grote mitswa. God beloofde hem daarom dat hij bij elke Briet aanwezig zou zijn. Wanneer deze stoel wordt gebruikt verklaren we: "Deze stoel is voor Elijahoe Hanavi."
  10. Het is de gewoonte om niet formeel mensen uit te nodigen voor de Briet. In plaats daarvan wordt een bericht geplaatst dat een Briet zal plaatsvinden op een bepaald tijdstip op een bepaalde plek. Dit wordt gedaan om niet zonder respectvol te zijn tegenover Elija die bij elke Briet aanwezig is.
  11. Het is een grote mitswa aanwezig te zijn bij een Briet en deel te nemen aan het feestmaal. Sommigen zeggen dat ter ere van deze grote mitswa en in respect voor Elija de profeet, alle aanwezigen bij de Briet gereinigd worden van de zonden.
  12. Het is de gewoonte dat de vader, Moheel, en Sandek een talliet (gebedsmantel) dragen gedurende de Briet.
  13. Het is traditie dat het kind gelegd wordt op een kussen gedurende de Briet, van de tijd dat hij overhandigd wordt door zijn moeder totdat hij weer terugkeert naar zijn moeder na de Briet.
  14. Sommigen benadrukken dat de Kvatterien (peetmoeder) de vrouw is van de Kvatter (peetvader) en niet zwanger is.
  15. Iedereen moet staan gedurende de Briet Mila, behalve de Sandek die zit en de baby vasthoudt gedurende de besnijdenis.
  16. Bij de Briet Mila zegenen we het kind en zeggen "Net zoals hij het verbond binnentreedt, mag hij zo ook de Tora, het huwelijk en de goede daden binnentreden."
  17. Bij het gebed na de maaltijd reciteren we de Horachamans geassocieerd met de Briet Milla.
  18. Sommigen hebben de gewoonte een voorschot te betalen voor de Joodse studie van de jongen.
  19. Een Briet kan ook op sjabbat of op een feestdag worden uitgevoerd. Wanneer er sprake is van uitstel of een keizersnede dan mag er niet op sjabbat of een feestdag worden besneden.
  20. Wanneer er twijfel bestaat of de baby geboren is op sjabbat dan moet de Briet uitgesteld worden tot de dag NA de volgende sjabbat.
  21. Alle voorbereidingen voor de Briet moeten voor sjabbat plaatsvinden. Alleen de Briet zelf mag op sjabbat plaatshebben.
  22. De baby mag echter niet op sjabbat worden gedragen. Dus dan vindt de Briet thuis plaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Betekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaBetekenis van de Joodse besnijdenis - Briet MilaAbram is 99 jaar oud wanneer hij van God te opdracht krijgt zichzelf te besnijden. Dit als teken van een speciale relati…
Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Het instrument dat gebruikt wordt voor de besnijdenis wordt 'Izmel' genoemd. Dit is een vlijmscherp chirurgisch mesje. W…
Achtergronden van de Joodse besnijdenisAchtergronden van de Joodse besnijdenisDe Joodse besnijdenis (briet mila - op de achtste dag na de geboorte) is een voortzetting van het eeuwenoude verbond van…
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Wetten en gewoontes bij de Joodse besnijdenis (Briet Mila)"

Reactie

Emmy, 30-10-2014 22:03 #1
Ik kan niets lezen over eventuele verdoving. Wordt de baby verdoofd en zo ja waarmee dan? En zo nee, waarom niet? Reactie infoteur, 31-10-2014
Nee, wordt niet verdoofd. Baby merkt er niets van. Mes is vlijmscherp. Alleen bij volwassen mannen die tot het Jodendom toetreden is sprake van een verdoving.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Gezinsleven
Reacties: 1
Schrijf mee!