InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Poeriem: veel gestelde vragen over het Joodse feest

Poeriem: veel gestelde vragen over het Joodse feest

Over Poeriem worden veel vragen gesteld. Hoe wordt het gevierd? Wat betekent het? Hoe kan ik de Megilla horen als ik werk? Hoe lang duurt het luisteren naar de Megilla? Waarom wordt God niet genoemd in de Megilla? Waar kan ik een kopie krijgen van de Megilla? Kan ik de Megilla op internet lezen? Waarom verkleden mensen zich op Poeriem? Hoe worden de driehoekige gebakjes genoemd? Is alcohol drinken verplicht? Wat zijn de ratels en waarom maken ze geluid tijdens de Megilla?

Hoe wordt Poeriem gevierd?

Er zijn vier plichten:
  1. Lees of luister naar de Megilla (Boek van Esther) 's avonds en overdag.
  2. Geef liefdadigheid aan ten minste twee behoeftigen.
  3. Zend kant-en-klaar voedsel naar ten minste één persoon.
  4. Neem deel aan een feestelijke maaltijd.

Wat betekent Poeriem?

Poeriem betekent 'loten'. De naam herinnert aan de loten die Haman trok om de dag te kiezen die het meest geschikt was voor de vernietiging van de Joden.

Hoe kan ik de Megilla horen als ik werk?

Maak tijd vrij om naar de synagoge te gaan. Er is best een mogelijkheid om twee uurtjes vrijaf te regelen.

Hoe lang duurt het luisteren naar de Megilla?

Het hangt er vanaf. In een kleine groep duurt het tussen de 20-25 minuten. Een openbare lezing in een synagoge kan zo'n 45 minuten duren.

Waarom wordt God niet in de Megilla genoemd?

Op Poeriem kwam de verlossing als gevolg van toevallige omstandigheden. Koning Ahasveros werd kwaad op zijn vrouw en koos Esther als koningin; Mordechai hoorde over het plan Ahasveros te doden en redde de koning; Haman kwam op de verkeerde plek op het verkeerde tijdstip; Esther gebruikte haar positie om de koning tegen Haman op te zetten, etc. Vanwege deze natuurlijke omstandigheden is de naam van God niet aanwezig in de Megilla.

Waar kan ik een kopie krijgen van de Megilla?

Bij het Nieuw Israëlietisch Kerkgenootschap.

Kan ik op internet luisteren naar de Megilla?

Nee. Je moet naar de synagoge gaan of andere aangelegenheid.

Waarom verkleden mensen zich net alsof het carnaval is?

Als een toespeling op Gods hand in het Poeriem wonder dat verborgen was in natuurlijke gebeurtenissen.

Wat zijn de driehoekige gebakjes (Hamansoren)?

Het zijn gevulde Hamansoren, die zinspelen op de verborgen aard van het Poeriem wonder.

Bestaat er de plicht om alcohol te drinken op Poeriem?

Ja. Lees hier verder. Maar het mag niet leiden tot onverantwoordelijk gedrag. Een persoon is altijd verantwoordelijk voor zijn gedrag. Dus niet rijden als je dronken bent!

Hoe worden de ratels genoemd en waarom worden ze gebruikt tijdens het lezen van de Megilla?

Ze heten graggers en worden gebruikt om het ongenoegen te tonen tegenover de aartsvijand van de Joden, Haman. Wanneer zijn naam genoemd wordt gebruiken we de ratels.

Meer informatie: Startpagina - Jodendom: Joodse feestdagen/Shabbat.
Gerelateerde artikelen
Poeriem: de mitswot (plichten)Hoewel het Poeriem een feest lijkt waar weinig regels aangebonden zijn, zijn er toch een aantal plichten. Zo moet er gel…
Poeriem: het reciteren van de Megilla (het Boek Esther)Tijdens Poeriem is men verplicht de Megilla (het Boek Esther) te lezen zowel 's avonds als overdag. De verplichting 's a…
Poeriem: symbool van 'verborgenheid'Er is iets vreemd met de naam Poeriem. Ten eerste is het een Perzisch woord (poer betekent 'lot', de loten die Haman tro…
Joodse feestdagen: PoeriemJoodse feestdagen: PoeriemHet Joodse Poeriem is een feest ter herdenking van de bevrijding van de Joden in Perzië uit de handen van Haman in het m…
Poeriem: het boek Esther (7:5-9:28) deel IVVervloekt zij Haman die probeerde mij te vernietigen; gezegend Mordechai de Jood, Vervloekt zij Zeresh, vrouw van de ver…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Poeriem: veel gestelde vragen over het Joodse feest"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!