InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joden en Noachieden: zoektocht naar Eenheid (God)

Joden en Noachieden: zoektocht naar Eenheid (God)

Joden en Noachieden: zoektocht naar Eenheid (God) Het leven is een constante zoektocht naar eenheid. Ieder mens is op zoek naar eenheid. Een schrijver van een boek of artikel verzamelt allerlei verschillende informatie om daar een verhaal van te maken. Een ingenieur voegt verschillende componenten samen om zo een machine te bouwen. Een componist componeert verschillende noten tot een muziekstuk. Deze zoektocht naar eenheid is in feite een middel om te zoeken naar God, de hoogste eenheid. Ieder mens, Jood en niet-Jood, heeft als verantwoordelijkheid om alle verschillende elementen in de stoffelijke wereld richting God te buigen. Je moet hierbij denken aan het gezinsleven, het werk, de dagelijkse zorgen, etc. Joden doen dit via naleving van de Tora terwijl Noachieden hiervoor de Noachidische geboden dienen na te leven. God is de enige eenheid buiten ons ik. Om tot Gods eenheid door te dringen moeten wij Gods eenheid leren begrijpen.

Gods eenheid betekent dat niets bestaat naast God

Veel mensen denken dat Joden en Noachieden in één God geloven. Zij plaatsen dit tegenover de vermeende mogelijkheid dat je ook in meerdere goden zou kunnen geloven. Zij zien één dus als een getal. In werkelijkheid betekent “God is Eén” dat niets naast God bestaat. Alles wat God geschapen heeft bestaat niet naast God. De hele Schepping is een product van Gods Geest. Zou God niet meer aan de Schepping denken dan bestaat de Schepping niet meer. God zelf blijft echter wel bestaan. Hij is onveranderlijk. Aan Hem kan niets toegevoegd of afgenomen worden. Deze eenheid van God is dus totaal iets anders dan de christelijke drie-eenheid waarbij de Heilige Geest en Jezus -die allebei scheppingen van God zijn- aan God worden 'toegevoegd'. Joden en Noachieden geloven daar niet in. Bij hen draait het om de Absolute Eenheid.

Ook is belangrijk om uit te leggen dat eenheid niet hetzelfde is als gelijkheid. Met eenheid wordt bedoeld harmonie binnen verscheidenheid. Om dit te verduidelijken kan gekeken worden naar het lichaam van een mens. Deze bestaat uit miljoenen verschillende elementen die met elkaar verbonden zijn en zo een eenheid vormen. Deze elementen worden in stand gehouden door sappen, mineralen, vitaminen en ongeziene krachten die we nauwelijks kennen.

Bij het zoeken naar eenheid gaat het om het herkennen van de kwaliteiten van de verschillende elementen en deze te bundelen zonder dat aan de kwaliteiten van de elementen iets verandert. Dit kan je vergelijken met de relatie tussen man en vrouw waarbij beiden zich verbinden en elkaar moeten accepteren zo als ze zijn.

Op vergelijkbare wijze heeft God een relatie tot de mens. De mens moet één worden met God zonder God en zichzelf aan te tasten. God houdt zichzelf verborgen zodat het vanuit ons perspectief lijkt alsof we een onafhankelijk bestaan hebben. Met onze vrije wil kunnen we vervolgens zelf beslissen of we op zoek gaan naar God of niet. Ieder mens heeft een aangeboren verlangen om God te zoeken. Des te groter onze kennis van de stoffelijke wereld des te meer we inzien dat God bestaat.

God wil dat we één worden met Hem – hoe bereiken we dit?

God wil dat we één worden met Hem. Dit gebeurt doordat God zijn 'licht' aan de mens openbaart zodat onze eindige wereld in contact komt met het oneindige. Onze wereld is zo geschapen dat we één voor één de buitenste lagen kunnen afpellen. Zo worden de spirituele lagen geopenbaard en leren we God begrijpen. We kunnen leren onderscheid te maken tussen onze eigen werkelijkheid en Gods absolute werkelijkheid. Deze twee werkelijkheden moeten samengebracht worden. Zo ervaren wij God elk moment van de dag en komen we uiteindelijk tot het hoogste besef dat alleen God bestaat.

Hoe bereiken we de situatie dat we één worden met God? Dit kan alleen door de Bijbel te bestuderen en Gods geboden na te leven. Zo verwerkelijken we Gods wil. Wanneer Joden de Tora bestuderen en niet-Joden de Noachidische geboden worden hemel en aarde met elkaar verbonden, het Goddelijke en het menselijke smelten zo met elkaar samen. Dus in ieders leven kunnen hemel en aarde elkaar ontmoeten. Rabbijn Steinsaltz verklaarde dat Joden in de 'hemel zijn' als ze de Tora bestuderen. De hemel is dus niet iets waar we op zouden moeten wachten tot we overlijden. We kunnen en moeten de hemel hier op aarde brengen om zo de Schepping te vervolmaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay
  • http://www.askmoses.com/en/article/416,2135087/The-Giving-of-the-Torah.html
  • Zinvol leven – Rebbe Menachem Mendel Schneerson

Reageer op het artikel "Joden en Noachieden: zoektocht naar Eenheid (God)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Joden/Noachieden
Schrijf mee!