InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joodse Bijbel: de wonderen van profeet Elisa

Joodse Bijbel: de wonderen van profeet Elisa

Joodse Bijbel: de wonderen van profeet Elisa Ten tijde van het bestuur van Koning Jehoram zucht het land onder oorlog en hongersnood en staat op het punt in te storten. In deze tijd zendt G'd de profeet Elisa om het volk te troosten en te bemoedigen. Elisa is constant onder weg en praat met mensen. Hij raadpleegt koningen en biedt zijn hulp aan een arme weduwe aan met evenveel genade.

Het kruikje met olie

Op een dag komt de weduwe van de profeet Obadja naar Elisa toe. Ze vertelt hem dat haar man met grote schulden is gestorven en dat de geldeisers dreigen haar twee zonen als slaaf te nemen tenzij zij de schulden onmiddellijk betaalt. Elisa had de G'dvrezende en vriendelijk Obadja gekend, die, onder de ogen van de goddeloze Koningin Jezebel, de ware profeten van G'd had gevoed en beschermd met zijn eigen geld. Daardoor kwam hij in de schulden. Nu moeten zijn zonen de schuld betalen.

Elisa vraagt de weduwe wat ze in huis heeft. Ze zegt alleen een kruikje olie te hebben. Elisa zegt tegen haar om lege vaten van haar buren te lenen. Ze vult de vaten het het kruikje olie. De olie blijft maar doorstromen. Wanneer er geen lege vaten meer zijn stopt de stroom olie. De vrouw vertelt Elisa wat er is gebeurd. Hij zegt tegen haar dat ze de olie moet verkopen om zo met het geld de schulden van haar man te betalen en de rest van het geld voor zichzelf en haar zonen te gebruiken.

Elisa en de inwoners van Shunem

Op een dag bezoekt Elisa de stad Shunem. Hier woont een ouder echtpaar dat erg vriendelijk en vroom is. De vrouw is in het bijzonder gastvrij en ziet erop toe dat de profeet brood in haar huis eet. Het echtpaar bouwt zelfs een kamer voor hem. Zij plaatsen er een bed, een tafel, een stoel en een kandelaar in. Steeds wanneer Elisa Shunem bezoekt is er een plek voor hem.

Op een zekere dag dat Elisa in het huis is stuurt hij zijn dienaar Gehazi naar de gastvrouw om bij hem te komen. Wanneer ze verschijnt biedt Elisa aan voor haar de koning te spreken als ze speciale wensen heeft. Maar de vrouw zegt niets nodig te hebben omdat ze tevreden is met haar lot. Wanneer ze weg wandelt zegt Gehazi tot de profeet dat de vrouw geen zoon heeft. Kan een zoon geen mooier geschenk voor haar zijn op hun oude leeftijd? Elisa roept haar bij zich en belooft de vrouw een zoon over een jaar. En zo geschiedde.

Wanneer de zoon een paar jaar oud is krijgt hij hoofdpijn en sterft in de armen van zijn moeder. De moeder legt het zoontje op het bed waar de profeet altijd lag. Ze laat het daar achter en sluit de deur. Zonder iemand te vertellen dat haar zoon is overleden gaat ze naar de Berg Karmel waar Elisa is. Elisa hoort het slechte nieuws aan en stuurt zijn dienaar Gehazi met zijn staf naar het dode kind om deze weer tot leven te wekken. Gehazi mag aan niemand vertellen wat hij gaat doen. Maar dat doet hij toch. Hij kind wordt daarom niet tot leven gewekt. Dan gaat Elisa zelf naar het dode kind en wekt hem tot leven. Het kind zou later de profeet Habbakuk worden.

Elisa behoudt de profeten

Elisa waarschuwt zijn volk keer op keer zich te bekeren anders komt er hongersnood of oorlog. Zij luisteren niet en er komt hongersnood. Elisa en de jonge profeten die hem volgen gaan naar Gilgal nabij Jericho. Ze hebben honger en eten wat wilde kalebassen. Ze weten echter niet dat deze giftig zijn. Elisa doet wat meel in een pot en nodigt de profeten uit wat meer te eten. Dat doen ze en ze worden niet ziek. Niet veel later komt een man uit Baal-Shalisha. Hij deelt twintig broden uit voor 2200 mensen. De broden blijken voldoende te zijn. Elisa wordt beroemd onder zijn volk en zelfs daarbuiten.

Elisa en Naaman

Naaman is een moedige Syrische generaal die beroemd en rijk is. Maar hij wordt getroffen door lepra. Hij kan zich niet meer onder andere mensen begeven. Eén van de slavinnen van zijn vrouw suggereert hem om naar de profeet Elisa te gaan die hem kan genezen. De koning van Syrië Benhadad schrijft een persoonlijke brief naar de koning van Israël. Hij denkt dat de koning van Israël Elisa kan verplichten voor Naaman te bidden. Maar deze denkt dat de koning van Syrië problemen wil veroorzaken. Elisa zegt echter dat Naaman kan komen.

Naaman genezen

Wanneer Naaman bij Elisa verschijnt vertelt deze hem via één van zijn discipelen dat hij zich zeven keer in de Jordaan moet wassen en dat hij dan genezen zal zijn. Naaman ziet dit als een belediging. Hij vindt dat Elisa tot G'd moet bidden. Hij vertrekt woedend. Maar zijn dienaren halen hem over toch in de Jordaan te gaan. Hij doet dat en wordt genezen. Naaman keert terug naar Elisa en bedankt hem. Hij zegt dat er geen andere G'd is dan de G'd van Israël. Naaman biedt Elisa cadeaus aan maar die weigert deze te accepteren. Hij zegt tegen Naaman dat hij een altaar voor G'd moet bouwen in Syrië en G'd moet dienen.

Gehazi's gierigheid en straf

Gehazi, de dienaar van Elisa, gaat Naaman achterna en vraagt hem om de cadeaus met de smoes dat Elisa hem gezonden heeft. Naaman schenkt de cadeaus. Bij terugkomst is Gehazi bang om Elisa de waarheid te vertellen. Elisa berispt hem om zijn gierigheid en dat hij Elisa een slechte naam bezorgt. Gehazi krijgt als straf lepra.

Nog meer wonderen

Omdat Elisa nog meer discipelen krijgt bouwt hij extra ruimtes bij de rivier de Jordaan. Opnieuw verbaast Elisa hen met een wonder. Een bijl van een jonge profeet valt in het water van de Jordaan. Elisa snijdt een stuk hout en gooit het in het water. Deze zinkt naar de bodem en de ijzeren bijl drijft naar de oppervlakte. De jonge profeet, die de bijl geleend had, heeft de bijl nu weer terug.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is de taak van de profeet Elisa?
  2. Op welke wijze helpt Elisa de weduwe van de profeet Obadja?
  3. Waarom lukt het de dienaar van Elisa, Gehazi, het dode kind niet te genezen?
  4. Hoe wordt Naaman van zijn lepra genezen?
  5. Waarom krijgt Gehazi lepra?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Samaria onder belegJoodse Bijbel: Samaria onder belegOnder de heerschappij van Jehoram lijdt het volk Israël zeven opeenvolgende jaren onder hongersnood. Ondertussen probere…
Jom Ha'atsmaoet: Het Land IsraëlJom Ha'atsmaoet: Het Land IsraëlRav Levi zei dat al het toekomstige goede, zegeningen en vertroostingen die God zal geven aan Israël komt alleen van Zio…
Sterven IX: troosten van de achterblijvers - Joodse visieEen heilige verplichting opgelegd aan iedere Jood is om de rouwenden te troosten, of hij familie is of niet, en of hij e…
De profeet Elia: Joodse commentaren en toelichtingenDe profeet Elia: Joodse commentaren en toelichtingenElia wordt in het Jodendom als één van de belangrijkste profeten gezien. Niet alleen in de tijd van de Bijbel maar ook i…
Kabbala: kabbalisten vanaf de Schepping tot de Talmoed (I)De Kabbala kent vele profeten en wijzen. De eerste kabbalist was Adam HaRishon. Later kwamen o.a. Abraham, Mozes en de p…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach

Reageer op het artikel "Joodse Bijbel: de wonderen van profeet Elisa"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 18-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!