InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Waarom vertelt de Bijbel weinig over leven na de dood?

Waarom vertelt de Bijbel weinig over leven na de dood?

Gelooft het Jodendom in het leven hierna? Wanneer je de Tora leest dan lijkt het alsof er nauwelijks over een leven na dit leven wordt gesproken. Is dit dan de enige wereld? Volgens het Jodendom kunnen er vele werelden zijn. Maar deze wereld is de belangrijkste. Laat de komende wereld aan God over.

Tora spreekt niet over een leven na de dood; De profeten doen dit wel

De Tora (de eerste vijf Boeken van Mozes) heeft het niet over een leven na de dood. Er wordt bij de profeten wel gesproken over een leven na de dood.

Het verhaal van Kaïn en Abel

Dit gezegd hebbende, is er zeker een indicatie dat er rechtvaardigheid gedaan zal worden op een andere plaats dan deze. Een treffend voorbeeld is het verhaal van Kaïn en Abel.

Kaïn en Abel brengen offers aan God; God accepteert het offer van Abel en niet die van Kaïn; Kaïn is jaloers en doodt Abel. Eind van het verhaal! Maar wacht eens even! In één zin zegt de Tora dat God blij is met Abel, en de volgende minuut is hij dood! En Kaïn waar God niet blij over was wandelt weg! Is dit de beloning voor het doen van rechtvaardigheid?

De boodschap is duidelijk: deze wereld is niet altijd eerlijk. Maar God zal niet verschuldigd blijven. De uiteindelijke rechtvaardiging zal later komen.

Waarom noemt de Tora de komende wereld niet? Waarom wordt het over gelaten aan de latere profeten?

Omdat de Tora over deze wereld gaat, niet de volgende. Terwijl bij andere religies verhalen worden verteld wat je allemaal te wachten staat in het paradijs als je goede dingen doet, ziet het Jodendom het niet als een geldig motief om goede dingen te doen. God wil dat we goede dingen doen omdat dat goed is.

Er is een ander leven waarin de rechtvaardigen worden beloond en de goddelozen worden gestraft, daar geloven we in, de profeten hebben erover gesproken. Maar dat is Gods zaak. We moeten ons bezighouden met dit leven. Ons doel is om goed te doen en kwaad te bestrijden en dit een veilige en comfortabele wereld te maken -een plek waar zowel God als de mens zich thuisvoelt.

Laat de komende wereld aan God over

Zonder geloof in een volgend leven is er geen rechtvaardigheid. De Kaïns van deze wereld kunnen wegkomen met moord. Maar door te veel de belangrijkheid van een volgende leven na dit leven te benadrukken, lopen we het risico de heiligheid en waarde van dit leven te kleineren.

Het Jodendom heeft een andere benadering: Laat de komende wereld aan God over; en laten wij ondertussen aan deze wereld werken beginnend bij onszelf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gelijkenis van de verloren zoon Lucas 15: 27De gelijkenis van de verloren zoon Lucas 15: 27En deze zeide tot hem: Uw broeder is gekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht, omdat hij hem gezond weder on…
Geschiedenis Tora: Uitleg dertien geloofspunten MaimonidesGeschiedenis Tora: Uitleg dertien geloofspunten MaimonidesDe dertien geloofspunten van Maimonides geven een duidelijk basaal begrip van wat van een Jood verlangd wordt die de Tor…
Bronnen en referenties
  • Chabad (Aron Moss)

Reageer op het artikel "Waarom vertelt de Bijbel weinig over leven na de dood?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Sterven
Schrijf mee!