InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Wat gebeurt er na de dood? Reis van de ziel - Joodse visie

Wat gebeurt er na de dood? Reis van de ziel - Joodse visie

Eén van de fundamentele principes van het Joodse geloof is dat het leven niet begint bij de geboorte noch eindigt bij de dood. Dit wordt duidelijk beschreven in Prediker (Kohelet). "En het stof keert terug naar de aarde zoals het was en de geest keert terug naar God die het gaf."

Energie gaat nooit verloren

De Lubavitcher Rebbe Menachem Mendel Schneerson heeft er vaak op gewezen dat een basiswet van de natuurkunde is dat er nooit energie wordt 'verloren' of vernietigd (Eerste Wet van de Thermodynamica); het neemt alleen een andere vorm aan. Als dit het geval is met fysieke energie, hoe meer is dit dan het geval met een spirituele entiteit zoals de ziel wier bestaan niet beperkt wordt door tijd en ruimte noch door enig andere schetsen van de fysieke toestand.

Zeker de spirituele energie dat in de mens de bron is van zicht en gehoor, emotie en intellect, wil en bewustzijn gaat niet door als het lichaam ophoudt te bestaan; eerder gaat het van één vorm van bestaan (het lichaam), naar een hoger spirituele vorm van bestaan.

Er zijn verschillende stadia in de reis van de ziel. Ze kunnen in het algemeen in vier groepen worden ingedeeld:
  1. het spirituele bestaan van de ziel voordat het het lichaam binnenkomt;
  2. het fysieke leven;
  3. het post-fysieke leven in het Hof van Eden (Hemel, Paradijs);
  4. de Komende Wereld dat volgt na te opstanding uit de dood.

Wat zijn deze vier fasen en waarom zijn alle fasen noodzakelijk?

Het uiteindelijke doel van de ziel wordt vervuld gedurende de tijd dat het verkeert in deze fysieke wereld om die wereld een woonplaats te maken voor God door het vinden en het uitdrukken van Godzaligheid in het alledaagse leven door het vervullen van de mitswot.

Maar om ware betekenis aan onze handelingen te geven, moeten ze het product zijn van onze eigen keuze. Als we geen vrije keuze hebben dan zouden we handelen als robots en dan zijn de prestaties niet van ons. Onze ziel bestaat in een puur spirituele fase voor het afdaalt naar deze wereld. In de pre-fysieke bestaan heeft de ziel Goddelijke wijsheid, kennis en visie dat gebruikt kan worden in de fysieke realiteit. De Talmoed zegt het zo: "De foetus in de baarmoeder wordt de hele Tora geleerd...Wanneer het de fysieke wereld in gaat slaat een engel hem op de mond en doet hem alles vergeten."

Een vraag dringt zich op: Als we gedwongen worden het te vergeten, waarom wordt het ons dan in de eerste plaats geleerd? Hierin ligt de hele paradox van kennis en keuze: we kunnen de waarheid niet zien, we kunnen het zelfs niet weten, maar op hetzelfde ogenblik weten we het, diep binnenin ons. Diep genoeg dat we ervoor kunnen kiezen het te negeren, maar ook diep genoeg dat we het kunnen opgraven. Dit is de keuze: onze keuze om de kennis in onze ziel te gebruiken of het te onderdrukken.

De wederzijdse exclusiviteit van prestatie en beloning

Ergens weten we dat het leven een betekenis heeft, dat we hier zijn om een Goddelijk doel te verwezenlijken; ergens, wanneer geconfronteerd met een keuze tussen een Goddelijke handeling en een niet Goddelijke, weten we het verschil. De kennis is een onderbewuste herinnering aan een vorige, spirituele staat. We kunnen het stil houden of versterken -de keus is aan ons.

Alles wat fysiek is, is per definitie eindig; inderdaad dat is wat het een schuilplaats maakt van de oneindigheid van het Goddelijke. Intrinsiek aan het fysieke leven is dat het eindig is in tijd; het eindigt. Als het eenmaal eindigt -wanneer onze ziel vrij is van zijn fysieke belichaming -kunnen we niet langer presteren. Maar nu kunnen we eindelijk genoegdoening krijgen van wat we hebben bereikt.

De twee zijn wederzijds exclusief: prestatie sluit genoegdoening uit; genoegdoening sluit prestatie uit. Prestatie kan alleen plaatsvinden in de spirituele blindheid van de fysieke wereld; genoegdoening kan alleen plaatsvinden in de keuze-vrije omgeving van de spirituele realiteit.

Je moet je voorstellen naar honderden jaren naar een orkest uitvoering te kijken zonder geluid. We zien alleen de bewegingen van de dirigent en de musici. Soms vragen we ons af waarom mensen zulke vreemde bewegingen maken zonder doel. Soms begrijpen we dat er een heel mooi stuk wordt gespeeld, maar horen geen enkele noot. Na honderden jaren stil kijken, bekijken we het opnieuw maar dan met geluid. Het orkest dat zijn wij en de muziek die gespeeld wordt zijn onze daden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hemel, Hel, Reïncarnatie, Komende Wereld - een Joodse visieHemel, Hel, Reïncarnatie, Komende Wereld - een Joodse visieWanneer we overlijden gaat de ziel naar de Hemel of de Hel waar het beloning krijgt of straf. Het Jodendom gelooft hieri…
Wat is het doel van het leven? - beloning Komende WereldWanneer iemand overlijdt keert zijn/haar ziel terug naar zijn bron. Hij/zij geeft verslag van zijn/haar leven. Hij/zij w…
Noachieden: de hemel op aarde brengenNoachieden: de hemel op aarde brengenTerwijl voor christenen de nieuwe hemel en nieuwe aarde het doel is (Openbaringen 21:1-22:5), redeneren Joden en Noachie…
Waarom vertelt de Bijbel weinig over leven na de dood?Gelooft het Jodendom in het leven hierna? Wanneer je de Tora leest dan lijkt het alsof er nauwelijks over een leven na d…
Kabbala: de ziel, wie heeft het nodig?Iedere rationele discussie over de ziel moet beginnen door onderzoek naar de functie van de ziel in plaats van naar de a…
Bronnen en referenties
  • Chabad - Shlomo Yaffe en Yanki Tauber

Reageer op het artikel "Wat gebeurt er na de dood? Reis van de ziel - Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 06-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Sterven
Schrijf mee!