InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Sterven V: begrafenis - een Joodse visie

Sterven V: begrafenis - een Joodse visie

Stof zijt gij en als stof zult ge wederkeren, zei God tegen Adam, de eerste mens (Genesis 3:19). In de woorden van Koning Salomo: "En de aarde keert terug naar het land als het was, en de geest keert terug naar God die het gaf". Het volgende stadium in het verhaal van een menselijk leven is dat het lichaam moet worden teruggegeven aan de aarde, de bron van alle fysieke leven, net als de ziel terugkeert naar zijn Goddelijke wortel.

Aarde bron van fysiek leven

De aarde is de bron van fysiek leven omdat Gods essentie erin woont, diep verborgen maar op een duidelijke manier. De natuurlijke ontbinding van het lichaam in de aarde staat de ziel toe terug te keren naar zijn bron. Daarom is het van belang de integriteit van het lichaam te bewaren en het zo snel mogelijk te begraven. De tussen-staat is het moeilijkste voor de ziel omdat het geen lichaam meer heeft ter verbinding met onze wereld en noch is het vrij van de banden met de wereld om dingen te zien vanuit puur spiritueel perspectief. De terugkeer naar de aarde van het lichaam is direct evenredig met de mogelijkheid van de ziel terug te keren naar de Goddelijke bron. Begraven is ook een integraal onderdeel van het proces van de techiat ha-meitim ("de toekomstige opstanding uit de dood"). Zoals de eerste mens uit de aarde werd gevormd, zo ook zullen de lichamen van de doden uit de aarde hersteld worden in de Komende Wereld.

Er zijn twee belangrijke stappen voor het feitelijk begraven: de Tahara (purificatie) en de Levaja (de begrafenis)

Tahara - rituele wassing

De Tahara is een ritueel schoonmaak proces waarbij het lichaam wordt schoongemaakt en water er overheen wordt gedaan. Water is de bron van al onze voeding; spiritueel heeft water ook een unieke eigenschap. Op verschillende tijdstippen in ons leven nemen we een mikve om ons ritueel te reinigen, zo ook bij de volgende fase in ons bestaan. Na de Tahara wordt het lichaam in witte kleding gestoken (tachrichim) die puurheid en heiligheid symboliseren.

Lavaja - begrafenis

Levaja houdt in dat we het lichaam naar de laatste rustplaats brengen. Lavaja betekent ook 'samengaan'. Hoewel we afscheid nemen van de dode blijven de zielen met elkaar verbonden. Door deelnemen in de levaja verschaffen we de ziel steun bij de moeilijke transitie van het ene leven naar het andere.

Het klaarmaken van het lichaam voor de begrafenis

Het lichaam moet in zijn geheel begraven worden zodat het op een natuurlijke wijze kan ontbinden. Het lichaam moet met respect behandeld worden. De Tora verbiedt het lichaam te balsemen, te tonen of te cremeren. Autopsie is ook verboden, met uitzondering van hele extreme gevallen.

Chevra kadisha - begrafenis onderneming

De Chevra kadisha zorgt ervoor dat de begrafenis op de juiste manier plaatsvindt. Zij leiden de Tahara, doen de witte kleding om het lichaam en zorgen dat de begrafenis volgens de Joodse traditie verloopt.

Joodse begraafplaats

Een Jood dient te begraven te worden op een Joodse begraafplaats. Alleen Joden mogen de begrafenis leiden door de kist te dragen en het graf te vullen met aarde.

Basis componenten van de begrafenisdienst

  • Het scheuren van de kleding (Keria) door de eerstegraads familieleden om hun pijn en verdriet uit te drukken. Dit wordt gedaan bij het begin van de begrafenis (soms gebeurt het meteen na het overlijden of bij het ter graf stellen)
  • De lofrede (Hesped) omvat het spreken van de goede daden van de overledene en de lessen die we kunnen leren van de overledene. Deze woorden kunnen uitgesproken worden door een rabbijn of een bekende van de overledene.
  • Het dragen van de overledene (lavaja) naar de begraafplaats. De familie loopt er op gepaste afstand achter.
  • Het begraven van het lichaam het Kevoera. De kist moet bedekt worden met aarde door de handen van mede-Joden. De Tziddoek Hadin wordt gereciteerd. Daarna worden de Kadiesj en de El Malei Rachamim voorgelezen.
  • Na het begraven voor de rouwende getroost. Er worden twee parallel rijen gevormd en de rouwenden lopen, nadat hun lederen schoenen zijn uitgedaan, tussen de rijen door. De mensen in de rij zeggen de traditionele woorden van troost. Hamakom yenacheim etchem betoch shaar avelei tziyon v'yerushalayim--"Mag de Almachtige je troosten onder alle andere rouwenden van Zion en Jeruzalem"
  • De rouwenden gaan dan naar de plek waar zeven dagen lang wordt gerouwd (Sjiva zitten).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe regel je je eigen begrafenis of crematieHoe regel je je eigen begrafenis of crematieHoe regel je je eigen begrafenis of crematie, zodat ook na je dood aan je wensen voldaan kan worden. Lees hier aan welke…
Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenUitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenOok al lijkt het misschien een beetje sinister om voor je dood al met de kosten van je begrafenis bezig te zijn, toch ka…
Wat kost een begrafenis?Wat kost een begrafenis?Veel mensen maken ruim voor het overlijden een keuze tussen begraven en cremeren. Steeds meer mensen kiezen tegenwoordig…
Bloemen etiquette: Bloemen bij een begrafenisBloemen etiquette: Bloemen bij een begrafenisOorspronkelijk staan bloemen voor groei, nieuw leven en een voorwaartse beweging. De natuurlijke schoonheid van bloemen…
Boekrecensie: Geen bloemen, wel bezoek - rabbijn R. EversGeen bloemen, wel bezoek (1997) betreft een analyse van rouwverwerking van de Joodse theorie en praktijk. Het is een boe…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Sterven V: begrafenis - een Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 06-08-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Sterven
Schrijf mee!