InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 198: diversiteit/vrije wil - Numeri 7:12-89

Torastudie 198: diversiteit/vrije wil - Numeri 7:12-89

Torastudie 198: diversiteit/vrije wil - Numeri 7:12-89 In deze Torastudie behandelen we de diversiteit van de Schepping en de vrije wil naar aanleiding van Numeri 7:12-89. De twaalf Joodse stammen leven de Tora op dezelfde wijze na maar stoppen er hun eigen persoonlijke input in. De gemeenschappelijke band is God maar zij brengen ieder hun eigen ervaring. Ook aandacht voor de vrije wil, waarbij ieder individu kan kiezen tussen goed en kwaad, het volgen van de goddelijke missie of er tegen ingaan. De mens kan zelfs zijn Schepper ontkennen.

Numeri 7:12-89

En hij, die op de eerste dag zijn offer bracht, was Nachson, de zoon van Ammienadab, van de stam Juda. En zijn offer was: één zilveren schotel, honderddertig sikkelen was zijn gewicht, één zilveren sprengbekken van zeventig sikkelen naar de sikkel van het heiligdom; beide vol met meelbloem, met olie aangemengd tot meeloffer.
.....
.....
En al het rundvee tot vredeoffer; vierentwintig varren, zestig rammen, zestig bokken, zestig schapen onder het jaar, dit was de inwijding van het altaar, nadat het gezalfd was. En toen Mozes kwam naar de tent der samenkomst, om met Hem te spreken, hoorde hij de stem die tot hem sprak van boven het deksel, dat op de arke van het Getuigenis lag, van tussen de beide Cherubiem, zo sprak Hij tot hem.

Tekst in het Hebreeuws

יב. וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן אֶת קָרְבָּנוֹ נַחְשׁוֹן בֶּן עַמִּינָדָב לְמַטֵּה יְהוּדָה:
יג. וְקָרְבָּנוֹ קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת שְׁלשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ שְׁנֵיהֶם | מְלֵאִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לְמִנְחָה:
.....
.....
פח. וְכֹל בְּקַר | זֶבַח הַשְּׁלָמִים עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה פָּרִים אֵילִם שִׁשִּׁים עַתֻּדִים שִׁשִּׁים כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁשִּׁים זֹאת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ אַחֲרֵי הִמָּשַׁח אֹתוֹ:
פט. וּבְבֹא משֶׁה אֶל אֹהֶל מוֹעֵד לְדַבֵּר אִתּוֹ וַיִּשְׁמַע אֶת הַקּוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו מֵעַל הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים וַיְדַבֵּר אֵלָיו:

Numeri 7:12-23

En hij, die op de eersten dag zijn offer bracht, was Nachson, de zoon van 'Ammienadab, van de stam Judah.... Eén geitenbok tot zondoffer. En tot vredeoffer: twee runderen, vijf rammen, vijf bokken, vijf schapen onder het jaar, dit was het offer van Nethan-el, de zoon van Tsu'ar.

diversiteit

De Tora kan vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd worden. In deze parsha (Tora gedeelte) brengen de leiders van de twaalf stammen van Israël geschenken ter gelegenheid van de inauguratie van het Heiligdom. Elke stam brengt haar offer op een andere dag, maar de geschenken zijn identiek. Toch noemt de Tora ze apart en herhaalt de 35-item lijst twaalf keer in successie. Hoewel de geschenken identiek waren ervaren de twaalf stammen de gebeurtenis op een verschillende manier. Elke stam vertegenwoordigt iets anders: Juda bracht koningen, leiders en wetgevers voort, Issachar geleerden, Zebulon zeemannen en kooplui, etc.

We ervaren spanning tussen conformiteit en creativiteit, tussen traditie en innovatie. Aan de ene kant erkennen we vaste waarden die culturen en generaties overstijgen. Aan de andere kant willen we creatief zijn, personaliseren, groeien, etc. Zo zijn de gebeden zo oud als de profeten en de wijzen van de Grote Vergadering. Toch vragen we ons af wat voor individuele genoegdoening we krijgen uit een vast geformuleerd gebed voor elk persoon. Desondanks kunnen we dezelfde handeling verrichten en tegelijkertijd er onze persoonlijke input in stoppen.

Numeri 7:89

En toen Mozes kwam naar de tent der samenkomst, om met Hem te spreken, hoorde hij de stem, die tot hem sprak van boven het deksel, dat op de arke van het Getuigenis lag, van tussen de beide Cherubiem; zo sprak Hij tot hem.

stem

Het ging om dezelfde stem die tot hem sprak op de berg Sinaï. Maar de stem was niet buiten het Heiligdom te horen.

vrije wil

De mens heeft een vrije wil te kiezen tussen goed en kwaad, de goddelijke missie te volgen of er tegen te rebelleren. Hij kan zelfs de Schepper ontkennen. Maimonides stelt dat de vrije wil moet bestaan omdat anders de Tora geen enkele nut zou hebben. In de Tora staat immers wat wel en niet gedaan mag worden. Ook geeft God via de profeten aan wat wel of niet mag. Bovendien straft God de goddeloze en beloont hij de rechtvaardige.

Dit is de diepere betekenis van het feit dat Gods stem stopte bij het Heiligdom en niet daar buiten te horen was zoals dat wel het geval was bij de Sinaï toen de hele wereld kon horen "Ik ben de Eeuwige, Uw God". De mens kan zelf kiezen buiten het domein van de Tora te blijven en niet te luisteren naar God. Men kan kiezen buiten te blijven waar God niet gehoord wordt. Dit is de uitdaging van het leven en maakt elke morele overwinning een ware en significante prestatie.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

Naar aanleiding van bovenstaande geven we onze eigen visie weer op basis van gegevens uit het boek 'Zinvol leven' van Menachem Mendel Schneerson. We bespreken de diversiteit van de Schepping en de link die bestaat met onze vrije wil.

God heeft de Schepping divers geschapen omdat dit een grotere eenheid met zich meebrengt. Het hele leven is erop gericht om eenheid te zoeken. Dit kan door het herkennen wat de kwaliteiten van de verschillenden elementen zijn en deze te bundelen zonder iets aan de diversiteit te veranderen. Zo moeten we één worden met God zonder onszelf en God aan te tasten. Hoe kan dit? Immers, de Goddelijke eenheid lijkt niet verenigbaar met de grote diversiteit in ons heelal. Deze paradox is precies wat God wilde. God gaf onze aardse werkelijkheid een op het eerste gezicht onafhankelijk bestaan die Gods werkelijkheid lijkt te versluieren. Door onze vrije wil kunnen we ons verbinden met het Goddelijke. Onze beperkte werkelijkheid smelt samen met Gods absolute werkelijkheid.

Door de Bijbel te bestuderen worden we één met Gods wijsheid. Door het naleven van Zijn geboden verwerkelijken we Gods wil. Zo kunnen we de scheidslijn tussen onze beperkte werkelijkheid en Gods absolute werkelijkheid opheffen. We moeten ons lichaam en onze ziel één laten worden en God in ons opnemen. Zo leren we onze naasten te beminnen. We waarderen zo de verschillen tussen mensen en zien ook de gemeenschappelijkheid van de mensheid. We moeten hemel en aarde met elkaar verbinden: het Goddelijke en het menselijke samensmelten in ons eigen leven.

Samenvatting - vragen

  1. Hoe is het mogelijk dat alle twaalf stammen dezelfde handeling verrichten en ze het toch anders ervaren?
  2. Waarom bestaat volgens Maimonides de vrije wil?
  3. Waarom was Gods stem niet buiten het Heiligdom te horen?
  4. Waarom ervaren wij de aardse werkelijkheid als een onafhankelijk bestaan? Wat beoogt God hiermee?
  5. Hoe kunnen we één worden met God?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 192: God spreekt tot Mozes  Numeri 1:1-2Torastudie 192: God spreekt tot Mozes Numeri 1:1-2De Tora is in de Sinaï woestijn -die aan niemand toebehoorde- aan het Joodse volk gegeven. Opvallend is dat de Tora niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Lubavitcher Rebbe
  • Rashi
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson

Reageer op het artikel "Torastudie 198: diversiteit/vrije wil - Numeri 7:12-89"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 26-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!