Islam en menstruatie

Islam en menstruatie Er zijn binnen de islam regels rondom de menstruatie. Zo mogen moslimvrouwen tijdens hun menstruatie enkele rituelen niet uitvoeren omdat de menstruatieperiode binnen de islam wordt gezien als de periode waarin een vrouw niet rein (tahir) is. De regels rondom de menstruatie binnen de islam slaan niet alleen op religieuze praktijken, maar worden ook doorgetrokken naar alledaagse praktijken.

Waarom mogen moslimvrouwen bepaalde handelingen niet uitvoeren tijdens de menstruatie?

Er zijn binnen de islam bepaalde praktijken die als dusdanig heilig worden gezien, dat ze alleen mogen worden uitgevoerd door mensen die rein (tahir) zijn. Menstruerende vrouwen worden binnen de islam niet gezien als rein, en zijn daarom uitgesloten van bepaalde, al dan niet religieuze, handelingen.

Wat is er volgens de islam verboden tijdens de menstruatie?

Bidden

Een menstruerende moslimvrouw wordt vrijgesteld van salat (het gebed) omdat ze niet voldoet aan een belangrijk criterium voor het gebed (reinheid).

Geslachtsgemeenschap

Het is tijdens de menstruatie voor zowel de moslimvrouw als haar man verboden om geslachtsgemeenschap te hebben. Het is echter wel toegestaan om op een niet-seksuele manier affectie te tonen naar elkaar toe.

Maandverband verschonen

Het is verboden voor een moslimvrouw om haar maandverband op de tijden van het gebed te verschonen. Op ieder ander tijdstip is het wel toegestaan.

Mag een moslima tampons gebruiken?
Het is volgens islamitische regels niet verboden om een tampon te gebruiken en veel moslimgeleerden zijn het eens dat het toegestaan, en bovendien hygiënisch is, om tampons te gebruiken gedurende de menstruatie.

Vasten

Een menstruerende moslimvrouw is vrijgesteld van het vasten op de dagen waarop ze ongesteld is. De reden hiervan is wederom dat de menstruerende moslimvrouw niet voldoet aan een belangrijk criterium om te mogen vasten (reinheid). Een belangrijk punt waar rekening mee gehouden moet worden, is dat de dagen dat een moslimvrouw niet heeft gevast tijdens haar menstruatie, in de maand volgend op de ramadan moeten worden ingehaald.
© 2014 - 2021 Nataliya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://www.al-islam.org/the-ritual-ablutions-for-women-sayyid-muhammad-rizvi/introduction
  • http://muslimgirlproblemsbyhira.blogspot.nl/2013/07/tampons-for-our-muslim-daughters.html
Nataliya (22 artikelen)
Laatste update: 15-05-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie