InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Islam en menstruatie

Islam en menstruatie

Islam en menstruatie Er zijn binnen de islam veel regels rondom de menstruatie. Zo mogen moslimvrouwen tijdens hun menstruatie veel rituelen niet uitvoeren omdat de menstruatieperiode binnen de islam wordt gezien als de periode waarin een vrouw niet rein (tahir) is. De regels rondom de menstruatie binnen de islam slaan niet alleen op religeuze praktijken, maar worden ook doorgetrokken naar alledaagse praktijken.

Waarom mogen moslimvrouwen bepaalde handelingen niet uitvoeren tijdens de menstruatie?

Er zijn binnen de islam bepaalde praktijken die als dusdanig heilig worden gezien, dat ze alleen mogen worden uitgevoerd door mensen die rein (tahir) zijn. Menstruerende vrouwen worden binnen de islam niet gezien als rein, en zijn daarom uitgesloten van bepaalde, al dan niet religieuze, handelingen.

Wat is er volgens de islam verboden tijdens de menstruatie?

De Koran aanraken

Het is tijdens de menstruatie verboden voor een moslimvrouw om de Koran aan te raken. Met name het aanraken van de namen van profeten is streng verboden tijdens de menstruatie.

Verzen van de Koran reciteren

Tijdens de menstruatie is het voor moslimvrouwen verboden om te volgende verzen van de Koran te reciteren: vers 15 van hoofdstuk 32; vers 37 van hoofdstuk 41; vers 62 van hoofdstuk 53; en vers 19 van hoofdstuk 96. Het is zelfs beter om geen enkele regel van deze verzen te reciteren tijdens de menstruatie.

De moskee betreden

Het is voor een moslimvrouw verboden om een moskee te betreden tijdens de menstruatie omdat ze tijdens deze periode niet wordt gezien als rein. Het is overigens niet alleen verboden om een moskee te betreden met het doel om te bidden, ook bijvoorbeeld iets neerzetten in een moskee of een moskee om een andere reden betreden is verboden voor moslimvrouwen tijdens de menstruatie.

Bidden

Een menstruerende moslimvrouw wordt vrijgesteld van salat (het gebed) omdat ze niet voldoet aan een belangrijk criterium voor het gebed (reinheid).

Geslachtsgemeenschap

Het is tijdens de menstruatie voor zowel de moslimvrouw als haar man verboden om geslachtsgemeenschap te hebben. Het is echter wel toegestaan om op een niet-seksuele manier affectie te tonen naar elkaar toe.

Maandverband verschonen

Het is verboden voor een moslimvrouw om haar maandverband op de tijden van het gebed te verschonen. Op ieder ander tijdstip is het wel toegestaan.

Mag een moslima tampons gebruiken?

Het is volgens islamitische regels niet verboden om een tampon te gebruiken en veel moslimgeleerden zijn het eens dat het toegestaan, en bovendien hygiënisch is, om tampons te gebruiken gedurende de menstruatie.

Vasten

Een menstruerende moslimvrouw is vrijgesteld van het vasten op de dagen waarop ze ongesteld is. De reden hiervan is wederom dat de menstruerende moslimvrouw niet voldoet aan een belangrijk criterium om te mogen vasten (reinheid). Een belangrijk punt waar rekening mee gehouden moet worden, is dat de dagen dat een moslimvrouw niet heeft gevast tijdens haar menstruatie, in de maand volgend op de ramadan moeten worden ingehaald.

Lees verder

© 2014 - 2019 Nataliya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn de vijf zuilen van de islamWat zijn de vijf zuilen van de islamDe islam is het op een na grootste geloof na het christendom dat op nummer 1 staat. De koran is het heilig boek van de i…
Vasten buiten Ramadan in de IslamVasten buiten Ramadan in de IslamWie aan Islam en vasten denkt, denkt onmiddellijk aan Ramadan. Maar er zijn nog veel meer dagen waarop een moslim kan va…
Ramadan op het werkRamadan op het werkElk jaar zullen er moslims zijn die meedoen aan de Ramadan, een periode van vasten. Het kost voor hen veel inspanning om…
De vijf pilaren van de islamBinnen de islam worden een aantal fundamenten genoemd waarop deze religie gebouwd is. Met de intentie de moslimgemeensch…
Ramadan: antwoord op de belangrijkste vragenRamadan: antwoord op de belangrijkste vragenAls uw Turkse collega plotseling niet meer met u naar de kantine wil, verbaas u daar dan niet over. Alle moslims worden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://www.al-islam.org/the-ritual-ablutions-for-women-sayyid-muhammad-rizvi/introduction
  • http://muslimgirlproblemsbyhira.blogspot.nl/2013/07/tampons-for-our-muslim-daughters.html

Reageer op het artikel "Islam en menstruatie"

Infoteur: Nataliya
Laatste update: 15-05-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vragen over islam beantwoord
Schrijf mee!