Islam en menstruatie

Islam en menstruatie Er zijn binnen de islam regels rondom de menstruatie. Zo mogen moslimvrouwen tijdens hun menstruatie enkele rituelen niet uitvoeren omdat de menstruatieperiode binnen de islam wordt gezien als de periode waarin een vrouw niet rein (tahir) is. De regels rondom de menstruatie binnen de islam slaan niet alleen op religieuze praktijken, maar worden ook doorgetrokken naar alledaagse praktijken.

Waarom mogen moslimvrouwen bepaalde handelingen niet uitvoeren tijdens de menstruatie?

Er zijn binnen de islam bepaalde praktijken die als dusdanig heilig worden gezien, dat ze alleen mogen worden uitgevoerd door mensen die rein (tahir) zijn. Menstruerende vrouwen worden binnen de islam niet gezien als rein, en zijn daarom uitgesloten van bepaalde, al dan niet religieuze, handelingen.

Wat is er volgens de islam verboden tijdens de menstruatie?

Bidden

Een menstruerende moslimvrouw wordt vrijgesteld van salat (het gebed) omdat ze niet voldoet aan een belangrijk criterium voor het gebed (reinheid).

Geslachtsgemeenschap

Het is tijdens de menstruatie voor zowel de moslimvrouw als haar man verboden om geslachtsgemeenschap te hebben. Het is echter wel toegestaan om op een niet-seksuele manier affectie te tonen naar elkaar toe.

Maandverband verschonen

Het is verboden voor een moslimvrouw om haar maandverband op de tijden van het gebed te verschonen. Op ieder ander tijdstip is het wel toegestaan.

Mag een moslima tampons gebruiken?
Het is volgens islamitische regels niet verboden om een tampon te gebruiken en veel moslimgeleerden zijn het eens dat het toegestaan, en bovendien hygiënisch is, om tampons te gebruiken gedurende de menstruatie.

Vasten

Een menstruerende moslimvrouw is vrijgesteld van het vasten op de dagen waarop ze ongesteld is. De reden hiervan is wederom dat de menstruerende moslimvrouw niet voldoet aan een belangrijk criterium om te mogen vasten (reinheid). Een belangrijk punt waar rekening mee gehouden moet worden, is dat de dagen dat een moslimvrouw niet heeft gevast tijdens haar menstruatie, in de maand volgend op de ramadan moeten worden ingehaald.

Lees verder

© 2014 - 2020 Nataliya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn de vijf zuilen van de islamWat zijn de vijf zuilen van de islamDe islam is het op een na grootste geloof na het christendom dat op nummer 1 staat. De koran is het heilig boek van de i…
Vasten buiten Ramadan in de IslamVasten buiten Ramadan in de IslamWie aan Islam en vasten denkt, denkt onmiddellijk aan Ramadan. Maar er zijn nog veel meer dagen waarop een moslim kan va…
Ramadan op het werkRamadan op het werkElk jaar zullen er moslims zijn die meedoen aan de Ramadan, een periode van vasten. Het kost voor hen veel inspanning om…
Ramadan: antwoord op de belangrijkste vragenRamadan: antwoord op de belangrijkste vragenAls uw Turkse collega plotseling niet meer met u naar de kantine wil, verbaas u daar dan niet over. Alle moslims worden…

Torastudie: diversiteit / vrije wil - Numeri 7:12-89Torastudie: diversiteit / vrije wil - Numeri 7:12-89In deze Torastudie behandelen we de diversiteit van de Schepping en de vrije wil naar aanleiding van Numeri 7:12-89. De…
Mag een moslim orgaandonor zijnMag een moslim orgaandonor zijnOrgaandonatie is vaak een gevoelig onderwerp bij moslims. De regels rondom orgaandonatie binnen de islam zijn immers nie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://www.al-islam.org/the-ritual-ablutions-for-women-sayyid-muhammad-rizvi/introduction
  • http://muslimgirlproblemsbyhira.blogspot.nl/2013/07/tampons-for-our-muslim-daughters.html

Reageer op het artikel "Islam en menstruatie"

Reacties

Dina, 08-05-2020 08:34 #4
Beste

In de islam wordt een vrouw niet gezien als onrein i.t.t. wat veel mensen zeggen. Een vrouw is in de tijd dat ze ongesteld is losgelaten van haar verplichtingen om te vasten en bidden. Want in deze tijd kan zo'n verplichtingen zwaar zijn. Allah vraagt nooit meer van ons dan waartoe we in staat zijn.

Een vrouw die ingesteld is mag nog steeds de moskee betreden, recite Koran, ect.

Ik raad het aan om het boek KITAB AL-HAID te lezen of andere boeken waarin menstrai vermeld staat. Het is belangrijk om jezelf goed te informeren over de islam zodat je niet onzeker bent dat je iets goed doet of slecht.

Menstruatie is niet iets waarvoor een vrouw zich moet schamen. Het is een natuurlijk proces die Allah (swt) ons heeft gegeven.

Char, 11-03-2020 23:10 #3
In dit artikel staat dat een vrouw de moskee niet mag binnen treden. Dit is niet waar, al yaqeen zegt dat dit wel mag. Wat verboden is, is de tawaaf en het gebed waar je niet aan mag deel nemen. Dit vind ik wel erg apart.

Wedad, 01-08-2019 14:51 #2
Ik heb een vraag zou ik dua’s mogen zeggen als ik mijn menstruatie heb? En word het ook geaccepteerd?

N., 24-06-2019 17:45 #1
Ik heb een vraagje waar ik de hele tijd mee zit als je licht ongesteld bent en je menstruatie is bijvoorbeeld afgelopen tijdens het zwemmen of voor het zwemmen, kan je dan gewoon douchen bij het zwembad of moet je thuis douchen? ik zelf denk thuis want je moet alles schoonmaken en dat kan niet bij het zwembad omdat het openbaar is.

Infoteur: Nataliya
Laatste update: 15-05-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Vragen over islam beantwoord
Reacties: 4
Schrijf mee!