InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Geschiedenis Tora 16: Moderne uitdagingen

Geschiedenis Tora 16: Moderne uitdagingen

Geschiedenis Tora 16: Moderne uitdagingen Voor veel mensen is de Tora een gedateerd boek. Maar voor degenen die de Tora dagelijks bestuderen en de filosofie ervan begrijpen is het zeker geen oud boek. Er zijn Joden die strikt de Tora naleven en tevens een grote bijdrage leveren aan de moderne wetenschap en geneeskunde. Hieruit blijkt dat Tora en de moderne samenleving prima samengaan.

Spreken moderne ontdekkingen de Tora tegen?

Het blijkt uit onderzoek dat professoren in alfa wetenschappen minder in God geloven dan professoren in beta wetenschappen. Volgens professor Gerald Schroeder, een nucleaire natuurkundige, is er geen tegenstrijdigheid tussen Tora en wetenschap. Als dat er wel zou zijn is er sprake van slechte wetenschap of slechte Tora kennis.

De Tora is de blauwdruk van de Schepping

Omdat de Tora de blauwdruk van de Schepping is moet het accuraat de wereld beschrijven waarin we wonen. Er is niets dat niet openstaat voor onderzoek.

Wetenschap en de Talmoed

Het wetenschappelijk niveau van de Talmoed is hoog. Zo wisten de Talmoed geleerden al het aantal dagen in een maan maand tot zes decimalen te bepalen. Later werd dit door de atoomklok bevestigd. Aan de andere kant staan in de Talmoed bepaalde medische aanbevelingen die nu niet meer opgevolgd kunnen worden vanwege veranderende gewoonten, diëten en andere factoren. Toch staan er ook aanbevelingen die nog heel accuraat zijn.

De Talmoed spreekt de wetenschap niet tegen

Veel verklaringen in de Talmoed leken niet te kloppen. Maar bij nadere bestudering bleken ze juist wel te kloppen. De verklaringen van de Tora moeten alleen in verzoening gebracht worden met huidige wetenschappelijke kennis.

De leeftijd van het universum

Terwijl volgens de laatste wetenschappelijke berekening het universum ongeveer 15 miljard jaren oud is spreekt de Bijbel van 6000 jaar. En hoe moeten we zien dat God de aarde in zes dagen schiep? De zon werd pas op de vierde dag geschapen. Hoe kunnen we dan weten dat de eerste drie dagen 24 uur duurden? Sommige Joodse geleerden houden het gewoon op 24 uur. Andere Joodse geleerden zeggen dat een dag als 1000 jaar beschouwd moet worden (zie Psalm 90 van koning David). De eerste dagen van de Schepping worden immers bezien vanuit Gods perspectief.

In het Scheppingsverhaal lezen we ook dat Adam op de dag van zijn schepping al een volwassen persoon is die met God kan praten. Adams biologische leeftijd was dus veel ouder dan een dag. Dat geldt dus voor de hele Schepping. De bomen hebben ringen zonder dat er jaren groei aan vooraf gingen. Volgens de Talmoed verbergt God zich in de Schepping zodat we er voor kunnen kiezen Hem niet te dienen. Zou duidelijk zijn dat de aarde 6000 jaar oud is dan is het duidelijk een product van Gods Schepping en dat zou het doel van de Schepping (God uit vrije wil te dienen) ontkennen.

Ook de Big Bang is in overeenstemming met de Tora omdat het evenals de Tora uitgaat van de Schepping van iets uit het niets.

Moderne technologie en Jodendom

Het Jodendom kan goed omgaan met moderne technologie. Joodse wetsgeleerden bestuderen nieuwe ontwikkelingen in het licht van de Tora en geven aan op welke wijze ermee om te gaan. Er is relatief weinig verschil van mening tussen Joodse wetsgeleerden.

Vrouwenrechten

Vrouwen en mannen verschillen van elkaar. Wat goed is voor de één is niet goed voor de ander. Mannen en vrouwen reageren anders op het gebied van intellect, emotie en spiritualiteit. Vrouwen zijn spiritueler dan mannen en staan daarom dichter bij God. Volgens de Talmoed hebben vrouwen een 'extra verstand'. Wanneer je kijkt naar bijvoorbeeld misdaad dan zie je dat mannen misdadiger zijn dan vrouwen en staan mannen dus verder van een spiritueel leven af dan vrouwen. Mannen moeten dus meer doen om een spiritueel leven te leiden dan mannen. Daarom is de synagogedienst voor mannen belangrijker dan voor vrouwen. Overigens wil dit niet zeggen dat vrouwen gediscrimineerd worden. Want binnen het Jodendom is het gezin belangrijker dan de synagoge. En binnen het gezin is de vrouw de baas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Olympische Spelen 2016: moderne vijfkamp - programma, tvOlympische Spelen 2016: moderne vijfkamp - programma, tvProgramma moderne vijfkamp Olympische Spelen 2016. De wedstrijden moderne vijfkamp vinden plaats tussen 18 augustus 2016…
Olympische Spelen 2012 Londen: speelschema moderne vijfkampOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema moderne vijfkampOlympische Spelen 2012 Londen: speelschema moderne vijfkamp. Op 11 en 12 augustus 2012 vindt de moderne vijfkamp plaats…
De Modernist Mohammed AbduhDe Egyptische Mohammed Abduh was een bekende godsdienstgeleerde en wordt beschouwd als een belangrijke liberale hervorme…
Wat is pseudowetenschap?Pseudo betekent nep of vals. Sommige wetenschap is helemaal geen wetenschap maar pretendeert slechts wetenschap te zijn.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geschiedenis Tora 16: Moderne uitdagingen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!