InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala - de Tanya: Noodzaak boek te schrijven

Kabbala - de Tanya: Noodzaak boek te schrijven

Kabbala - de Tanya: Noodzaak boek te schrijven In het eerste deel van het voorwoord (een ander artikel) werd uitgelegd dat moreel onderwijs mondeling gegeven moet worden. In het tweede deel van het voorwoord (dit artikel) wordt uitgelegd waarom de Alter Rebbe desondanks toch de Tanya heeft geschreven. Beide delen kunt u -veel uitgebreider- beluisteren door de links in het artikel aan te klikken.

Chabad website

Bij de volgende links kunt u tekst en uitleg horen van de Rabbijn betreffende het voorwoord:

Tanya aanvankelijk voor een specifiek publiek - later voor alle Joden bestemd

De Alter Rebbe zei dat hij de Tanya voor een specifiek publiek heeft geschreven, voor hen die hem goed kennen. Het gaat om de Chassidiem die dichtbij de Alter Rebbe waren. Hun ziel was geen mysterie voor hem omdat ze hem al vaak om raad vroegen over de meest intieme zaken van hun ziel. Het ging om problemen van het hart en problemen hoe God het beste te kunnen dienen. Het boek is echter ook bestemd voor andere Joden uit latere generaties.

Spirituele problemen en hoe God te bereiken

De Tanya geeft antwoorden op spirituele problemen en op vragen hoe God te bereiken. De antwoorden zijn afgestemd op het individuele niveau. Een persoon die reeds op een hoger spiritueel niveau zit vraagt niet hetzelfde als een eenvoudig persoon.

Noodzaak voor het schrijven van de Tanya

Het publiek dat naar de Alter Rebbe toekwam werd steeds groter. Het was voor de Alter Rebbe niet mogelijk om veel tijd te besteden aan elke bezoeker. Een ander probleem was dat de bezoekers niet alles konden onthouden wat de Alter Rebbe had gezegd. Veel kan pas later begrepen worden. Om die redenen heeft de Alter Rebbe de Tanya samengesteld.

Alle antwoorden op alle vragen

De Tanya is een brede en systematische moessar werk. De Alter Rebbe behandelt specifiek hooggevoelige antwoorden op extreme privé vragen. Tegelijkertijd moeten de antwoorden algemeen en universeel worden opgevat. Om die reden zijn de vragen en de antwoorden niet altijd even duidelijk voor de lezer. Het doel van het boek is spirituele problemen die verbonden zijn met de poging van de ziel om God te dienen. De lezer kan het antwoord op zijn persoonlijke problemen vinden in delen van de Tanya. Het bestuderen van de Tanya is "spreken met de Rebbe".

God doet niet het werk voor ons

We mogen God om hulp vragen bij de studie van de Tanya maar Hij doet het werk niet voor ons. Het enige wat God doet is ons karwei afmaken als we ermee begonnen zijn.

Voortzetting van het gesprek met de Rebbe

Het boek de Tanya is het begin en de voortzetting van het gesprek met de Rebbe. De antwoorden op de vragen liggen verborgen in het boek. Het zijn algemene antwoorden voor een grote variëteit van mensen en situaties. Het boek geeft alleen de antwoorden weer, niet de vragen. De lezer moet voor zichzelf de route vinden van zijn persoonlijk probleem naar het geschreven antwoord. Dit is vaak lastig te vinden. Daarom is contact met gespecialiseerde Rabbijnen noodzakelijk.

Leraren zijn verplicht te onderwijzen

Een leraar is verplicht antwoord te geven als hij het antwoord weet. De Talmoed stelt dat de beloning groot is voor degene die zijn leven toewijdt aan het onderwijzen van degenen die minder kennis hebben. God verlicht zowel de ogen van de leraar als die van de leerling wanneer een leerling aan zijn leraar vraagt om hem Tora te onderwijzen.

Tot slot

In het voorwoord legt de Alter Rebbe uit waarom hij de Tanya heeft geschreven en hoe uniek zijn boek is vergeleken met andere moessar boeken. In het eerste deel van het voorwoord wordt uitgelegd waarom mondeling onderwijs noodzakelijk is en het niet uit boeken geleerd kan worden. Daarom blijft een boek gesloten voor een lezer van buitenaf omdat "verborgen zaken God toebehoren". De ervaring is zo individueel, zo uniek voor elke persoon, dat niet gegeneraliseerd kan worden. Dus heilige boeken, zoals de Tanya, kunnen niet het fijne, unieke en gevoelige punt raken dat elk individu definieert. Toch heeft de Alter Rebbe gemeend de Tanya te moeten schrijven omdat het voor een specifiek publiek bedoeld is dat hij heel goed kent. De Tanya vormt in essentie het antwoord op hun vragen. De antwoorden zijn gegeneraliseerd en geconstrueerd binnen een helder filosofisch raamwerk, ondanks dat het antwoorden blijven op persoonlijke vragen door echte individuen.

De Tanya moet steeds weer opnieuw bestudeerd worden om te komen bij de exacte vraag en het geïndividualiseerde antwoord. Daarnaast is persoonlijk contact van een leerling met zijn leraar noodzakelijk om duidelijkheid te krijgen hoe de woorden van de Tanya persoonlijk en specifiek aan de leerling relateren. Hetzelfde geldt voor de mondelinge Tora die op schrift is gesteld (de Talmoed) waarbij contact tussen leraar en leerling gewenst is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5In de Tanya, het heilige boek van Chabad Chassidisme, komt de eeuwige strijd tussen geest en materie aan de orde. Deze s…
Goddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieGoddelijke energie is onmisbaar - een Joodse visieHet is gemakkelijk te zeggen dat de wereld op brandstof draait. De productie van energie vereist brandstof en zonder dit…
Een voorwoord schrijvenEen voorwoord schrijvenEen voorwoord schrijven voor een werkstuk is vaak een lastige taak. Het is immers het eerste stuk tekst dat de lezer te…
Boekrecensie: Oude wijn in nieuwe zakken  Rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Oude wijn in nieuwe zakken Rabbijn R. EversHoe kijkt de Joodse orthodoxie tegen hedendaagse problemen aan? Dat is het thema van het boek 'Oude wijn in nieuwe zakke…
Bronnen en referenties
  • Opening of the Tanya - Rabbi Aldin Steinsaltz
  • Chabad website

Reageer op het artikel "Kabbala - de Tanya: Noodzaak boek te schrijven"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala - de Tanja
Schrijf mee!