InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduw

De Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduw

De Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduw Vroeg of laat moet iedereen de Tora begrijpen. De Tora is de uiterste realiteit niet alleen van het Joods bestaan, maar van bestaan in het algemeen en het kan niet worden genegeerd. Bovendien werd de Tora gegeven aan het Joodse Volk met de verwachting dat we het zouden uitvoeren en de wereld ermee verlichten. We hebben ons toegewijd aan deze moeilijkste taak geconfronteerd met ongelovige vijandigheid.

Niet zonder de Tora

De wereld kan niet bestaan zonder de Tora en het is onze God-gegeven taak om het te gebruiken te verfijnen en de wereld te verheffen. Het is daarom noodzakelijk dat we wat waardering hebben van wat Tora is en waarom het van zo'n monumentale universele betekenis is.

De Tora kan beschouwd worden als een instructieboek van de Ontwerper die precies uitlegt wat we hebben en hoe het te gebruiken. De wereld heeft geen intrinsieke realiteit. Haar bestaan wordt vereist om gewaden te verschaffen waarin de Tora kan worden gekleed en dus aan ons kan worden geopenbaard binnen het raamwerk van tijd en ruimte. De Tora is dan geen allegorische expositie ontworpen om het leven uit te leggen en betekenis te geven aan het leven, maar leven is eerder een allegorie waardoor we de transcendente Goddelijke wil en wijsheid kunnen bevatten en stoffelijk maken zoals staat beschreven in de Tora.

Dit concept is erg moeilijk te waarderen om de eenvoudige reden dat de wereld geen allegorie lijkt te zijn dat refereert aan enige transcendente realiteit voorgesteld in de Tora. Integendeel, de wereld schijnt werkelijk te zijn terwijl de Tora nogal theoretisch en abstract is. Het is moeilijk voor te stellen dat de wereld slechts een parabel is, uitgevonden om de primaire realiteit van de Tora te openbaren. Intuïtief lijkt het tegenovergestelde het geval.

Paradox

Deze paradox komt voort uit de natuurlijke tendens verschijning te verwarren met realiteit. We veronderstellen dat wat we zien of ervaren is, wat er is. We ervaren de wereld direct en de instinctieve onfeilbaarheid van onze percepties verplichten ons te aanvaarden dat wat we zien als niet meer dan wat het schijnt te zijn.

De wereld waarin we leven wordt door de Zohar (Kabbalistisch boek) gezien als alma d'shikra, de wereld van illusie, of platter gezegd: de wereld van leugens. Maar de Tora (waarvan de Zohar een component is) benadrukt dat de wereld objectief werkelijk is in enige absolute zin. Wat wordt dan bedoelt met de term illusie?

De wereld van illusie is niet fout en zeker niet betekenisloos. Integendeel de wereld is het middel waarmee we uiteindelijk de absolute waarheid kunnen verwezenlijken en ervaren zoals belichaamd in de Tora. De wereld is een schaduwbeeld dat verwijst naar de realiteit. Die realiteit is de Tora. Hoe we de wereld bezien en hoe we erin functioneren bepaalt haar lot. We bepalen of de wereld de wereld is van leugens beschreven in de Zohar of dat het een andere voorstelling veronderstelt dat ook in de Zohar staat beschreven: "God keek in de Tora en schiep de wereld, zodat de mens in de Tora kijkt en de wereld levend houdt."

Meer informatie: Startpagina - Bijbelse geschiedenis en Bijbelse personen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Yaakov Brawer

Reageer op het artikel "De Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduw"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!