InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala - de Tanya: Titelpagina - commentaar

Kabbala - de Tanya: Titelpagina - commentaar

Kabbala - de Tanya: Titelpagina - commentaar Het bestuderen van de Tanya begint met de titelpagina. Hierin wordt de essentie van de Tanya weergegeven. Het vertelt o.a. dat de Tanya het Boek van de Beinoniem is geïnspireerd op de volgende boeken: De Bijbel, Talmoed, Zohar, Sjoelchan Aroech, de Kabbalistische werken van Rabbijn Isaac Luria en de boeken van de Maharal (Rabbijn Loewe van Praag). Het motto van het hele boek is gebaseerd op Deuteronomium 30:14: "Die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken, u kunt ze volbrengen."

Chabad website - titelpagina

Ga voor een uitleg van de titelpagina naar: Tanya: Title Page By Ben-Tzion Krasnianski.

Uit welke onderdelen bestaat de Tanya?

Likkutei Amarim

Dit boek wordt ook wel Sefer Shel Beinoniem (boek van de 'gewone' personen) genoemd. Het is het centrale deel van de Tanja bestaande uit 53 hoofdstukken.

Sha'ar haYihud v'haEmunah

Dit boek is om de één of andere reden nooit afgemaakt. Het handelt over de bijzonder Goddelijke Voorzienigheid; God bepaalt alles.

Iggeret ha-Teshuvah

Ook dit deel is nooit voltooid. Het handelt over berouw.

Iggeret haKodesh

Het is een verzameling van 32 brieven die Rabbijn Schneur Zalman heeft geschreven. De meeste ervan zijn open brieven gericht aan zijn volgelingen. Een aantal zijn specifiek aan individuen gericht. Niet de hele inhoud van de brieven wordt weergegeven. Alleen die delen die betrekking hebben op het Chassidische gedachtegoed en leven zijn te lezen.

Kuntras Acharon

Hierin worden de noten van de verschillende delen in weergegeven. Het betreft een uitgebreide uitleg van Kabbalistische teksten.

Hoewel de delen van elkaar verschillen qua structuur en inhoud hebben ze een gemeenschappelijk thema: de innerlijke strijd van de mens met zijn ego en ziel.

Het Boek van de Beinoniem

Het boek de Tanja handelt over de 'gewone' man (Beinoni). Het is niet gericht tot de tzaddiek (de rechtvaardige) omdat niet ieder mens een tzaddiek kan of moet worden. De beinoni is het ideaal voor iedereen. De beinoni voert zijn leven lang strijd zonder dat het ooit tot een definitieve oplossing komt. Hij "kleeft zich aan God" (toestand van d'veikut). Zijn toestand is onstabiel (van de tzaddiek is de toestand stabiel). Hij moet er voor zorgen om in balans te blijven.

De bronnen van de Tanya

Rabbijn Schneur Zalman zei altijd niet een boek geschreven te hebben maar samengesteld. Toch gebruikt hij zijn bronnen in een nieuwe context en is af en toe geheel origineel. De Alter Rebbe, zoals hij vaak wordt genoemd, wilde echter het boek los zien van zijn persoonlijkheid.

Welke boeken heeft de Alter Rebbe gebruikt? Dit zijn de Bijbel, de Talmoed, Zohar, Sjoelchan Aroech, de Kabbalistische werken van Rabbijn Isaac Luria en de werken van de Maharal. Ook heeft hij gebruik gemaakt van Sh'nei Luchot HaBrit van Rabbijn Isaiah Horowitz en Reshit Chokhmah van Rabbijn Elija de Vidas.

Naast deze bronnen noemt Schneur Zalman nog drie mentoren: de Maggied van Mezherich, Rabbijn Abraham (de zoon van de Maggied) en Rabbijn Menachem Mendel van Vitebsk. Sommigen noemen ook nog de Baal Shem Tov die de Alter Rebbe als zijn spirituele "grootvader" beschouwde.

Deuteronomium 30:14

Het motto van het boek is Deuteronomium 30:14: "Die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken, u kunt ze volbrengen." Dit straalt het optimisme uit dat elke Jood de Tora kan naleven. Het Woord van God staat zeer dicht bij de mens.

In een lange en korte weg

Veel mensen kiezen vaak een korte spirituele weg. Maar deze is meestal doodlopend. De langere weg lijkt een moeilijke weg te zijn maar het is zeker dat u dan op de juiste plek van bestemming aankomt. De Tanja is een lange weg maar u komt hiermee eerder op de bestemming aan dan wanneer u een korte spirituele weg kiest. Die kunnen zelfs gevaarlijk zijn. De Tanya vereist veel oefening en studie en leidt tot weinig emotie. Er wordt gewerkt met chochma (wijsheid), binah (begrip) en da'at (kennis) van iemands geest.

De Tanya moet steeds weer opnieuw bestudeerd worden. Zo wordt u steeds meer duidelijk. De taal van de Tanya is erg simpel, maar achter deze eenvoud schuilt een enorme diepte en een krachtige spirituele emotie. De lezer wordt opgeroepen de woorden op zichzelf toe te passen en te laten toestaan dat ze de ziel diep penetreren. Zodra ze eenmaal deel uitmaken van de psyche neemt de betekenis toe.

Met de hulp van God, gezegend is Hij

De auteur legde de concepten uit met de hulp van God. Hoewel de Tanya een lange weg is en harde arbeid vereist kan met hulp van God de weg afgelegd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala - de Tanya: Wat is een beinoni/tzaddiek?Kabbala - de Tanya: Wat is een beinoni/tzaddiek?De Tanya opent met een serie citaten uit de Tora en stelt een aantal vragen met betrekking tot de bronteksten. De Alter…
Kabbala: de verbondenheid tussen wijsheid en profetieAan de hand van vijf belangrijke werken van de Kabbala -Sefer Yetzirah, Zohar, Pardes Rimoniem, Eitz Chayim, en Tanya wo…
Kabbala - de Tanya: Dierlijke ziel van de JoodKabbala - de Tanya: Dierlijke ziel van de JoodIn het artikel 'Wat is een beinoni/tzaddiek?' (hoofdstuk 1 van de Tanya (Likutei Amariem)) wordt besproken dat de defini…
Kabbala - de Tanya: Noodzaak boek te schrijvenKabbala - de Tanya: Noodzaak boek te schrijvenIn het eerste deel van het voorwoord (een ander artikel) werd uitgelegd dat moreel onderwijs mondeling gegeven moet word…
Bronnen en referenties
  • Opening of the Tanya - Rabbi Aldin Steinsaltz
  • Chabad website

Reageer op het artikel "Kabbala - de Tanya: Titelpagina - commentaar"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala - de Tanja
Schrijf mee!