InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kabbala - de Tanya: De Tanya en Chassidisme

Kabbala - de Tanya: De Tanya en Chassidisme

Kabbala - de Tanya: De Tanya en Chassidisme De Tanya is een klein spiritueel boek gebaseerd op de Kabbala en richt zich op het oplossen van problemen waar de menselijke ziel mee te maken krijgt. Het boekje is geschreven door Rabbijn Schneur Zalman van Liadi, de oprichter van het Chabad Chassidisme. Hoewel het boek al meer dan 200 jaar oud is, is voor de moderne mens (Jood en niet-Jood) zeer relevant. Ieder mens heeft immers een ziel en binnen deze ziel vindt de strijd plaats tussen de goddelijke en dierlijke ziel. Deze artikelen reeks is gebaseerd op de boeken van Rabbijn Adin Steinsaltz en de Chabad website waar enorm veel informatie te vinden is over de Tanja.

Oprichting van het Chassidisme

Meer dan 250 jaar geleden ontstond een nieuwe stroming binnen het Jodendom: het chassidisme. Oprichter van deze beweging was de Baal Shem Tov. Al snel verspreidde de beweging zich onder Joden in Oost-Europa en Wit-Rusland. Het Chassidisme had een enorme invloed op spirituele gedachten en praktijken.

Wat is Chassidisme?

Het Chassidisme streeft naar het bewustzijn van iemands innerlijke essentie en eenvoud - in relatie tot de Tora, de mens, en goddelijkheid- waardoor er geen vastomlijnde definitie van is. De nadruk van het Chassidisme ligt op het vastkleven aan en het dienen van God met vreugde.

De Tanya

De Tanya is het lijfboek van het Chabad chassidisme (één van de vele stromingen binnen het Chassidisme). Het wordt beschouwd als "de geschreven Tora van het Chassidisme". Het bestaat uit vijf delen:
  1. Likutei Amarim, of Tanya, of Sefer shel Benonim - het boek van de Beinoniem (148 pagina's) - het handelt over de menselijke conditie en de strijd om iemands karakter te veranderen en daarmee het doel van de Schepping te vervullen;
  2. Sha'ar ha-Yichud veha-Emunah - Poort van Eenheid en Geloof (30 pagina's) - handelt over de Schepping vanuit het niets;
  3. lgeret ha-Teshuvah - Epistel van Berouw (22 pagina's) - met de dynamiek van berouw;
  4. lgeret ha-Kodesh - Heilig Epistel (102 pagina's) - brieven van de Rabbijn aan zijn volgelingen;
  5. Kuntress Acharon - Laatste verhandeling (20 pagina's) - uitgebreide uitleg van Kabbalistische teksten.

Het boek is in het Hebreeuws geschreven maar door het ontbreken van interpuncties moeilijk te lezen. Ook is het boek moeilijk geconstrueerd. Op de Chabad website staat een Engelse vertaling en wordt toelichting gegeven door deskundige rabbijnen, zowel schriftelijk als mondeling (audio en video). Bezoekers van de website wordt aangemoedigd om dagelijks de Tanya te bestuderen. De Tanya kan volgens een vast schema worden bestudeerd (via de dagelijkse studie in combinatie met studie van de Tora omdat de Tanya leidt tot de naleving van de Tora) of gewoon op volgorde van het boek. De studie van de Tanya kent een holistische benadering waarbij de geest en het verstand een cruciale rol spelen. "Een persoon moet de Tanya bestuderen, begrijpen en mediteren over de ultieme waarheden van het bestaan: de geheel transcendente, allesomvattende, allesdoordringende werkelijkheid van God; de wortel en de essentie van de ziel en de intrinsieke band met de Schepper; missie van de mens in het leven, en de middelen en de uitdagingen die worden uitgebreid tot hem om het te vervullen." Vervolgens moet de kennis en het begrip in emotionele gevoelens vertaald worden. Hierdoor wordt de geest gericht en het hart getransformeerd waardoor de naleving van de Tora niet alleen mogelijk is maar zelfs een dwingende noodzaak wordt. Dit wordt op de Chabad website de "langere kortere weg genoemd". Dit in tegenstelling tot de "kortere langere weg" van het direct naleven van de mitswot zonder de Tanya. Deze laatste weg leidt tot een dood punt omdat de kans van falen groot is.

Rabbijn Schneur Zalman van Liadi - de Alter Rebbe

Rabbijn Schneur Zalman, de auteur van de Tanya waaraan hij 20 jaar werkte, werd in 1745 in Liozna in Wit-Rusland geboren. Al op jonge leeftijd werd hij een prominente leerling van Rabbijn Dov Ber van Mezherich (1704-1773) die bekend stond als de Maggied (Prediker). De Maggied was de opvolger van de Baal Shem Tov (ongeveer 1700-1760). De Alter Rebbe bezat grote Tora kennis en had een uitstekend vermogen om systematisch te werken. De Maggied gaf hem opdracht om de Ravs Sjoelchan Aroech te schrijven. Hij publiceerde het eerste deel toen hij eind twintig was. Dit was een enorme prestatie waarvoor hij niet alleen van Chassidiem complimenten kreeg maar ook van de Mitnagdiem, de tegenstanders van de Chassidiem.

De Tanya lijkt op moessar

De Tanya lijkt op een moessar boek omdat het als doel heeft mensen te sturen op het pad van het dienen van God en van zelfreflectie. De benadering zijn de basiselementen van zelfverbetering door het toepassen van het Chassidisme om de wortels te openbaren van het menselijk falen naar oplossingen daarvoor.

De Beinoni

De Tanya neemt de gemiddelde persoon, de Beinoni, als uitgangspunt. De Tanja wordt daarom ook wel het Boek van de Beinoni genoemd. In dat opzicht verschilt het boek van moessar boeken die uitgaan van de ideale Jood. De Tanya is bestemd voor personen die noch geheel rechtvaardig noch geheel slecht zijn. Het gaat niet zozeer om de confrontatie tussen goed en slecht, maar om de strijd tussen de goddelijke en de dierlijke ziel. De dierlijke ziel trekt ons naar de aarde terwijl de goddelijke ziel ons naar het goddelijke trekt. Het doel van de Tanya is om alle delen van de menselijke ziel te onderwijzen om zo een perfecte harmonie te vinden tussen lichaam en ziel, het aardse en het goddelijke. De Tanya gaat er vanuit dat ieder mens spiritueel kan groeien, gebaseerd op Deuteronomium 30:14: Die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken, u kunt ze volbrengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kabbala - de Tanya: Rabbijn Schneur ZalmanKabbala - de Tanya: Rabbijn Schneur ZalmanHet boek 'De Tanya' is geschreven door Rabbijn Schneur Zalman van Liadi. Hij werd geboren op de 18de Elloel 5505 (1745)…
Kabbala - de Tanya: Titelpagina - commentaarKabbala - de Tanya: Titelpagina - commentaarHet bestuderen van de Tanya begint met de titelpagina. Hierin wordt de essentie van de Tanya weergegeven. Het vertelt o.…
Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5Torastudie 110:Verheffen van de fysieke wereld - Exodus 23:5In de Tanya, het heilige boek van Chabad Chassidisme, komt de eeuwige strijd tussen geest en materie aan de orde. Deze s…
Kabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdKabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdDe Tanya is één van de grootste moessar boeken aller tijden. Hoewel Rabbijn Schneur Zalman het boek geschreven heeft voo…
Bronnen en referenties
  • Opening of the Tanya - Rabbi Aldin Steinsaltz
  • Chabad website

Reageer op het artikel "Kabbala - de Tanya: De Tanya en Chassidisme"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Kabbala - de Tanja
Schrijf mee!