InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 197: Mag je plezier maken van God? (Numeri 6:11)

Torastudie 197: Mag je plezier maken van God? (Numeri 6:11)

Torastudie 197: Mag je plezier maken van God? (Numeri 6:11) In de commentaren op de Tora worden verschillende antwoorden gegeven op de vraag of God ons plezier gunt. De verschillen hebben te maken met onze spirituele volwassenheid. Zijn we nog niet volwassen dan moeten we van bepaalde dingen afzien. Zijn we in een vergevorderd stadium van spirituele volwassenheid dan hoeven we de geneugten niet af te zweren.

Mag je plezier maken van God?

In de klassieke Joodse bronnen worden verschillende antwoorden opgegeven op de vraag of God ons plezier gunt. Aan de ene kant staat in Leviticus 19:2 "Gij zult heilig zijn." In de Talmoed (Yevamot 20a) staat als commentaar hierop om je leven te heiligen door ook af te zien van wat je is toegestaan. Nachmanides beschouwt dit als één van de 613 mitswot. Aan de andere kant noemt de Tora de Nazariet (die geen wijn drinkt) een "zondaar". Wat is zijn zonde? Het feit dat hij één van de geneugten van Gods wereld afzweert. De Talmoed vraagt zich af of wat de Tora reeds verboden heeft niet voldoende is. Als een persoon al een zondaar is door geen wijn te drinken wat zou de Tora dan zeggen over personen die zich van alles onthouden? Daar staat tegenover dat de Tora een Nazariet ook een "heilige" noemt. Als een persoon al een heilige is door wel wijn te drinken wat zou de Tora dan zeggen over personen die zich van alles onthouden? Beide meningen staan in Nedariem 10a.

Er zijn nog meer tegenstrijdigheden. Zo staat in de Ethiek van de Vaderen 6: "Dit is de manier van de Tora: Eet brood met zout, drink weinig water, slaap op de grond, en leef een leven met ontberingen." Daar stelt Rav Nachman tegenover dat een Tora wet goed begrepen kan worden na een stuk sappig biefstuk (Bava Kamma 72a). Rabbijn Chizkia zei: "Een persoon zal zich voor alles moeten verantwoorden dat voor zijn ogen komt en dat hij niet consumeert." (Jeruzalem Talmoed, Kiddoeshin 4:12).

Dus mogen we plezier maken? In sommige stadia van ons leven zijn we nog steeds in onze spirituele adolescentie. In dit stadium moeten we van bepaalde dingen afzien omdat een volledige verkenning van onze materiële natuur meer is dan we aankunnen. Maar in een meer gevorderd stadium van spirituele volwassenheid hoeven we niet van bepaalde dingen af te zien.

Wat is plezier?

Alles begint met plezier van de Eeuwige die het Oneindige Licht wordt genoemd. En waar vindt het Oneindige Licht plezier in? In het zijn. Want plezier is het zijn en het zijn is plezier. We lopen weg van pijn en jagen plezier na. Deze eeuwige momenten van plezier vinden plaats, bijvoorbeeld tijdens het gezellig bijeen zijn van de familie. Het lijkt alsof die momenten niet voorbijgaan en los van de tijd staan.

Onze levens zijn slechts een reflectie van het goddelijke. God schiep alles voor Zijn glorie, want Hij vindt er plezier in. Er is echter verschil in plezier. Zo zijn engelen ondergedompeld in het plezier van eindeloze verlichting en goddelijke wijsheid. Maar de kern van het plezier wordt op aarde gevonden. Want de aarde gelooft net zo echt te zijn als haar Schepper zelf.

Wat is het plezier dat God heeft met deze wereld als het zo ver weg is, zo onverlicht? Het is net als bij ons: het is het plezier van de vereniging van een ziel dat ver van God verwijderd is en kiest om naar Hem toe te gaan; een ziel dat voor God een thuis maakt in de donkere materialen van de wereld; een ziel dat geboorte geeft aan mooie daden waarin God zichzelf gereflecteerd ziet. Hierin ligt het ultieme plezier van God.

Het zou oneerlijk zijn wanneer God al het plezier heeft en wij de pijn. Maar we kunnen in deze onvolmaakte wereld niet al het plezier van God verdragen (alleen een beetje). Pas in de Komende Wereld, wanneer deze is getransformeerd in een huis voor het Goddelijke, kunnen we geheel delen in Zijn plezier.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom bericht de Tora verschillend op de vraag of we plezier mogen hebben?
  2. Waar vindt God plezier in?
  3. Op welk moment zullen we het plezier met God delen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toe Bisjwat: fruitbomen en de jodenAls Toe Bisjwat het nieuwjaar van de bomen is waarom valt het dan niet op de eerste van de maand?. De School van Hillel…
Kabbala: sefira - Keter (kroon)Keter, de eerste van de tien sefirot, correspondeert met het bovenbewustzijn van ervaring. Het vormt de "kroon" die een…
Kabbala: krachten ziel (1) - Emoena, Ta'anoeg, RatzonEmoena (geloof) is de spirituele toestand geassocieerd met de innerlijke ervaring van de hoogste van de drie "hoofden" v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Does G-d want us to enjoy ourselves - Yanki Tauber
  • On the Essence of Pleasure Ethics 4:17 - Tzvi Freeman

Reageer op het artikel "Torastudie 197: Mag je plezier maken van God? (Numeri 6:11)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 26-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!