InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Geschiedenis Tora: Tora overleeft Holocaust

Geschiedenis Tora: Tora overleeft Holocaust

Geschiedenis Tora: Tora overleeft Holocaust Zo'n 1000 jaar waren in Europa centra van de Tora. Tijdens de Holocaust werd alles vernietigd door de Nazi's. Europa werd Judenrein gemaakt. Toch wist de Tora na de Holocaust op wonderbaarlijke wijze terug te komen.

Nieuwe jesjivot aan het begin van de 20ste eeuw

Na de Eerste Wereldoorlog waren er in Europa verschillende belangrijke jesjivot (religieuze leerscholen) vooral in Litouwen en Polen.

Ponevezh

In 1912 werd door Rabbijn Jitschak Jaakov Rabinovitz een jesjiva opgericht in Ponevezh ten noordoosten van Vilna. Deze jesjiva bestond slechts 7 jaar maar bracht toch veel prominente geleerden voort die studeerden onder Rebbe Itzek Ponevitcher. In 1991 werd Rabbijn Jozef Schlomo Kahaneman rabbijn van Ponevezh. In 1940 vluchtte hij naar Palestina waar hij in Bnei Brak de Ponevezh jesjiva op richtte.

Slutzk

In 1890 werd in Slutzk de Ets Chaim Jesjiva opgericht. Vanwege de Bolsjewistische Revolutie werd de jesjiva gedwongen te verhuizen naar Kletzk in Polen. Rabbijn Meltzer werd gevangengenomen door de communisten maar vluchtte in 1923 en later kwam hij in Israël terecht. De jesjiva werd verplaatst naar Lakewood in New Jersey.

Radin, de thuishaven van Rabbijn Jisraeel Meyer Kagan

In 1896 werd in Radin (Wit-Rusland) door Rabbijn Jisraeel Meyer Kagan een jesjiva opgericht. In 1904 had het al meer dan 300 studenten. Toen Menachem Mendel hoofd van de jesjiva werd vluchtte deze tijdens de Holocaust naar de VS en voegde zich bij de faculteit van de Rabbi Isaac Elchonon Theological Seminary of Yeshiva University in New York.

De Misjna Berurah

Rabbijn Kagan schreef de Misjna Berura, een commentaar op de Sjoelchan Aroech (Code van de Joodse Wet). Deze wordt door traditionele Joden gebruikt.

De Chofetz Chaim

Een ander boek van Rabbijn Kagan is Chofetz Chaim, een boek dat zich richt op het vermijden van roddelen. Chofetz Chaim betekent 'degene die van het leven houdt' en komt van Psalm 34:13-15.

De Bais Yaakov beweging

Sarah Schneirer, een kleermaakster, heeft het onderwijs in de Tora gerevolutioneerd. Zij richtte een school op voor Joodse vrouwen. In 1920 werd het Bais Yaakov Seminarium voor onderwijzers opgericht. De school en het seminarium kregen de steun van de grote Tora leiders. Bais Yaakov scholen werden over heel Europa opgericht.

De vernietiging van het Joodse leven in Europa

Tijdens de Holocaust werd het Joodse leven in Europa vernietigd. De georganiseerde Joodse gemeenschappen hielden op te bestaan. De assimilatie van Joden, vooral in Duitsland, had niet kunnen voorkomen dat Joden niet uitgeroeid werden. Zelfs Joden die christen waren geworden ontkwamen niet aan de vervolging door de Nazi's. De Nazi's waren zo bezeten om de Joden uit te roeien dat ze transportmiddelen, die ze eigenlijk nodig hadden voor het voeren van de oorlog, inzetten om Joden naar de dodenkampen te vervoeren

Andere naties sloten hun deuren

De andere naties deden niets om de Joden te redden. Dit werd zelfs op een internationale conferentie o.l.v. de Amerikaanse president Roosevelt besloten. "We do not have a 'Jewish problem' and we do not wish to import one." Alleen de Dominicaanse Republiek en Costa Rica wilden Joden opvangen. In mei 1939 dwong de VS het schip St. Louis, dat uit Hamburg kwam met 930 Joodse vluchtelingen aan boord, terug te keren naar Europa.

President Roosevelt en de Amerikanen

Volgens veel historici was president Roosevelt van de VS tamelijk antisemitisch. Zo beklaagde hij zich eens dat meer dan de helft van de doktoren en advocaten in Duitsland Joods waren. In werkelijkheid was dit aantal respectievelijk 10.9% en 16,3%. Volgens een Gallup peiling was 83% van de Amerikanen tegen de komst van Joodse vluchtelingen voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er hadden veel Joden uit de gaskamers gered kunnen worden via diplomatie of bombardementen van de gaskamers. Maar de VS en haar bondgenoten deden niets.

Ook Joodse leiders in de VS deden weinig om hun Joodse broeders in Europa te redden. Velen dachten dat de beste manier was om Joden te redden door de oorlog te winnen. De Amerikaanse Zionistische beweging vond de oprichting van de Joodse staat belangrijker dan het redden van de Europese Joden.

Tora geleerden richtten zich wel op het redden van Joden

De Tora geleerden wilden wel alles doen om Joden in Europa te redden. Er werd een Reddingsraad (Vaad HaHatzala) opgericht. Deze raad wist Joden uit handen van de Nazi's te redden. Ze werd wel tegengewerkt door de U.S. War Refugee Board omdat die vond dat losgeld mogelijk de Duitse oorlogsmachine zou helpen. Een andere held was Rabbijn Michael Dov Weissmandl die met losgeld Joden in Slowakije wist te redden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduwDe Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduwVroeg of laat moet iedereen de Tora begrijpen. De Tora is de uiterste realiteit niet alleen van het Joods bestaan, maar…
Dertien geloofspunten Maimonides 8: Goddelijkheid ToraMetaforisch gesproken dicteerde God aan Mozes de Tora. Alleen Mozes weet hoe God de Tora werkelijk aan hem communiceerde…
Dertien geloofspunten Maimonides 9: Tora onveranderlijkMaimonides' negende principe luidt dat de Tora onveranderlijk is en dat er nooit een ander verbond zal komen. Men mag er…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geschiedenis Tora: Tora overleeft Holocaust"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bijbelse geschiedenis/personen
Schrijf mee!