Pesach: huis schoonmaken, kasjeren, inkopen doen

Pesach is een feest dat een goede voorbereiding vergt. Hoe bereiken we dit? Door het schoonmaken en het inspecteren van het huis vóór Pesach. Deze intensieve schoonmaak vindt plaats in Joodse huizen over de hele wereld. Hier volgt een kort overzicht bij het aanpakken van de problemen. De gegevens zijn afkomstig van de Chabad-website.

Het kwijtraken van chameets

Chameets is zuurdeeg. De beste manier om Chameets kwijt te raken is door het te vernietigen of te verkopen. Het hele proces staat hier beschreven.

Schoonmaak controlelijst

  • eetkamer
  • voorkamer
  • vestibule
  • studeerkamer
  • speelkamer
  • keuken
  • wasruimte
  • hoofdslaapkamer
  • kinderslaapkamers
  • gastenkamer
  • kinderkamer
  • badkamer
  • zolder
  • kelder
  • auto
  • garage
  • gang
  • kantoor
  • terras
  • trappen
  • opbergruimtes

Het klaarmaken van de keuken

Voor het klaarmaken van de keuken verwijs ik naar hier.

Het kasjeren

Kasjeren is het proces waardoor men niet-kosjere gebruiksvoorwerpen kosher maakt. Voor Pesach betekent dit chameets-vrij maken. Het is belangrijk op te merken dat bepaalde gebruiksvoorwerpen helemaal niet kosjer kunnen worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld porselein. Daarnaast kunnen sommige voorwerpen niet volledig schoon worden gemaakt, zoals zakmessen en voedselmixers. Ook bepaalde voorwerpen kunnen niet worden verhit. De methode van kasjeren wordt gebaseerd op het principe dat de manier het voorwerp chameets absorbeert, de manier is waarop de chameets wordt verwijderd. Bijvoorbeeld als een pan met soep wordt gekookt, dan wordt de pan gekasjerd door het koken. Wanneer vuur wordt gebruikt bij een braadpan of oven, dan wordt het gekasjerd met vuur. De oven mag 24 uur niet gebruikt worden en moet daarna verschillende uren op de heetste temperatuur verwarmd worden. De rekken moeten roodgloeiend worden.

Pesach inkopen

Op Pesach moet het voedsel niet slechts kosjer zijn; het moet Pesach-kosjer zijn, dat betekent chameets vrij. Al het fruit en alle groente alsook kosjer gesneden vlees en kosjere vis zijn kosher voor Pesach op voorwaarde dat ze zijn voorbereid volgens de Joodse wet en niet in aanraking zijn geweest met chameets of chameets gebruiksvoorwerpen.

Asjkenazische Joden eten geen rijst, gierst, graan, mosterd, peulvruchten of voedsel wat hiervan gemaakt is. Bij ingepakt voedsel moet men er zeker van zijn dat het ondertoezicht staat van een rabbijnse kwalificatie. Ook medicijnen en dieren voedsel kunnen chameets bevatten. Raadpleeg een rabbijn.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Chabad
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 10-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie