InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Gebeden voor welzijn soldaten en gevallenen Israël en WO II

Gebeden voor welzijn soldaten en gevallenen Israël en WO II

Gebeden voor welzijn soldaten en gevallenen Israël en WO II Voor het welzijn van de soldaten van Israël bestaat een speciaal gebed. Op Jom Hazzikkaron spreken de joden een herdenkingsgebed uit voor hen die vielen in hun strijd voor volk en land. Op Kol Nidrei spreken joden een herdenkingsgebed uit voor de gedeporteerden in de Tweede Wereldoorlog.

Gebed voor het welzijn van de Israëlische soldaten

Moge Hij, gezegend is Hij Die onze vaders Avraham, Jitzak en Ja'akov zegende, de militairen van Defensie van Israël zegenen, die over onze land en steden van onze Heer waken: van de grens met Libanon tot aan de Egyptische woestijn en van de Middellandse Zee tot aan Arav. Zij op land, lucht of overzee.

Moge de Almachtige onze vijanden aan ons overleveren die zich tegen ons opstellen, moge de Heilige, gezegend is Hij, hen bewaren voor al het verdriet en gevaar, van onveiligheid en ziekte. Dat Hij zegen en voorspoed brengt in hun inspanning, moge Hij degene die ons haten aan ons overleveren met redding en overwinning, zodat er gezegd wordt:
"Voor de Heer, uw G'd, Die met u wandelt en strijdt om u van uw vijanden te redden.
Zeg daarop "amen".

Herdenkingsgebed op Jom Hazzikkaron

Hemelse Vader, God van alle zielen! Wij gedenken de reine zielen van onze zonen en dochters die de heldendood verkozen tot hulp van volk en land.
Sneller dan de arend in zijn vlucht en sterker dan de leeuw toonden zij zich in hun strijd.
Door hun offervaardigheid voor de herrijzing van het Joodse volk op zijn heilige bodem waren zij heel het huis Israël tot een machtige impuls, die leidde tot verlossing en bevrijding.
Moge onze God hen ten goede gedenken, tezamen met de talloze heiligen en helden sinds oudsher en hun zielen opnemen in de kring van de eeuwiglevenden in het hemelse paradijs.
In vrede mogen zij rusten tot hun herrijzing op het eind der dagen. Amen.

Herdenkingsgebed op Kol Nidrei

God, Heer der zielen van alle levenden!
Op deze heilige en ontzagwekkende dag treden wij voor U om onze smekingen tot U te richten.
Gedenk toch ten goede de zielen van hen, dit tot onze Gemeente behoorden en van de kinderen van heel Uw volk Israël, allen die de dood gevonden hebben door de hand van de gewelddadige onderdrukker in de rampzalige jaren van vervolging.
Met een hart vol droefenis brengen wij in herinnering al die onschuldigen, die uit hun woonsteden werden weggerukt om hen naar een verre plaats te brengen en daar te laten omkomen door uithongering of te doen ombrengen door de hand van de moordenaar, die geen erbarmen kende.
O God, hoor ons gebed, vandaag en zwijg niet bij ons geween.
Allerhoogste God, rechtvaardige Rechter, doe hun zielen eeuwige rust vinden bij de heiligen en de reinen en laat hun offerrande op deze dag der verzoening voor U verschijnen.
Acg God, wend Uw toorn af van ons en heel het huis Israël, Uw volk, en doe ons geen ongenade vinden in de ogen der volkeren.
Laat ons veilig wonen in het land onzer vaderen en schenk vrede aan alle bewoners van Uw aarde. Amen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Concentratiekamp Bergen-BelsenBergen-Belsen, vooral bekend als het kamp waar Anne en Margot Frank om het leven kwamen, samen met 70.000 andere gevange…
Joods gebed: het gebed in het JodendomJoods gebed: het gebed in het JodendomHet gebed neemt een zeer belangrijke plaats in binnen het Jodendom. Orthodoxe Joden bidden drie keer op een dag: 's ocht…
Israëlische elite eenheden: de eerste eenheden (1936-1940)Al vóór de oprichting van de Staat israël in 1948 zijn joodse elite eenheden actief in de strijd tegen Arabieren. De eer…
Joodse treurdagen: Jom HaSjoa (Holocaust)Sjoa is het Hebreeuwse woord voor 'catastrofe.' De term wordt gebruikt om de vernietiging van 6 miljoen Joden te beschri…
Zwarte soldaten in Europese oorlogen: kannibalenTijdens de Eerste Wereldoorlog werden al donkergekleurde soldaten ingezet in de strijd. Ze vochten mee met de Fransen. O…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 777jew, Pixabay
  • Siach Jitschak
  • FAQ

Reageer op het artikel "Gebeden voor welzijn soldaten en gevallenen Israël en WO II"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bidden
Schrijf mee!