InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)

Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)

Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen) Wanneer worden tefillien gebruikt? Vanaf welke leeftijd worden tefillien aangelegd? Aan welke eisen moet een tefillien voldoen? Hoe wordt de tefillien aangelegd? Hoe wordt de tefillien afgedaan? Deze en nog meer zaken over de tefillien komen in dit artikel aan de orde.
  1. Een Joodse jongen die de leeftijd van 13 jaar bereikt, wordt beschouwd als een volwassen jood. Hij wordt dan 'Bar Mitswa'. Dit betekent dat hij verplicht is zich te houden aan alle wetten en gewoonten van het Joodse volk. Eén van die wetten is het aanleggen van de tefillien
  2. Het is de gewoonte om de jongen twee of drie maanden voor zijn Bar Mitswa het aanleggen van de tefillien te leren.
  3. Wanneer tefillien worden gekocht moet men er zeker van zijn er handgeschreven rollen in zitten die geschreven zijn door een gekwalificeerde schrijver.
  4. Tefillien worden alleen op weekdagen aangelegd. Op Sjabbat en feestdagen, inclusief chol-hamoed, worden geen tefillien omgedaan. (Bij sommige gemeenschappen wordt op chol-hamoed wel tefillien aangebracht).
  5. Tefillien worden alleen 's ochtends gedragen. Wanneer ze 's ochtends zijn vergeten kan het ook later op de dag worden aangelegd, maar niet na zonsondergang.
  6. De procedure van het aanleggen is hier te lezen.
  7. De riemen, zowel van de hand- als de hoofdtefillien, moeten altijd met de zwarte kant naar boven worden geplaatst.
  8. Gedurende de handeling van het aanleggen van de tefillien is het verboden de proceduren te onderbreken door conversatie of gebaar. De enige onderbreking is het zeggen van 'amen' wanneer iemand anders de zegen over de tefillien zegt. Als een onderbreking is gemaakt moet de zegen Al Mitswat tefillien worden gezegd wanneer de hoofdtefillien wordt aangelegd.
  9. Wanneer een persoon linkshandig is wordt de tefillien op de rechterarm gelegd.
  10. De tefillien moet geplaatst worden op de ontblote arm zonder iets er tussen.
  11. Als de handtefillien niet kan worden omgelegd voor wat voor reden dan moet wel de hoofdtefillien worden aangelegd en vice versa. In elk geval moet de zegen worden gereciteerd.
  12. Het is vereist dat de persoon constant bewust is van de tefillien terwijl hij deze draagt.
  13. Het is de gewoonte de tefillien te verwijderen nadat de ochtenddienst is beëindigd. In ieder geval niet voor het gebed Oe'Vah Le'Tzion. Op Rosh Chodesh, wordt de tefillien afgedaan voor moesaf.
  14. De procedure voor het afdoen van de tefillien is alsvolgt: De persoon staat. Eerst wordt de riem rond de middelvinger afgewikkeld en om de palm gewikkeld. De hoofdtefillien wordt met de linkerhand verwijderd, de riemen opgerold en in de tefillientas gedaan. Dan wordt de handtefillien verwijderd, de riemen opgerold en in de tas gestopt. Het is de gewoonte de hoofdtefillien in de rechterzijde en de handtefillien in de linkerzijde van de tas te stoppen.
  15. Wanneer een talliet wordt gedragen tijdens het gebed, wordt eerst de talliet afgedaan en dan de tefillien; maar wanneer het gebed wordt beëindigd worden eerst de tefillien afgedaan en dan de talliet.
  16. Op Tisha b'Av worden de tefillien aangelegd tijdens het middaggebed.
  17. De tefillien moeten voorzichtig behandeld worden. Wanneer deze op de grond valt moet er gevast worden of aan liefdadigheid worden geschonken. In zo'n geval moet een rabbi gevraagd worden hoe de boetedoening kan worden gedaan.
  18. Onze wijzen zeggen: hij die het tefilliengebod dagelijks nakomt, geniet een lang leven en de Komende Wereld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods gebed: zal ons gebed worden verhoord?Joods gebed: zal ons gebed worden verhoord?Soms heb je het gevoel dat je gebeden niet verhoord worden. We denken dan al snel dat het geen zin heeft om tot God te b…
Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)Tefillien worden gelegd op de arm, tegen het hart, en op het hoofd. Om onze emotionele en intellectuele vermogens van he…
Joods gebed: bidden tot God vereist concentratieJoods gebed: bidden tot God vereist concentratieHet goed uitspreken van een gebed is niet eenvoudig. Het eist van ons intensieve concentratie. We vervallen heel gemakke…
Joodse symbolen: tefillien (teken op voorhoofd en arm)Joodse symbolen: tefillien (teken op voorhoofd en arm)Joodse symbolen, tefillien teken op hand en voorhoofd. De tefillien is een benaming voor de Joodse gebedsriemen. Samen m…
Joods gebed: zegens voor de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: zegens voor de tefillien (gebedsriemen)Tijdens en na het aanleggen van de gebedsriemen (tefillien) worden er een aantal zegens gezegd. In dit artikel een overz…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stinne24, Pixabay
  • Chabad

Reageer op het artikel "Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bidden
Schrijf mee!