InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joods gebed: de betekenis van de tefillien (gebedsriemen)

Joods gebed: de betekenis van de tefillien (gebedsriemen)

Joods gebed: de betekenis van de tefillien (gebedsriemen) Tefillien is één van de belangrijkste Mitswot (plichten) van de Tora. Het wordt al duizenden jaren door de Joden uitgevoerd. De Tora noemt het meer dan één keer, maar het meest expliciet in Deuteronomium 6:8 "Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdband tussen uw ogen zijn." Wat is precies de betekenis van de tefillien? Een uitleg volgens het Joodse Chabad chassidisme.

Tefillien en haar betekenis

Hoe zien de tefillien er uit? Klik hier. Hoe worden de tefillien aangelegd? Klik hier.

Geplaatst op de arm tegenover het hart, en op het hoofd, betekent de Tefillien de onderwerping van iemands geest, hart en handelingen aan de Almachtige, als ook het heersen van het intellect over emotie.

Chabad chassidische filosofie: intellect moet de emoties controleren

Een fundamentele principe van de Chabad Chassidische filosofie is dat het intellect de emoties moeten controleren. Helaas bestaat er een schisma tussen de geest en het hart. Bovendien controleren de emoties vaak de geest en het intellect wordt gebruikt om rechtvaardiging, rationalisering en excuses te verschaffen voor dit 'instinct-emotioneel gecentreerd' bestaan. De mitswa van Tefillien en zijn praktijk verschaft het verkrijgen door de individu van eenheid van geest en hart, intellect en emotie.

Het meeste, spijt, berouw en pijn zouden we kunnen vermijden als we deze belangrijke les zouden keren -de toepassing van hoofd en hart voor onze alledaagse problemen. Daarnaast verschaft zo'n balans de eerste stap naar zelfverzekerdheid, moed, hoop en innerlijke vrede; deze eeuwige kostbare ziels waarden moet de Jood ontwikkelen, des te beter hij God en de mensheid kan dienen. Tefillien zal deze gezegende kenmerken cultiveren als ze op de juiste manier worden uitgevoerd..

Reciteren van Hosea (2:21-22) bij het aanleggen van de lederen riem rond de middelvinger van de linkerhand

In veel gemeenschappen wordt Hosea (2:21-22) gereciteerd bij het aanleggen van de lederen riem rond de middelvinger van de linkerhand. In deze woorden werden we een Goddelijke formule gegeven.

Aanleggen Tefillien van onschatbare waarde

Veel 'moderne' Joden staan onverschillig of negatief tegenover deze gezegende Mitswa. Ze zien de noodzaak niet in van de 'ceremonie'. Ze onderschatten de onschatbare waarde van deze dagelijkse praktijk.

Rabbi Jehoeda Halevi (12de eeuw) schreef over de Tefillien: "De Goddelijke religie (Jodendom) vraagt niet om een ascetisch leven, maar leidt ons in het midden pad tussen de extremen van teveel en te weinig. Het staat vrij spel toe tot elk God gegeven deel van zowel lichaam als ziel, binnen de constructieve grenzen getekend door de Goddelijke Hand zelf. Het is zeker dat als we ons op extremen wijze toewijden aan één afdeling we wegtrekken uit een ander waardoor erg geen harmonie meer is..."

Rabbi Samson Raphael Hirsch (1800-1888; 5560-5648) zei over de Tefillien: "Een waarheid om resultaten te boeken moet herhaaldelijk en nadrukkelijk op onze geest en hart worden gedrukt. Om de principes van rechtvaardigheid en liefde te erkennen is het niet voldoende om feitelijk zo'n leven op te bouwen...Daarnaast zijn er symbolische woorden en handelingen noodzakelijk zodat ze onuitwisbaar op de ziel worden gedrukt en dus bewaart worden voor jezelf en voor anderen."

Rabbi, Meier Jung, (1859-1921; 5619-5681) zei over de Tefillien: "De religieuze handeling die dagelijks wordt uitgevoerd heeft meer gedaan om de hoge moraliteit van ons volk te bewaren dan alle ethische boeken die ooit zijn geschreven. Hetzelfde kan gezegd worden van de andere Mitswot, hoewel sommigen een dubbele invloed hebben, één direct die een onmiddellijke invloed heeft op het fysieke welzijn, de andere indirect die het karakter vormt door het onderwijzen van constructieve beperking door gebruikelijke handeling."

Tefillien en de Exodus uit Egypte

De vier stukjes uit de Tora die in de Tefillien huisjes zitten bevatten het Sjema en de Vehaya en twee stukjes die betrekking hebben op de Exodus uit Egypte. Waarom de Exodus?

De Exodus is een eeuwigdurende onvergetelijke herinnering. Onze wijzen gingen zover om de woorden 'In herinnering van het vertrek uit Egypte' in te voegen in de Kiddoesj die op elke Sjabbat en feestdag worden uitgesproken. De Exodus was het bewijs van het vertrouwen in God. Het was het wonder van Exodus dat nadrukkelijke betekenis gaf aan de woorden van het Sjema. "Hoor Israël, de Heer is uw God, de Heer is Eén." "Ik ben de Heer uw God die u bracht uit het land Egypte, uit het huis van de slavernij."

Daad belangrijker dan de reden

Ook al zal er niet altijd duidelijk een reden gevonden kunnen worden voor het opvolgen van het gebod van de Tefillien, toch is het belangrijk deze na te leven omdat God het aan ons gaf. God weet wat het beste is voor ons. Vergelijk het met een kind die niet begrijpt waarom hij door zijn ouders wordt gecorrigeerd wanneer hij fout handelt. Later zal hij het wel begrijpen en zijn ouders dankbaar zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)Tefillien worden gelegd op de arm, tegen het hart, en op het hoofd. Om onze emotionele en intellectuele vermogens van he…
Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)Wanneer worden tefillien gebruikt? Vanaf welke leeftijd worden tefillien aangelegd? Aan welke eisen moet een tefillien v…
Joods gebed: zegens voor de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: zegens voor de tefillien (gebedsriemen)Tijdens en na het aanleggen van de gebedsriemen (tefillien) worden er een aantal zegens gezegd. In dit artikel een overz…
Joods gebed: het aanleggen van de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: het aanleggen van de tefillien (gebedsriemen)Door het leggen van tefillien worden ne'sjama krachten die in ons aanwezig zijn, tot ontplooiing gebracht, waarbij een h…
Het Joodse heilige teken: de talliet en tsietsietHet Joodse heilige teken: de talliet en tsietsietTijdens het gebed dragen Joodse mannen niet alleen de gebedsriemen (tefillien), maar ook een gebedsmantel (talliet). Aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stinne24, Pixabay
  • Chabad

Reageer op het artikel "Joods gebed: de betekenis van de tefillien (gebedsriemen)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bidden
Schrijf mee!