InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)

Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)

Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen) Tefillien worden gelegd op de arm, tegen het hart, en op het hoofd. Om onze emotionele en intellectuele vermogens van het goed te doordringen. De riemen die van de bovenarm naar de hand worden gewonden en van het hoofd naar de benen leiden, symboliseren de weg van de emotionele en intellectuele energie naar daad en actie.

Wat zit er in de tefillien?

Er zijn vele wetten en vereisten met betrekking tot het maken van tefillien en het duurt vele jaren van training om de schrijvers en vaklui te kwalificeren die ze maken. Wat hieronder volgt is een basis beschrijving.

Een set bevat twee tefillien: één voor het hoofd en één voor de arm. Elk bestaat uit drie hoofcomponenten: de huisjes (batiemmacher), de teksten en de riemen.

De teksten

De teksten zijn strips perkament waarop vier passages van de Tora staan beschreven:
  • Kadesh (Exodus 13:1-10)
  • VeHayah Ki Yeviacha (Exodus 13:11-16)
  • Het Shema (Deuteronomium 6:4-9)
  • VeHayah Im Shamoa (Deuteronomium 11:13-21)

In de arm tefillien worden de vier passages geschreven op een enkele rol. in de hoofd tefillien worden ze op vier aparte rollen geschreven.

De huisjes (battiemmacher)

De rollen worden in huisjes gedaan die gemaakt zijn van leer van koshere zoogdieren. De huisjes zijn niet gelijk: de handtefillien is van buiten glad; de hoofdtefillien heeft aan beide zijden de letter sjien (één met drie koppen en één met vier koppen). Beide huisjes zijn zwart gelakt. De handtefillien heeft één grote compartement waarin een enkele rol met de vier teksten wordt gestopt. De hoofdtefillien heeft vier compartementen waar vier rollen in gestopt worden.

De riemen

De riemen worden van leer gemaakt en zijn aan één kant zwart geverfd. Ze worden vastgeknoopt aan het lagere gedeelte van de boxen.

Het hoofdtefillen heeft een grote, vaste lus om het hoofd te passen. De handtefillien heeft een kleinere lus om aan de boven arm vast te maken.

De hoofdriem knoop is in de vorm van de Hebreeuwse letter dalet; de handtefillien wordt geknoopt in de vorm van de Hebreeuwse letter jod (samen vormen de letter sjien, dalet, jod de naam Shaddai, één van de namen van God.)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)Wanneer worden tefillien gebruikt? Vanaf welke leeftijd worden tefillien aangelegd? Aan welke eisen moet een tefillien v…
Joods gebed: zegens voor de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: zegens voor de tefillien (gebedsriemen)Tijdens en na het aanleggen van de gebedsriemen (tefillien) worden er een aantal zegens gezegd. In dit artikel een overz…
Het Joodse heilige teken: de tefillien (gebedsriemen)Het Joodse heilige teken: de tefillien (gebedsriemen)Het woord 'tefillien' is de benaming voor de gebedsriemen, die door de Joden bij het bidden gebruikt worden. Het woord '…
Joods gebed: het aanleggen van de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: het aanleggen van de tefillien (gebedsriemen)Door het leggen van tefillien worden ne'sjama krachten die in ons aanwezig zijn, tot ontplooiing gebracht, waarbij een h…
Joods gebed: de betekenis van de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: de betekenis van de tefillien (gebedsriemen)Tefillien is één van de belangrijkste Mitswot (plichten) van de Tora. Het wordt al duizenden jaren door de Joden uitgevo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stinne24, Pixabay
  • Chabad

Reageer op het artikel "Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bidden
Schrijf mee!