InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Joods gebed: het aanleggen van de tefillien (gebedsriemen)

Joods gebed: het aanleggen van de tefillien (gebedsriemen)

Joods gebed: het aanleggen van de tefillien (gebedsriemen) Door het leggen van tefillien worden ne'sjama krachten die in ons aanwezig zijn, tot ontplooiing gebracht, waarbij een harmonie wordt verkregen tussen het verstand en de gevoelens: een gevoel van innerlijke rust wordt bereikt. Hoe gaat het proces van het aanleggen van de tefillien nu precies in zijn werk?

Plaats op de arm

Je hebt twee zwarte lederen huisjes met riemen in je tefillientas. Eén is voor de arm, de ander is voor het hoofd. Haal de tefillien uit de tas. De armtefillien gaat op de zwakkere arm (rechthandigen nemen de linkerarm, de linkshandigen nemen de rechterarm. Rol je mouw op zodat de tefillien in direct contact staat met je arm. Stop je arm door de lus gevormd door de geknoopte riem. Plaats het zwarte huisje op je biceps, net onder het punt tussen de schouder en de ellboog rechts van je hart.

De zegen

Reciteer de zegen. Als je Hebreeuws kan lezen en begrijpen zeg het in het Hebreeuws. Anders mag je het in je eigen taal zeggen.

Hier is hoe je het uitspreekt:
Baruch Atta Ado-nay, Elo-hainu Melech Ha'olam, Ashair Kidishanu, B'mitzvotav, V'tzivanu L'haniach Tefillin.

Hier is wat het betekent:
Gezegend bent U, Heer onze God, Koning van het universum, die ons geheiligd heeft met Zijn geboden, en ons beval de tefillien om te doen.

Richt je op wat je doet. Vanaf de tijd dat je de zegen hebt gezegd tot je beide tefillien op de plaats hebt gebracht, praat je niet. Concentreer je gedachte, hart en daden en verbindt ze met God.

Bind de armtefillien

Bind de riem rond je arm en let erop dat de knoop in direct contact blijft met het huisje. Twee keer over het riemkastje van het zwarte huisje en rond de biceps, dan zeven keer rond je arm en één keer rond de palm. Laat de rest van de riem los.

Plaats de hoofdtefillien

Haal de hoofdtefillien uit de tas. Plaats het huisje op boven je voorhoofd recht tussen de ogen. De dalet-gevormde knoop hoort te rusten op de basis van je kippa (keppeltje).

Bind je hand

Wikkel de rest van de riem drie keer rond je middelvinger: eenmaal rond de basis, eenmaal net boven het eerste gewricht en dan nog eenmaal rond de basis. Je hebt nog een stukje riem over dat je rond de palm wikkelt.

Reciteer het Sjema Jisraeel

Hier is hoe je het uitspreekt:
She-ma Yis-ro-el Ado-noy Elo-hay-nu Ado-noy Ech-od.

Bo-ruch Shaym Ke-vod Mal-chu-so Le-olom Vo-ed.

Veohavto Ays Ado-noy Elo-he-cho Bechol Levov-cho Uve-chol Naf-she-cho Uve-chol Meo-de-cho. Ve-ho-yu Ha-devorim Ho-eleh Asher Ono-chee Me-tzav-cho Ha-yom Al Le-vovecho. Veshi-nart-tom Levo-ne-cho Ve-dibar-to Bom, Be-shiv-techo Be-vai-se-cho Uve-lech-techo Va-derech Uve-shoch-be-cho Uvekume-cho. Uke-shar-tom Le-os Al Yo-de-cho Ve-ho-yu Le-to-tofos Bein Eine-cho. Uche-savtom Al Me-zuzos Beis-echo U-vishore-cho.

Dit is de vertaling. Spreek deze uit als je geen Hebreeuws kent:
Hoor Israël, de Heer is onze God, de Heer is Eén.

Gezegend de naam van de glorie van Zijn Koninkrijk voor eeuwig en altijd.

U zal de Heer Uw God liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met al uw kracht. En deze woorden die ik vandaag beveel zullen in uw hart zijn. U zult ze aan uw kinderen leren, en u zult ze spreken wanneer u thuis zit en wanneer u onderweg bent, wanneer u slaapt en wanneer u opstaat. U zult ze binden als een teken op u arm en ze zullen een herinnering zijn tussen uw ogen. En u zult het schrijven op uw deurposten en op uw poorten.

Wetten voor de tefillien

  • Tefillien worden elke weekdag gedragen. Dit betekent dat op Sjabbat, feestdagen en de tussenliggende dagen (chol hamoed), de tefillien niet aangelegd worden.
  • De handtefillien moet het eerst uit de tefillientas genomen worden.
  • Het is de gewoonte de tefillien te kussen wanneer ze worden opgepakt en wanneer ze worden teruggelegd.
  • Er mag niets liggen tussen de handtefillien en je lichaam. Dus verwijder ringen en horloges. Lange mouwen moeten worden opgestroopt. Hetzelfde geldt voor de hoofdtefillien. Bij een verband om het hoofd moet je je rabbi raadplegen.
  • Na het plaatsen van de tefillien op de biceps en voor het binden van de riemen moet de zegen l'honiach tefillien gereciteerd worden. Er mag geen pauze zijn tussen het aanleggen van de handtefillien en de hoofdtefillien.
  • Het aanleggen van de tefillien en het uitspreken van de zegen gebeurt staande.
  • Het is verboden met de tefillien in de badkamer te staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: basiswetten/aanleggen tefillien (gebedsriemen)Wanneer worden tefillien gebruikt? Vanaf welke leeftijd worden tefillien aangelegd? Aan welke eisen moet een tefillien v…
Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: het maken van de tefillien (gebedsriemen)Tefillien worden gelegd op de arm, tegen het hart, en op het hoofd. Om onze emotionele en intellectuele vermogens van he…
Joods gebed: zegens voor de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: zegens voor de tefillien (gebedsriemen)Tijdens en na het aanleggen van de gebedsriemen (tefillien) worden er een aantal zegens gezegd. In dit artikel een overz…
Joods gebed: de betekenis van de tefillien (gebedsriemen)Joods gebed: de betekenis van de tefillien (gebedsriemen)Tefillien is één van de belangrijkste Mitswot (plichten) van de Tora. Het wordt al duizenden jaren door de Joden uitgevo…
Het Joodse heilige teken: de tefillien (gebedsriemen)Het Joodse heilige teken: de tefillien (gebedsriemen)Het woord 'tefillien' is de benaming voor de gebedsriemen, die door de Joden bij het bidden gebruikt worden. Het woord '…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stinne24, Pixabay
  • Chabad (aantekeningen van audio & video opnames)

Reageer op het artikel "Joods gebed: het aanleggen van de tefillien (gebedsriemen)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Bidden
Schrijf mee!