InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Waarom werd Juda leider van het volk Israël en niet Ruben?

Waarom werd Juda leider van het volk Israël en niet Ruben?

In zijn zegeningen aan zijn kinderen voor zijn dood, wees Jakob aan ieder van hen hun rol in de formatie van de joodse natie. De twaalf zonen van Jakob werden de twaalf stammen van Israël wier twaalf individuele roepingen gezamelijk de missie van Israël realiseren. Waarom werd Juda leider van het volk Israël en niet Ruben? Juda, Jacobs vierde zoon werd de rol toebedeeld van bestuurder en heerser. In Jakobs woorden: "De scepter zal niet van Juda wijken noch de wetgevers pen van zijn nakomelingen; aan hem zullen naties onderworpen worden tot de komst van Shilo". Beginnend met koning David, waren en zullen alle wettelijke heersers van Israël, tot en met de Masjiach komen van de stam Juda.

Door rechten behoorde de soevereiniteit aan Ruben, Jakobs eerst geboren zoon. Maar Ruben had gezondigd tegen zijn vader en verspeelde daarmee zijn recht dat aan Juda werd gegeven. Waarom Juda? Onze wijzen identificeren twee waarden waarvoor Juda het leiderschap van Israël kreeg:

  • Toen de twee ander zonen van Jacob beraamden om Jozef te doden, redde Juda zijn leven. "Wat is onze winst om onze broer te doden en zijn bloed te bedekken?" beargumenteerde Juda. "Laat ons hem verkopen aan de Ismaëlieten en hem geen schade toebrengen met onze eigen handen, want hij is onze broer, ons eigen vlees." De anderen accepteerden Juda's redenering en Jozef werd uit de put gehaald waarin hij was gegooid en verkocht als slaaf.
  • Juda gaf in het openbaar zijn schuld toe in het incident van Tamar, daarbij redde hij haar en haar twee ongeboren zonen van de dood.

Het zou echter blijken dat Ruben niet minder deugdzaam was dan Juda. Op beide gebieden waren Rubens daden groter en zijn intensies zuiverder.

Met betrekking tot het complot Jozef te doden was het Ruben eerst die Jozefs leven redde door voor te stellen hem in de put te gooien in plaats van te doden. Zoals de Tora getuigt deed hij dit om hem te redden uit hun handen en hem naar zijn vader terug te brengen (Ruben wist niet dat er slangen en schorpioenen in de put zaten). De Tora getuigt ook dat Ruben niet aanwezig was toen Jozef werd verkocht en registreert zijn shock toen hij Jozef niet in de put terugvond en ruzie maakte met zijn broers over wat ze hadden gedaan. Juda was de oorzaak dat Jozef als slaaf werd verkocht. De broers maakten Juda verwijten door te zeggen dat ze Jozef naar huis zouden hebben gestuurd als Juda dat had voorgesteld.

Ook wat betreft Juda's boetedoening overtrof Ruben hem. Ruben gaf ook toe en berouwde zijn zonde. En terwijl Juda de keus had zijn verantwoordelijkheid toe te geven of de vernietiging van drie onschuldige levens te veroorzaken, was er geen keuze in Rubens geval. Bovendien eindigde Rubens boete niet met een eenmalig toegeven maar ging het vele jaren door.

De Lubavitcher Rebbe legt uit: zover het persoonlijke deugdzaamheid betreft overtrof Ruben Juda, zowel in de zuiverheid van zijn intenties met betrekking tot Jozef alsook de intensiteit van zijn boetedoening over zijn falen. Maar Juda was degene die Jozef feitelijk redde, terwijl Ruben hem in gevaar bracht. Juda's boete redde drie levens terwijl Rubens boete slechts één leven redde. Als Ruben niet in zak en as zat en bezig was met zijn vasten had hij kunnen voorkomen dat Jozef als slaaf werd verkocht. Ruben faalde in zijn rol als leider. Terwijl Ruben bad en vastte, handelde Juda. Juda verdiende het leiderschap door te erkennen dat wanneer een ander mens hulp nodig heeft, we al onze andere zaken opzij moeten zetten. Zelfs als onze eigen motieven niet perfect zijn. Soms kunnen we niet veroorloven te wachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Namen Israël: Erets Jisraeel, HaAretz, Jehoed, PalestinaNamen Israël: Erets Jisraeel, HaAretz, Jehoed, PalestinaIsraël kent verschillende namen die in de loop der geschiedenis zijn gebruikt. De Hebreeuwse naam luidt 'Erets Jisraeel'…
Torastudie 54: Jozef en zijn broers - Genesis 45Torastudie 54: Jozef en zijn broers - Genesis 45In Genesis 45 maakt Jozef zich bekend aan zijn broers. Volgens Rebbe Schneerson loopt het conflict tussen Jozef en zijn…
Grenzen van Israël: Rechabeam tot Griekse overheersingHet Koninkrijk van Salomo splitste onder Rechabeam in twee delen: het noordelijke Koninkrijk Israël bevatte Efraïm, Gali…
Het Bijbelboek EzechiëlĎIk profeteerde zoals hij mij gezegd had, en de lichamen werden met adem gevuld. Ze kwamen tot leven en gingen op hun vo…
Joodse Bijbel: Rehabeam en Abijah van JudaJoodse Bijbel: Rehabeam en Abijah van JudaJudea is trouwer aan G'd dan het Koninkrijk Israël. De religieus Joodse traditie houdt 125 jaar stand. Toch zondigt Koni…
Bronnen en referenties
  • Lubavitcher Rebbe

Reageer op het artikel "Waarom werd Juda leider van het volk Israël en niet Ruben?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Jodendom
Schrijf mee!