InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Poeriem: Zachor (Deuteronomium 25:17-19)

Poeriem: Zachor (Deuteronomium 25:17-19)

Op de Sjabbat vóór Poeriem vieren we het mislukken van het Amalekietische plot van Haman om het volk Israël te vernietigen. Bij de wekelijkse Toralezing (parsja) wordt de Parsja Zachor toegevoegd. Zachor betekent 'herinner'. Hierin worden we bevolen het kwaad van Amalek te herinneren. De tekst staat in Deuteronomium 25:17-19.

Deuteronomium 25:17-19

Vergeet niet wat het volk van Amalek je heeft aangedaan. Na je uittocht uit Egypte waren jullie op weg door de woestijn. Je raakte vermoeid en uitgeput. Toen overviel Amalek allen die achterop waren geraakt en geen weerstand meer hadden. Ontzag voor God toonde het volk van Amalek niet. Welnu, wanneer je het land bezit dat de Heer, je God, je in eigendom gaat geven en wanneer hij ervoor gezorgd heeft dat alle vijanden je daar met rust laten, vergeet dan niet wraak te nemen. Vaag de Amalekieten voorgoed van de aarde weg! Niemand zal zich hen ooit nog herinneren!

Midrash Tanchoema:
Waarmee is het incident (van Amalek) vergelijkbaar? Met een kokende pot water waar geen schepsel levens binnenkomt. Er was één kwade geest die er in sprong. Hoewel hij werd verbrand koelde hij het water voor anderen. Zo ook wanneer Israël uit Egypte kwam en God de zee voor hen scheidde terwijl de Egyptenaren erin verdronken, kwam de angst op alle naties. Maar toen Amalek kwam daagde hij hen uit en bekoelde het ontzag voor de volkeren van de wereld.

De chassidische meesters:
Amalek is dus de essentie van gotspe, van complete irrationele uitdaging tot de waarheid. Er zijn uitdagingen tot de waarheid die gebaseerd worden op rationeel argument. Er zijn ontwijkingen die voortkomen uit subjectieve motieven en verlangen. Maar dan is er Amalek die de meest verplichte getuigenis neutraliseert en de meest inspirerende ervaring afkoelt met niets meer dan cynisme en brutaliteit. Er is slechts één manier om Amalek te verslaan: te herinneren. Omdat zijn uitdaging niet rationeel is kan het niet rationeel worden verwijderd. Om Amaleks gif te weerstaan moet men de reserves van de ziel van bovennatuurlijk geloof oproepen.

Rabbi Tzvi Elimelech (Shapira) van Dinov:
Amalek sloeg voor de eerste keer toe na het scheiden van de Rode Zee, toen de rest van de volkeren angst en respect had voor het joodse volk. De hele wereld was getuige van het grote wonder dat had plaatsgevonden. De natie van Amalek had de gotspe het joodse volk aan te vallen hoewel het joodse volk in de gunst stond van God. Dit bracht hem tot een puur, diep gezetelde haat. Amalek verspreidde zijn gif in elke jood en probeerde hun enthousiasme voor het dienen van God te verminderen. "Bid, leer Tora en kom de mitswot na", verklaarde hij, "maar waarom moet je zo religieus zijn? God schiep niet zo'n grote wereld voor je om het te negeren." Daarom moeten we Amalek tot de kern uitroeien. De meest geschikte tijd om Amalek uit te roeien is wanneer men een vredige gedachte heeft en in een rustvolle toestand (menoecha) is met zichzelf en met het gezin.

Amalek kwam toen de joden zwak waren en ze geen verlangen hadden te vechten. Dit is het geheim van het begrijpen van Amalek. Hij kwam slechts om de vrede en rust van het joodse volk te verstoren. Daarom moeten we op momenten van rust het gif van Amalek uitroeien. Dit moment is de heilige Sjabbat! "Wanneer Sjabbat komt, komt menoecha." Sjabat is het bouwsel van geloof en heiligheid.

Meer informatie: Startpagina - Jodendom: Joodse feestdagen/Shabbat.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Midrash Tanchoema
  • De chassidische meesters
  • Rabbi Tzvi Elimelech (Shapira) van Dinov

Reageer op het artikel "Poeriem: Zachor (Deuteronomium 25:17-19)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!