InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Poeriem: het reciteren van de Megilla (het Boek Esther)

Poeriem: het reciteren van de Megilla (het Boek Esther)

Tijdens Poeriem is men verplicht de Megilla (het Boek Esther) te lezen zowel 's avonds als overdag. De verplichting 's avonds kan worden vervuld vanaf het donker tot amoed ha-shachar (ochtendgloren) en de verplichting overdag kan worden vervuld vanaf zonsopgang tot zonsondergang.

Mannen en vrouwen

De plicht van het lezen van de Megilla geldt zowel mannen als vrouwen. Het lezen moet gedaan worden in de aanwezigheid van een minjan (een aantal van 10 man), in de synagoge. Zelfs als men thuis een minjan heeft is het verkiesbaar naar de synagoge te gaan omdat "De Konings Glorie zich manifesteert in de menigte". Omdat één van de redenen dat we de Megilla lezen de wonderen van Poeriem te publiceren, wordt dit het best bereikt wanneer het in het openbaar in de synagoge wordt gelezen.

Mitswa

Het lezen van de Megilla heeft voorrang boven de uitvoering van alle positieve Tora voorschriften, zelfs de studie van de Tora wordt uitgesteld voor het lezen van de Megilla. De enige mitswa dat niet uitgesteld wordt voor het lezen van de Megilla is de mitswa van het begraven van iemand die dood wordt gevonden en niemand heeft om hem te begraven.

Men kan de verplichting van het lezen van de Megilla vervullen door er naar te luisteren want dit wordt beschouwd als het lezen zelf. De persoon die leest moet verplicht zijn in deze mitswa (een volwassen eerder dan een jongere). Als men de verplichting vervult door het luisteren naar iemands voorlezen moet hij zorgvuldig naar elk woord luisteren, want als hij niet naar de hele Megilla luistert heeft hij de mitswa niet vervuld.

Meelezen

Het is juist dat al degenen die luisteren naar het lezen zelf meelezen. Op deze manier kan men er zeker van zijn dat als een woord niet gehoord wordt, het gelezen kan worden zodat toch aan de plicht kan worden voldaan.

Poeriembrief

De ingestelde gewoonte is de Megilla op de lezerstafel uit te leggen in plaats van het te rollen zoals men doet met een Tora-rol. De bladen van het perkament waarop de Megilla staat geschreven worden onder elkaar gevouwen zodat de bladen niet over de tafel hangen. De basis voor deze gewoonte is het vers in Esther (9:31) dat refereert aan de Megilla als een brief: het vervullen van deze Poeriembrief.

Net zoals een brief helemaal open wordt gehouden wanneer het gelezen wordt zo moet ook de Megilla compleet open liggen wanneer het wordt gelezen. Bovendien dient de ongebruikelijke manier waarin we de rol houden om het wonder van Poeriem wijder te pubiceren.

Israëls verlossing

Traditioneel pauzeert de lezer om de gemeente toe te staan ook de tekst van de vier verzen in de Megilla te reciteren die gaan over Israëls verlossing: "Er was een joodse man in Sjoesjan (Esther 2:5); en Mordechai ging naar de Koning in koninklijke kleren (Esther 8:15); de joden hadden verlichting (Esther 8:16); en het laatste vers van de Megilla, want Mordechai was afgevaardigde van de koning (Esther 10:3)." De lezer gaat verder deze verzen te herhalen omdat deze die hun verplichting vervullen door het luisteren naar de Megilla in plaats van het lezen, ieder woord moeten horen. Het doel van deze gewoonte is om de vreugde te intensiferen en de kinderen uit hun slaap te houden zodat het verhaal van het grote wonder hun harten binnenkomt. Het is ook de gewoonte het vers te lezen, "Die nacht werd de slaap van de koning verstoord (Esther 6:1)", door een ander en luidere melodie te gebruiken omdat dit vers het punt markeert waarbij Israëls verlossing begint.

Hamans zonen

De namen van Hamans zonen, de zin vijfhonderd man die hen voorafging en het woord tien dat volgt, worden traditioneel in één adem gelezen, daarbij aangevend dat zij allemaal in één keer werden gedood. De vijfhonderd mannen die genoemd worden geven aan dat zij allemaal volgelingen waren van Hamans zonen die dienden als hun officieren. Als de lezer faalt deze passages in één adem te lezen, heeft men toch voldaan aan de mitswa van het lezen van de Megilla.

Meer informatie: Startpagina - Jodendom: Joodse feestdagen/Shabbat.
Gerelateerde artikelen
Poeriem: veel gestelde vragen over het Joodse feestOver Poeriem worden veel vragen gesteld. Hoe wordt het gevierd? Wat betekent het? Hoe kan ik de Megilla horen als ik wer…
Poeriem: symbool van 'verborgenheid'Er is iets vreemd met de naam Poeriem. Ten eerste is het een Perzisch woord (poer betekent 'lot', de loten die Haman tro…
Poeriem: de mitswot (plichten)Hoewel het Poeriem een feest lijkt waar weinig regels aangebonden zijn, zijn er toch een aantal plichten. Zo moet er gel…
Poeriem: het boek Esther (7:5-9:28) deel IVVervloekt zij Haman die probeerde mij te vernietigen; gezegend Mordechai de Jood, Vervloekt zij Zeresh, vrouw van de ver…
Ziel: niets gebeurt per toeval - G'd bepaalt allesZiel: niets gebeurt per toeval - G'd bepaalt allesHet Joodse feest Poeriem leert ons dat niets per toeval gebeurt en dat iedere ziel een rol speelt in de G'ddelijke tapij…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Poeriem: het reciteren van de Megilla (het Boek Esther)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!