InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 41: Dood Rachel/Izaäk Genesis(35:8-22 en 36:12)

Torastudie 41: Dood Rachel/Izaäk Genesis(35:8-22 en 36:12)

Torastudie 41: Dood Rachel/Izaäk Genesis(35:8-22 en 36:12) In Genesis 35:8-22 wordt verteld over de dood van Rachel. Jakob (Israël) richt voor Rachel een steen op bij het graf dat langs de weg naar Bethlehem ligt. In Genesis 36:12 staat geschreven over Timna die een bekeerling wenste te worden. Ze werd echter niet geaccepteerd door Abraham, Izaäk en Jakob.

Genesis 35:8-22

Toen Debora, de voedster van Rebekka, gestorven was, werd zij begraven beneden Bethel onder een eik, en men noemde die: eik van geween. En God verscheen wederom aan Jakob, bij zijn komst uit Paddan-Aram, en zegende hem; en God zei tot hem; Gij heet Jakob; gij zult niet meer Jakob heten, maar Israël zal uw naam zijn. En Hij noemde hem Israël...Zo stierf Rachel en werd begraven aan de weg naar Efrath, dat is Bethlehem. En Jakob zette op haar graf een opgerichte steen, dat is de opgerichte steen van Rachels graf tot op heden. Daarna brak Israël op en spande zijn tent aan de andere zijde van Migdal-eder. En toen Israël in dit land woonde ging Ruben heen en lag bij Bilha, de bijvrouw van zijn vader, en Israël hoorde het.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

ח וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית-אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן וַיִּקְרָא שְׁמוֹ אַלּוֹן בָּכוּת. {פ}

ט וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל-יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ. י וַיֹּאמֶר-לוֹ אֱלֹהִים שִׁמְךָ יַעֲקֹב לֹא-יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ יִשְׂרָאֵל. יא וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי פְּרֵה וּרְבֵה גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם יִהְיֶה מִמֶּךָּ וּמְלָכִים מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ. יב וְאֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לְאַבְרָהָם וּלְיִצְחָק לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ. יג וַיַּעַל מֵעָלָיו אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר-דִּבֶּר אִתּוֹ. יד וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר-דִּבֶּר אִתּוֹ מַצֶּבֶת אָבֶן וַיַּסֵּךְ עָלֶיהָ נֶסֶךְ וַיִּצֹק עָלֶיהָ שָׁמֶן. טו וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶת-שֵׁם הַמָּקוֹם אֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ שָׁם אֱלֹהִים בֵּית-אֵל. טז וַיִּסְעוּ מִבֵּית אֵל וַיְהִי-עוֹד כִּבְרַת-הָאָרֶץ לָבוֹא אֶפְרָתָה וַתֵּלֶד רָחֵל וַתְּקַשׁ בְּלִדְתָּהּ. יז וַיְהִי בְהַקְשֹׁתָהּ בְּלִדְתָּהּ וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְיַלֶּדֶת אַל-תִּירְאִי כִּי-גַם-זֶה לָךְ בֵּן. יח וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן-אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא-לוֹ בִנְיָמִין. יט וַתָּמָת רָחֵל וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה הִוא בֵּית לָחֶם. כ וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵּבָה עַל-קְבֻרָתָהּ הִוא מַצֶּבֶת קְבֻרַת-רָחֵל עַד-הַיּוֹם. כא וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וַיֵּט אָהֳלֹה מֵהָלְאָה לְמִגְדַּל-עֵדֶר. כב וַיְהִי בִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בָּאָרֶץ הַהִוא וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת-בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל

Genesis 36:12

Timna was een bijvrouw van Elifaz, de zoon van Ezau, en zij baarde aan Elifaz Amalek; dit waren de zonen van Ezau's vrouw Ada.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

יב וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ לֶאֱלִיפַז בֶּן-עֵשָׂו וַתֵּלֶד לֶאֱלִיפַז אֶת-עֲמָלֵק אֵלֶּה בְּנֵי עָדָה אֵשֶׁת עֵשָׂו.

Genesis 35:8

En Debora, de zoogster van Rebekka stierf.

Debora stierf:
Wat deed Debora met Jakob? Omdat Rebekka tegen Jakob had gezegd: "En ik zal je zenden en brengen van daar", zond zij Debora om hem op te eisen van Charan, en Debora stierf op de weg.

Genesis 35:19

Toen Rachel gestorven was, werd zij begraven op de weg naar Ephrath, dit is Bethlehem.

graf van Rachel:
Wat was Jakobs reden om Rachel te begraven langs de weg? Jakob voorzag dat de ballingen vanuit Jeruzalem die weg zouden passeren. Daarom begroef hij haar daar zodat ze kon bidden voor de barmhartigheid voor hen. Dus er staat geschreven (Jeremia 31:15); "Een stem wordt gehoord in Rama....Rachel huilde voor haar kinderen...."

Genesis 35:22

En het geschiedde: toen Israël woonde in dit land, ging Ruben en woonde Bilha bij, het bijwijf zijns vader; en Israël vernam het; de zonen van Jakob waren twaalf.

vaders bijvrouw

Wie handhaaft dat Ruben letterlijk zondigde maakt simpelweg een fout. Want de Tora meldt onmiddellijk; "en de zonen van Jakob waren twaalf", onderwijzend dat zij alle gelijk rechtvaardig waren. Hoe dan interpreteer ik "en hij woonde Bilha bij, zijn vaders bijvrouw"? Het betekent dat hij zijn vaders bed verplaatste, waarvoor de Tora hem de schuld geeft alsof hij bij zijn vaders vrouw had gelegen.

Ruben neemt wraak:
Op wat voor manier deed Ruben zijn vaders bed geweld aan? Toen Rachel stierf, nam Jakob zijn bed, die altijd in Rachels tent stond en plaatste het in Bilha's tent. Ruben nam wraak voor zijn moeders vernedering. Hij zei: "Als mijn moeders zuster een rivaal was voor mijn moeder, zal de dienstmeid van mijn moeders zuster een rivaal zijn voor mijn moeder?" Daarop stond hij op en verplaatste Jakobs bed.

Genesis 36:12

En Timna was een bijvrouw van Eliphaz, de zoon van Ezau, en baarde aan Eliphaz: Amalek.

Timna:
Manasse de zoon van Hezekia onderzocht Bijbelse verhalen om te bewijzen dat ze waardeloos zijn. Hij zei: Had Mozes niets beter te schrijven dan: "En Lotans zuster was Timna...En Timna was een bijvrouw van Elifaz?"

Timna was een koninklijke prinses, want er staat geschreven: "Hertog Lotan". Ze wenste een bekeerling te worden en ze ging naar Abraham, Izaäk en Jakob, maar zij accepteerden haar niet. Dus ging ze en werd een bijvrouw van Elifaz de zoon van Ezau, zeggende: "Ik ben liever een dienaar van dit volk dan een meesteres van een andere natie." Van haar stamde Amalek af die een conflict had met Israël. Waarom? Omdat zij haar niet hadden moeten afwijzen.

Samenvatting - vragen

  1. Wat deed Debora met Jakob?
  2. Wat was Jakobs reden om Rachel te begraven langs de weg?
  3. Hoe dan interpreteer ik "en hij woonde Bilha bij, zijn vaders bijvrouw"?
  4. Op wat voor manier deed Ruben zijn vaders bed geweld aan?
  5. Waarom had Amalek een conflict met Israël?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van IzaäkJoodse Bijbel: Jakob ontvangt de zegen van IzaäkIzaäk ligt op zijn ziekbed. Als laatste verrichting wil hij zijn zoon Ezau zegenen. Izaäk ziet Ezau's goddeloze gedrag n…
Torastudie 33: Izaäks zegen - Genesis (27:11-22 en 28:9)Torastudie 33: Izaäks zegen - Genesis (27:11-22 en 28:9)In Genesis 27:11-22 ontsteelt Jakob de vaderlijke zegen van Ezau. Jakob wordt hierbij geholpen door zijn moeder Rebekka,…
Torastudie 35: Jakob bij Laban - Genesis (28:22,29:13-34)Torastudie 35: Jakob bij Laban - Genesis (28:22,29:13-34)Genesis 28:22 vertelt dat de steen die Jakob heeft opgericht na zijn droom over de ladder, een huis Gods zal wezen. In G…
Joodse Bijbel: de tweeling Jakob en EzauJoodse Bijbel: de tweeling Jakob en EzauNa twintig jaar krijgen Izaäk en Rebekka eindelijk kinderen: een tweeling, Jakob en Ezau. Hoewel het tweelingen zijn heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Rashi
  • Pirkei d'Rabbeinu HaKadosh
  • Midrash Tanchoema
  • Midrash Rabbah
  • De Levende Tora

Reageer op het artikel "Torastudie 41: Dood Rachel/Izaäk Genesis(35:8-22 en 36:12)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!