Torastudie: De verkrachting van Dina - Genesis 34:1-2

Torastudie: De verkrachting van Dina - Genesis 34:1-2 En Dina, de dochter van Lea, die zij Jakob had gebaard, ging uit om te zien naar de dochters des lands. Toen zag haar Shechem, de zoon van Chamor, de Chiwiet, de vorst van het land; en hij naam haar, lag bij haar en deed haar geweld aan (Genesis 34:1-2). Een uitleg van de Lubavitcher rebbe.

Verkrachting

In hoofdstuk 34 van Genesis lezen we over Dina's verkrachting. Onze wijzen merken op dat de openingsvers van zijn verslag de Tora introduceert als Lea's dochter. Ze wordt niet aangemerkt als 'de dochter van Jakob' of zelfs als 'de dochter van Lea en Jakob', maar als 'de dochter van Lea, die zij Jakob gebaard had.' Rashi legt uit: Omdat ze uitging wordt ze de dochter van Lea genoemd. Want Lea ging zelf ook uit. Dus zo moeder zo dochter.

Op het eerste gezicht blijkt dit een aanklacht tegen Lea's en Dina's gedrag. Het handelsmerk van de joodse vrouw is haar tznioet, de bescheidenheid in kleding en houding uitgedrukt door het vers (Psalm 45:14): "De gehele glorie van de koningsdochter is binnenin." Een joods meisje, lijkt Rashi te zeggen, gaat niet uit met de dochters van een heidens land; wanneer ze het doet, handelt ze niet als een dochter van Jakob maar als haar moeder die zelf uitging.

Dit kan Rashi's bedoeling echter niet zijn want het is tegengesteld aan wat hij schrijft in zijn commentaar op het vorige vers. Een paar hoofdstukken terug lezen we over Jakob die zich voor bereidt op een treffen met zijn goddeloze broer Ezau (Genesis 32:23): "En Jakob nam zijn twee vrouwen, zijn twee dienstmeiden, en zijn elf zonen en stak de rivier de Jabbok over."

Rashi vraagt: Wat was er met zijn dochter? Waar was Dina? Jakob had haar in zijn borstkast opgesloten, zodat Ezau haar niet zou zien. Hiervoor werd Jakob gestraft, want als hij haar niet voor zijn broer had weggehouden, kon zij misschien Ezau op het rechte pad terugbrengen. De straf was dat ze in handen viel van Shechem.

Isolatie van Dina

Met andere worden het was Jakobs isolatie van Dina en niet het uitgaan van Dina en Lea, die Dina ongeluk brachten. Dina had niet verborgen moeten worden gehouden van Ezau. Haar treffen met de grote, slechte wereld had niet vermeden moeten worden. Ze had Ezau positief kunnen beïnvloeden.

Er is ook een moeder-dochter relatie. De Tora vertelt ons dat "Lea's ogen zwak waren." Rashi verklaart dat ze zwak waren vanwege het huilen: Ze huilde over de gedachte dat ze zou vallen voor de partij van Ezau. Want iedereen zei: Rebekka heeft twee zonen en Laban heeft twee dochters; de oudste zoon (Ezau) is bestemd voor de oudste dochter Lea en de jongste zoon Jakob voor de jongste dochter Rachel.

Dit was meer dan gewone speculatie; volgens de Midrasj waren deze paren in de hemel gemaakt. Maar Lea's traanvolle gebeden veranderde het hemelse decreet en beide zusters trouwden met de rechtvaardige jonge zoon. Maar het was Lea die Ezau's potentiële partner was. Als zij zichzelf ongelijk voelde aan de uitdaging om te gaan met zijn goddeloosheid, konden haar dochter en spirituele erfgenaam, Dina, dienen als een instrument van Ezau's verlossing.

Dit is de diepere betekenis van 'zo moeder, zo dochter'. Onze kinderen erven niet alleen onze werkelijke trekken maar ook onze ongerealiseerde potenties.

Vrouw is bescheiden: cultiveert de puurheid binnenin

Hierin ligt een bericht aan vrouwen van alle generaties. De Tora ziet man en vrouw met onderscheidende kenmerken en rollen. De man is een veroveraar die de vijandige wereld aanvecht. Daarom heeft hij een agressieve aard. De vrouw is bescheiden. Zij cultiveert de puurheid binnenin. Maar binnenin betekent niet binnenshuis. De vrouw heeft ook een rol buitenshuis om haar zusters te beïnvloeden. Dat hoeft niet confronterend te zijn zoals bij de man.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom wordt Dina de dochter van Lea genoemd en niet de dochter van Jakob?
  2. Wat zegt Psalm 45:14 over de kleding c.q. uiterlijk van de Joodse vrouw?
  3. Waarom werd Jakob gestraft?
  4. Waarom had Jakob Dina niet geïsoleerd mogen houden?
  5. Waarom waren Lea's ogen zwak?
  6. Wat erven onze kinderen?
  7. Op welke wijze omschrijft de Tora de bescheiden rol van de vrouw?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Lubavitcher rebbe
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 25-08-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie