InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden

Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden

Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden Sinds Israël tijdens de Zesdaagse Oorlog van 1967 de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem bezette zijn ze nederzettingen voor Joodse kolonisten in deze regio aan het bouwen. Er waren ook nieuwe steden in de Gaza, maar Israël riep alle kolonisten terug in 2005. Hoewel het vredesakkoord met de PLO in Oslo is ondertekend en het verboden is om nieuwe nederzettingen te bouwen blijft de Israëlische regering doorgaan met de bouw ervan.
Bron: Ortonesque, RgbstockBron: Ortonesque, Rgbstock

Israël blijft nederzettingen bouwen

De internationale gemeenschap beschouwt deze nederzettingen als illegaal en de Verenigde Naties heeft de Joodse staat herhaaldelijk veroordeeld voor het bouwen hiervan. De joodse nederzettingen in de bezette gebieden zijn een van de redenen waarom de vredesbesprekingen tussen Israël en de Palestijnen niet echt opschiet. Amnesty International en andere mensenrechtenorganisaties stellen dat de bouw van nederzettingen op de Palestijnse gebieden een schending van de mensenrechten is.

Nederzettingen zijn omvangrijker dan men denkt

Vandaag de dag wonen er ongeveer 350.000 kolonisten in meer dan honderd nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Nog eens 300.000 wonen in Oost-Jeruzalem. Een deel van de nederzettingen zijn recent gebouwde kleine steden met een eigen infrastructuur, stedelijke diensten en transport, anderen zijn gebouwd in de buitenwijken van grote steden zoals in Hebron. Onlangs heeft de Israëlische regering toestemming gegeven voor de bouw van vier nieuwe nederzettingen in de bezette Westelijke Jordaanoever.

Bron: Sue r b, RgbstockBron: Sue r b, Rgbstock

De redenen van de komst van de Israëlische kolonisten

Oorspronkelijk werden de Joodse nederzettingen gebouwd om te voorkomen dat de Palestijnen hun eigen staat in een bufferzone tussen Israël en zijn Arabische buren konden vestigen. Kolonisten zijn grotendeels om economische redenen naar de regio gekomen. De Israëlische overheid biedt bepaalde bonussen aan mensen die bereid zijn zich daar te vestigen. Goederen die in de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem worden geproduceerd worden gesubsidieerd door de overheid. Belastingverlagingen en andere economische prikkels motiveren Israëli's om naar de bezette gebieden te komen. Aan de andere kant zijn er religieuze fanatici die denken dat ze terugkeren naar hun Bijbelse thuisland. Zij beschouwen de Arabieren als vreemdelingen in hun land.

Komt de oplossing voor een vredesakkoord nog wel?

De meeste nieuwe bewoners genieten van de voordelen van hun nieuwe huis. Ondanks dat de Israëlische nederzettingen banen aan Palestijnen bieden die anders werkloos zouden zijn, is er toch regelmatig een oplopende spanning tussen de kolonisten en de Arabieren.

Bron: Flag Israel, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Flag Israel, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Veel nederzettingen zijn gebouwd op de beste landbouwgrond. Palestijnen beschuldigen Israël van het gebruiken van te veel water, waardoor ze zelf bijna niets overhouden voor hun eigen bevolking. Meldingen van geweld aan de kant van kolonisten die uithalen naar de Palestijnen zijn niet ongewoon.

De toekomst van de joodse nederzettingen is slechts één kwestie die opgelost moet worden om een duurzaam vredesakkoord in het Midden-Oosten te bereiken. Andere belangrijke kwesties zijn de toekomst van Jeruzalem en de grenzen tussen Israël en een nieuwe Palestijnse staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Gazastrook, altijd in de schijnwerpersAl vele jaren vormt de Gazastrook of kortweg Gaza, een bron van nieuws. Dit gebied zeer dicht bevolkt door Palestijnen,…
Veiligheidshek Israël is geen ApartheidsmuurVeiligheidshek Israël is geen ApartheidsmuurOmdat Israël veelvuldig door zelfmoordaanslagen wordt getroffen, bouwt het sinds een aantal jaren een 680 kilometer lang…
Judea en Samaria 13: conflict over waterJudea en Samaria 13: conflict over waterHet conflict over water op de West Bank (Judea en Samaria) heeft directe implicaties voor Israël binnen de bestandslijne…
Het Palestina - Israel conflict, de visie van de PLOHet Palestina - Israel conflict, de visie van de PLOHet eeuwige conflict in het Midden Oosten, de strijd tussen de joden en de arabieren, het is voor buitenstaanders soms m…
Mairead Corrigan Maguire, VredesactivisteMaguire was samen met Betty Williams de mede-oprichtster van Community of Peace People, een organisatie die naar een vre…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexbruda, Rgbstock
  • www.wikipedia.nl
  • www.israel-palestina.info
  • Afbeelding bron 1: Ortonesque, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Sue r b, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Flag Israel, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Israëlische nederzettingen in de bezette gebieden"

Reactie

Etsel (infoteur), 10-01-2014 14:39 #1
Shalom,

U maakt in de titel melding van 'bezette gebieden'. Van wie zijn deze gebieden dan? De Palestijnen hebben nimmer een eigen land gehad.

U maakt ook melding van de term 'Joodse kolonisten'. Judea en Samaria waren al in Bijbelse tijdens Joods gebied. Hoe kunnen Joden dan ooit kolonisten genoemd worden? Noemt u Turken en Marokkanen die in Nederland wonen ook kolonisten?

Groet,

Etsel

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 09-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!