InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 38: Jakob ontmoet Ezau weer - Genesis (33:3-19)

Torastudie 38: Jakob ontmoet Ezau weer - Genesis (33:3-19)

Torastudie 38: Jakob ontmoet Ezau weer - Genesis (33:3-19) In Genesis 33:3-19 vindt de verzoening plaats tussen Jakob en Ezau. Ezau stelt aan Jakob voor om bij hem te komen wonen, maar Jakob gaat daar niet op in. Waarom niet? Omdat Jakob de missie voort moest zetten van Abraham.

Genesis 33:3-19

En zelf ging hij voor hen uit en boog zich zeven maal ter aarde, totdat hij bij zijn broeder gekomen was. Maar Ezau snel hem tegemoet, omarmde hem, viel hem om de hals en kuste hem, en zij weenden. Daarna sloeg hij zijn ogen op, zag de vrouwen en de kinderen en vroeg: Wie hebt ge daar bij u? En hij antwoordde: De kinderen, die God in zijn genade aan uw knecht geschonken heeft...Jakob kwam op zijn tocht uit Paddan-Aram behouden bij de stad Sichem, in het land Kanaän en sloeg zijn legerplaats ten oosten van de stad op; hij kocht voor honderd geldstukken het stuk land op, waarop hij zijn tent gespannen had, van de zonen van Hemor, de vader van Sichem.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

ג וְהוּא עָבַר לִפְנֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים עַד-גִּשְׁתּוֹ עַד-אָחִיו. ד וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל-צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ. ה וַיִּשָּׂא אֶת-עֵינָיו וַיַּרְא אֶת-הַנָּשִׁים וְאֶת-הַיְלָדִים וַיֹּאמֶר מִי-אֵלֶּה לָּךְ וַיֹּאמַר הַיְלָדִים אֲשֶׁר-חָנַן אֱלֹהִים אֶת-עַבְדֶּךָ. ו וַתִּגַּשְׁןָ הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ. ז וַתִּגַּשׁ גַּם-לֵאָה וִילָדֶיהָ וַיִּשְׁתַּחֲווּ וְאַחַר נִגַּשׁ יוֹסֵף וְרָחֵל וַיִּשְׁתַּחֲווּ. ח וַיֹּאמֶר מִי לְךָ כָּל-הַמַּחֲנֶה הַזֶּה אֲשֶׁר פָּגָשְׁתִּי וַיֹּאמֶר לִמְצֹא-חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי. ט וַיֹּאמֶר עֵשָׂו יֶשׁ-לִי רָב אָחִי יְהִי לְךָ אֲשֶׁר-לָךְ. י וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אַל-נָא אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי מִיָּדִי כִּי עַל-כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים וַתִּרְצֵנִי. יא קַח-נָא אֶת-בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ כִּי-חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ-לִי-כֹל וַיִּפְצַר-בּוֹ וַיִּקָּח. יב וַיֹּאמֶר נִסְעָה וְנֵלֵכָה וְאֵלְכָה לְנֶגְדֶּךָ. יג וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲדֹנִי יֹדֵעַ כִּי-הַיְלָדִים רַכִּים וְהַצֹּאן וְהַבָּקָר עָלוֹת עָלָי וּדְפָקוּם יוֹם אֶחָד וָמֵתוּ כָּל-הַצֹּאן. יד יַעֲבָר-נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר-לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים עַד אֲשֶׁר-אָבֹא אֶל-אֲדֹנִי שֵׂעִירָה. טו וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אַצִּיגָה-נָּא עִמְּךָ מִן-הָעָם אֲשֶׁר אִתִּי וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה אֶמְצָא-חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי. טז וַיָּשָׁב בַּיּוֹם הַהוּא עֵשָׂו לְדַרְכּוֹ שֵׂעִירָה. יז וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל-כֵּן קָרָא שֵׁם-הַמָּקוֹם סֻכּוֹת. {ס} יח וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיִּחַן אֶת-פְּנֵי הָעִיר. יט וַיִּקֶן אֶת-חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר נָטָה-שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי-חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה.

Genesis 33:3-7

En (Jakob) trok voor hen, en hij wierp zich ter aarde zeven maal, totdat hij genaderd was tot zijn broer...Nu naderden de dienstmaagden, zij en hun kinderen en wierpen zich ter aarde. Hierop naderde ook Lea met haar kinderen en zij wierpen zich ter aarde; en daarna naderde Jozef met Rachel, en zij wierpen zich ter aarde.

Mordechai:
Toen Mordechai weigerde te buigen voor Haman, zeiden ze tegen hem: "Je laat ons alle ombrengen! Hoe durf je tegen het decreet van de koning in te gaan?"
Mordechai zei: "Ik ben een Jood."
Zij zeiden tegen hem: "Boog onze voorvaderen niet voor hun voorvaderen?"
Mordechai antwoordde: "Ik ben een afstammeling van Benjamin, die toen in de baarmoeder zat. Net zoals mijn voorvader niet boog, zal ik ook niet knielen of buigen."

Genesis 33:4

En Ezau liep hem tegemoet en omhelsde hem en viel hem om de hals en kuste hem.

kussen in plaats van bijten:
In de Tora wordt het woord vayishakeihu (en hij kuste hem) aangestipt, benadrukkend dat dit een uitzondering was op de regel. Rabbi Yanai zei: "Dit is om ons te vertellen dat hij niet van plan was hem te kussen maar te bijten. Maar Jakobs keel veranderde in marmer en brak de tand van het kwaad.

kus met heel zijn hart:
Wat was anders dan deze kus? Onze wijzen debatteren daarover. Er zijn er die zeggen dat het benadrukt dat Ezau Jakob niet met zijn hart kuste. Rabbi Shimon ben Yochai zegt: "Het is bekend dat Ezau Jakob haatte. Hier was de kus een uitzondering dat de kus met heel zijn hart gebeurde.

Genesis 33:14

Terwijl ik mij wil voortbewegen naar mijn langzaamheid....totdat ik zal komen naar mijn heer, naar Se'ir.

de berg Se'ir:
Rabbi Abbahoe zei: We hebben in de Heilige Schrift gezocht en vinden niet dat Jakob ooit naar Ezau ging naar de berg Se'ir. Is het dan mogelijk dat Jakob, de ware, hem zou bedriegen? Maar waarom zou hij naar hem komen? In de Messiaanse tijd, wanneer "De redders de Berg Zion zullen beklimmen om de berg Ezau te beoordelen."

Genesis 33:17

Hij bouwde zich een huis, en voor zijn vee maakte hij hutten.

huis en hut:
Voor zich -voor zijn ware ik en zijn ware bezittingen- Jakob bouwde een 'huis'; voor 'zijn vee' -zijn materiële bezittingen en andere perifere elementen van zijn leven - volstond hij met een minimale 'hut'.

Een chassied van Rabbi Sholom Dov Bear van Lubavitch opende een fabriek voor de fabricage van overschoenen. Spoedig was hij compleet bezig met zijn nieuwe zaak.
De rabbi zei tegen hem: "Ik heb mensen gezien met overschoenen, maar een hoofd in overschoenen....?"

Genesis 33:18

En Jakob kwam behouden aan in de stad Shechem.

heelhuids, rijkdom, Tora:
Heelhuids want hij was genezen van zijn heupwond. Vol rijkdom, want hij had geen verlies geleden als resultaat van zijn geschenk aan Ezau. Vol van de Tora, want hij had niets vergeten van wat hij geleerd had in het huis van Laban.

Genesis 33:19

Hij kocht het stuk veld......voor honderd Kesita.

stelen:
Dit is één van de drie plekken waarvan de wereld Israël niet kan beschuldigen en zeggen: "Jullie hebben het gestolen." De drie plaatsen zijn: De spelonk van Machpela, de plaats van de Heilige Tempel, en het graf van Jozef in Sechem.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom boog Mordechai niet voor Haman?
  2. Hoe kwam het dat Jacob Ezau kuste in plaats van beet?
  3. Waarvoor bouwde Jacob een huis en waarvoor een hut?
  4. Op welke manier kwam Jacob behouden in Shechem aan?
  5. Welke drie plekken zijn zeker niet door Israël gestolen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)En Dina, de dochter van Lea, die zij Jakob had gebaard, ging uit om te zien naar de dochters des lands. Toen zag haar Sh…
Het verbond van God met mensenHet verbond van God met mensenHet Hebreeuwse woord voor verbond is 'beriet', wat taalkundig moeilijk te verklaren is. Een verbond heeft het karakter v…
De legende van Enuma ElishEnuma Elish is een oude Babylonische tekst bestaande uit zeven kleitabletten, een mythe die beschrijft hoe de wereld zou…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 38: Jakob ontmoet Ezau weer - Genesis (33:3-19)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!