InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 195: twee zielen Numeri 5:12-28

Torastudie 195: twee zielen Numeri 5:12-28

Torastudie 195: twee zielen  Numeri 5:12-28 Elke Jood, rechtvaardig of goddeloos, heeft twee zielen. Een dierlijke ziel in het bloed van een persoon om het lichaam te vergezellen. Het is de bron van egocentrische krachten en verlangens. De Goddelijke ziel maakt letterlijk deel uit van God. Deze streeft naar eenheid met God.

Tekst Numeri 5:12-28

Spreek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen: wanneer van welke man ook, de vrouw afdwaalt en ontrouw tegen hem pleegt, en een man haar vleselijke bijwoont en het voor de ogen van haar man verborgen was en zij in het geheim gehandeld heeft en zij verontreinigd werd, en er geen getuige tegen haar is en zij niet aangegrepen werd;
..
..
En heeft hij haar te drinken gegeven, dan zal het zijn: indien zij verontreinigd werd en ontrouw heeft gepleegd jegens haar man, dan zal het vloekbrengende water in haar komen tot bitterheid en zal haar buik opzwellen en haar heup invallen, en zal de vrouw tot vloek zijn te midden van haar volk. Indien de vrouw echter niet verontreinigd werd en zij rein is, dan zal zij vrij zijn en met kroost gezegend worden.

Tekst in het Hebreeuws

יב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ אִישׁ כִּי-תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל. יג וְשָׁכַב אִישׁ אֹתָהּ שִׁכְבַת-זֶרַע וְנֶעְלַם מֵעֵינֵי אִישָׁהּ וְנִסְתְּרָה וְהִיא נִטְמָאָה וְעֵד אֵין בָּהּ וְהִוא לֹא נִתְפָּשָׂה. יד וְעָבַר עָלָיו רוּחַ-קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת-אִשְׁתּוֹ וְהִוא נִטְמָאָה אוֹ-עָבַר עָלָיו רוּחַ-קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת-אִשְׁתּוֹ וְהִיא לֹא נִטְמָאָה. טו וְהֵבִיא הָאִישׁ אֶת-אִשְׁתּוֹ אֶל-הַכֹּהֵן וְהֵבִיא אֶת-קָרְבָּנָהּ עָלֶיהָ עֲשִׂירִת הָאֵיפָה קֶמַח שְׂעֹרִים לֹא-יִצֹק עָלָיו שֶׁמֶן וְלֹא-יִתֵּן עָלָיו לְבֹנָה כִּי-מִנְחַת קְנָאֹת הוּא מִנְחַת זִכָּרוֹן מַזְכֶּרֶת עָו‍ֹן. טז וְהִקְרִיב אֹתָהּ הַכֹּהֵן וְהֶעֱמִדָהּ לִפְנֵי יְהוָה. יז וְלָקַח הַכֹּהֵן מַיִם קְדֹשִׁים בִּכְלִי-חָרֶשׂ וּמִן-הֶעָפָר אֲשֶׁר יִהְיֶה בְּקַרְקַע הַמִּשְׁכָּן יִקַּח הַכֹּהֵן וְנָתַן אֶל-הַמָּיִם. יח וְהֶעֱמִיד הַכֹּהֵן אֶת-הָאִשָּׁה לִפְנֵי יְהוָה וּפָרַע אֶת-רֹאשׁ הָאִשָּׁה וְנָתַן עַל-כַּפֶּיהָ אֵת מִנְחַת הַזִּכָּרוֹן מִנְחַת קְנָאֹת הִוא וּבְיַד הַכֹּהֵן יִהְיוּ מֵי הַמָּרִים הַמְאָרְרִים. יט וְהִשְׁבִּיעַ אֹתָהּ הַכֹּהֵן וְאָמַר אֶל-הָאִשָּׁה אִם-לֹא שָׁכַב אִישׁ אֹתָךְ וְאִם-לֹא שָׂטִית טֻמְאָה תַּחַת אִישֵׁךְ הִנָּקִי מִמֵּי הַמָּרִים הַמְאָרְרִים הָאֵלֶּה. כ וְאַתְּ כִּי שָׂטִית תַּחַת אִישֵׁךְ וְכִי נִטְמֵאת וַיִּתֵּן אִישׁ בָּךְ אֶת-שְׁכָבְתּוֹ מִבַּלְעֲדֵי אִישֵׁךְ. כא וְהִשְׁבִּיעַ הַכֹּהֵן אֶת-הָאִשָּׁה בִּשְׁבֻעַת הָאָלָה וְאָמַר הַכֹּהֵן לָאִשָּׁה יִתֵּן יְהוָה אוֹתָךְ לְאָלָה וְלִשְׁבֻעָה בְּתוֹךְ עַמֵּךְ בְּתֵת יְהוָה אֶת-יְרֵכֵךְ נֹפֶלֶת וְאֶת-בִּטְנֵךְ צָבָה. כב וּבָאוּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים הָאֵלֶּה בְּמֵעַיִךְ לַצְבּוֹת בֶּטֶן וְלַנְפִּל יָרֵךְ וְאָמְרָה הָאִשָּׁה אָמֵן אָמֵן. כג וְכָתַב אֶת-הָאָלֹת הָאֵלֶּה הַכֹּהֵן בַּסֵּפֶר וּמָחָה אֶל-מֵי הַמָּרִים. כד וְהִשְׁקָה אֶת-הָאִשָּׁה אֶת-מֵי הַמָּרִים הַמְאָרְרִים וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים לְמָרִים. כה וְלָקַח הַכֹּהֵן מִיַּד הָאִשָּׁה אֵת מִנְחַת הַקְּנָאֹת וְהֵנִיף אֶת-הַמִּנְחָה לִפְנֵי יְהוָה וְהִקְרִיב אֹתָהּ אֶל-הַמִּזְבֵּחַ. כו וְקָמַץ הַכֹּהֵן מִן-הַמִּנְחָה אֶת-אַזְכָּרָתָהּ וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה וְאַחַר יַשְׁקֶה אֶת-הָאִשָּׁה אֶת-הַמָּיִם. כז וְהִשְׁקָהּ אֶת-הַמַּיִם וְהָיְתָה אִם-נִטְמְאָה וַתִּמְעֹל מַעַל בְּאִישָׁהּ וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים לְמָרִים וְצָבְתָה בִטְנָהּ וְנָפְלָה יְרֵכָהּ וְהָיְתָה הָאִשָּׁה לְאָלָה בְּקֶרֶב עַמָּהּ. כח וְאִם-לֹא נִטְמְאָה הָאִשָּׁה וּטְהֹרָה הִוא וְנִקְּתָה וְנִזְרְעָה זָרַע.

Numeri 5:12

Wanneer van welke man ook, de vrouw afdwaalt.

dwaze geest

Een persoon zondigt niet tenzij een dwaze geest in hem komt. De Tora gebruikt voor 'die afdwaalt', shtoet, dat ook 'dwaas' en 'krankzinnigheid' betekent.

Numeri 5:15

Dan zal de man zijn vrouw brengen tot de priester, en als haar offer brengen harentwege een tiende van een Epha gerstemeel.

twee zielen

Elke Jood, rechtvaardig of goddeloos, heeft twee zielen. Een dierlijke ziel zit in het bloed van een persoon om het lichaam te vergezellen. Het is de bron van egocentrische krachten en verlangens. De tweede ziel is letterlijk deel van God. Het is de bron van het streven van een persoon naar eenheid met God.

Het lichaam wordt 'een kleine stad' genoemd. Twee koningen vechten om een stad en willen deze in bezit hebben en de inwoners besturen volgens zijn wil zodat ze hem gehoorzamen in alles wat hij hen oplegt. Zo ook vechten de twee zielen (de Goddelijke en de dierlijke ziel) om het lichaam. De Goddelijke ziel wil over het lichaam heersen, net zoals de dierlijke ziel dit wil. Ze staan tegenover elkaar.

Numeri 5:23

Hierop zal de priester deze vloeken in een boek schrijven en het uitwissen in het bittere water.

vrede

Geweldig is vrede! Want om vrede te maken tussen man en vrouw, instrueert de Tora dat de naam van God, geschreven in heiligheid, uitwist dient te worden in het water (de tekst van de eed bevat de Goddelijke naam).

Numeri 5:27

Dan zal het zijn: indien zij verontreinigd werd en ontrouw heeft gepleegd.... zal haar buik opzwellen en haar heup invallen.

testen

Net zoals het water haar test, test zij hem (bijvoorbeeld als zij schuldig is, gebeurt hetzelfde met de echtbreker).

Numeri 5:28

Indien de vrouw echter niet verontreinigd werd en zij rein is, dan zal zij vrij zijn en met kroost gezegend worden.

compensatie

God compenseert haar voor haar vernedering. Als ze niet zwanger was, zal ze nu zwanger worden. Als ze een moeilijke bevalling had, zal ze nu pijnloos bevallen. Als ze geboorte gaf aan onaantrekkelijke kinderen, zal ze nu geboorte geven aan mooie kinderen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

We willen nader ingaan op de Goddelijke en dierlijke ziel. Ook gaan we in op de 'Joodse ziel'. Wat is dit?

Alles heeft een ziel, zowel levende als levenloze dingen. Een ziel is niet alleen de motor van het leven, het belichaamt ook het waarom van het bestaan van een ding, haar betekenis en doel. Het is de 'innerlijke identiteit'. Elke ziel is een uitdrukking van Gods intentie en visie in het scheppen ervan.

De menselijke ziel is het meest complexe van alle zielen. Het bestaat uit vijf lagen. Nefesh (ziel) is de ziel als de motor van het fysieke leven. Roeach (geest) is de persoonlijkheid. Neshama (adem) is het intellectuele ego. Chaya (leven) is het supra-nationale ego (de wil, het verlangen, toewijding en geloof). Yechida is de eenheid van de ziel.

De ziel bestaat uit de dierlijke en Goddelijke ziel. De dierlijke ziel is uit op zelfbehoud. De Goddelijke ziel probeert het contact met zijn Bron te herstellen. Beide zielen voeren een strijd met elkaar. De Goddelijke ziel is omsloten door de dierlijke ziel. De Tora geeft instructies aan de ziel voor diens missie. Elke keer als de ziel een mitswa verricht handelt het als partner in Gods schepping. Na het overlijden verblijft de ziel in een puur spirituele toestand. In de Komende Wereld keert de ziel in het lichaam terug waarbij het eeuwig zal leven en de dood overwonnen is.

Dat Joden een andere ziel hebben dan niet-Joden is omdat de wereld divers is geschapen. Deze diversiteit zorgt voor eenheid. Zo bestaat er ook een verschil tussen een mannelijke en vrouwelijke ziel. En tussen alle zielen onderling. Ieder mens voert zijn/haar taak uit in de wereld. De majesteit van God wordt geopenbaard wanneer ieder individu en gemeenschap zich vanuit zijn/haar/hun unieke positie met God verbindt. Er is een bijdrage die jij alleen kan maken in Gods masterplan. Daarom ben je geboren zoals je bent.

Samenvatting - vragen

  1. Wanneer zondigt een mens?
  2. Hoeveel zielen heeft een Jood?
  3. Wat is het verschil tussen een dierlijke en Goddelijke ziel?
  4. Uit hoeveel lagen bestaat een menselijke ziel?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel  Leviticus 11Torastudie 153: Dierlijke en goddelijke ziel Leviticus 11De Lubavitcher Rebbe heeft een interessante studie geschreven over de menselijke biosfeer op basis van Leviticus 11. In…
Kabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdKabbala - de Tanya: Het boek van de Beinoni genoemdDe Tanya is één van de grootste moessar boeken aller tijden. Hoewel Rabbijn Schneur Zalman het boek geschreven heeft voo…
Kabbala: reïncarnatie in het JodendomIs er een verband tussen zielen die nu leven en die vroeger bestonden? In het Jodendom wordt niet door iedereen in reïnc…
Persoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachtenPersoonlijke groei: gelukkiger door verandering gedachtenUit recent onderzoek blijkt dat geluk een keuze is. Het zit binnen onze eigen controle en is ongeacht de omstandigheden…
Kabbala - de Tanya: Dierlijke ziel van de JoodKabbala - de Tanya: Dierlijke ziel van de JoodIn het artikel 'Wat is een beinoni/tzaddiek?' (hoofdstuk 1 van de Tanya (Likutei Amariem)) wordt besproken dat de defini…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmoed, Sotah 3a
  • Talmoed, Sotah 14b
  • Tanja
  • Talmoed, Choelin 141a
  • Talmoed, Sotah 27b
  • Jeruzalem Talmoed, Sotah 3:4

Reageer op het artikel "Torastudie 195: twee zielen Numeri 5:12-28"

Reactie

Franet (infoteur), 08-01-2014 13:35 #1
Beste Etsel, deze (Joodse) visie op de menselijke ziel komt op mij over als totaal speculatief en onwerkelijk. Als ik kijk naar de bronnen die u gebruikt, dan constateren we dat u hoofdzakelijk de talmoed gebruikt, wat naar mijn stellige overtuiging geen Goddelijk geïnspireerd boek is, of het nu de Babylonische talmoed is of de Israëlische.
Mijn (Bijbelse) visie op de menselijke ziel en geest is de volgende: De mens bestaat uit geest, ziel en lichaam. Het lichaam is zichtbaar en tastbaar. De ziel is het centrum van alle emoties, en van de wil en ook van een deel van het verstand. De geest tenslotte is het belangrijkste "onderdeel" van de mens, want daarmee kunnen we communiceren met God, de Schepper van alle zichtbare en onzichtbare dingen. Die geest moet vervuld worden met de Heilige Geest, zodat we gehoorzaam worden aan Gods wil, en doen wat Hij van ons verlangt, om zodoende een vruchtbaar leven te leiden, in overeenstemming met Gods plan voor de gehele schepping. En daarbij maakt het niet uit of je Jood bent of niet-Jood. Dat is het mooie en bijzondere van de Gemeente van Yeshua (Jezus), waarin er geen onderscheid is tussen Jood en Griek, barbaar of scyth, arm of rijk, man of vrouw. Straks, als het zevende milennium aangebroken is, dan is er op aarde wél verschil tussen Jood en andere volken, want dan zal Israël de hoofrol spelen en een voorbeeld zijn voor alle andere volken. Ieder jaar zullen zij optrekken naar Jeruzalem om de grote Koning eer te bewijzen. Diegenen die dat weigeren te doen, zullen gestraft worden door middel van het wegnemen van de zegeningen die God belooft aan een ieder die Hem vreest en dient vanuit een rein hart. Groeten en shalom.

Franet Reactie infoteur, 08-01-2014
Shalom,

U bevestigt keer op keer met uw reacties dat het Jodendom en christendom twee totaal verschillende godsdiensten zijn.

Groet,

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Reacties: 1
Schrijf mee!