Torastudie: Jakob bij Laban - Genesis 28:22 en 29:13-34

Torastudie: Jakob bij Laban - Genesis 28:22 en 29:13-34 Genesis 28:22 vertelt dat de steen die Jakob heeft opgericht na zijn droom over de ladder, een huis Gods zal wezen. In Genesis 29:13-34 wordt verteld hoe Jakob voor Laban werkt om met Rachel te kunnen trouwen. Na zeven jaar werken krijgt Jakob echter Lea als vrouw. Jakob moet nogmaals zeven jaar werken om Rachel tot vrouw te kunnen krijgen.

Genesis 28:22

En deze steen, die ik tot een opgerichte steen gesteld heb, zal een huis Gods wezen, en van alles wat Gij mij schenken zult, zal ik U stipt de tienden geven.

In het Hebreeuws luidt de tekst:

וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹהִים וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ.

Genesis 29:13-34

Zodra Laban het bericht aangaande Jakob, de zoon van zijn zuster, hoorde, snelde hij hem tegemoet, omhelsde hem en kuste hem hartelijk, en bracht hem in zijn huis...Daarna zei Jakob tot Laban: Geef mij mijn vrouw, want mijn tijd is om, opdat ik tot haar kom. En Laban vergaderde al de mannen van die plaats, en richtte een maaltijd aan. 's Avond echter nam hij zijn dochter Lea en bracht haar tot hem, en hij kwam tot haar...En Jakob deed zo; hij bracht de bruiloftsweek met haar ten einde; daarop gaf hij hem zijn dochter Rachel tot vrouw...Wederom werd zij zwanger, baarde een zoon, en zei: Nu zal mijn man zich ditmaal aan mij hechten, omdat ik hem drie zonen gebaard heb: daarom gaf zij hem de naam Levi.

In het Hebreeuws luidt deze tekst:

וַיְהִי כִשְׁמֹעַ לָבָן אֶת-שֵׁמַע יַעֲקֹב בֶּן-אֲחֹתוֹ וַיָּרָץ לִקְרָאתוֹ וַיְחַבֶּק-לוֹ וַיְנַשֶּׁק-לוֹ וַיְבִיאֵהוּ אֶל-בֵּיתוֹ וַיְסַפֵּר לְלָבָן אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. יד וַיֹּאמֶר לוֹ לָבָן אַךְ עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה וַיֵּשֶׁב עִמּוֹ חֹדֶשׁ יָמִים. טו וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב הֲכִי-אָחִי אַתָּה וַעֲבַדְתַּנִי חִנָּם הַגִּידָה לִּי מַה-מַּשְׂכֻּרְתֶּךָ. טז וּלְלָבָן שְׁתֵּי בָנוֹת שֵׁם הַגְּדֹלָה לֵאָה וְשֵׁם הַקְּטַנָּה רָחֵל. יז וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת-תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה. יח וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת-רָחֵל וַיֹּאמֶר אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה. יט וַיֹּאמֶר לָבָן טוֹב תִּתִּי אֹתָהּ לָךְ מִתִּתִּי אֹתָהּ לְאִישׁ אַחֵר שְׁבָה עִמָּדִי. כ וַיַּעֲבֹד יַעֲקֹב בְּרָחֵל שֶׁבַע שָׁנִים וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ. כא וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-לָבָן הָבָה אֶת-אִשְׁתִּי כִּי מָלְאוּ יָמָי וְאָבוֹאָה אֵלֶיהָ. כב וַיֶּאֱסֹף לָבָן אֶת-כָּל-אַנְשֵׁי הַמָּקוֹם וַיַּעַשׂ מִשְׁתֶּה. כג וַיְהִי בָעֶרֶב וַיִּקַּח אֶת-לֵאָה בִתּוֹ וַיָּבֵא אֹתָהּ אֵלָיו וַיָּבֹא אֵלֶיהָ. כד וַיִּתֵּן לָבָן לָהּ אֶת-זִלְפָּה שִׁפְחָתוֹ לְלֵאָה בִתּוֹ שִׁפְחָה. כה וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה-הִוא לֵאָה וַיֹּאמֶר אֶל-לָבָן מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי הֲלֹא בְרָחֵל עָבַדְתִּי עִמָּךְ וְלָמָּה רִמִּיתָנִי. כו וַיֹּאמֶר לָבָן לֹא-יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ לָתֵת הַצְּעִירָה לִפְנֵי הַבְּכִירָה. כז מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת וְנִתְּנָה לְךָ גַּם-אֶת-זֹאת בַּעֲבֹדָה אֲשֶׁר תַּעֲבֹד עִמָּדִי עוֹד שֶׁבַע-שָׁנִים אֲחֵרוֹת. כח וַיַּעַשׂ יַעֲקֹב כֵּן וַיְמַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת וַיִּתֶּן-לוֹ אֶת-רָחֵל בִּתּוֹ לוֹ לְאִשָּׁה. כט וַיִּתֵּן לָבָן לְרָחֵל בִּתּוֹ אֶת-בִּלְהָה שִׁפְחָתוֹ לָהּ לְשִׁפְחָה. ל וַיָּבֹא גַּם אֶל-רָחֵל וַיֶּאֱהַב גַּם-אֶת-רָחֵל מִלֵּאָה וַיַּעֲבֹד עִמּוֹ עוֹד שֶׁבַע-שָׁנִים אֲחֵרוֹת. לא וַיַּרְא יְהוָה כִּי-שְׂנוּאָה לֵאָה וַיִּפְתַּח אֶת-רַחְמָהּ וְרָחֵל עֲקָרָה. לב וַתַּהַר לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי-רָאָה יְהוָה בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי. לג וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר כִּי-שָׁמַע יְהוָה כִּי-שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן-לִי גַּם-אֶת-זֶה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ שִׁמְעוֹן. לד וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי-יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמוֹ לֵוִי.

Genesis 28:22

Dit...zal worden tot een huis Gods.

huis

Niet zoals Abraham waarmee het een 'berg' wordt genoemd; niet zoals Izaäk, waarmee het een 'veld' wordt genoemd; maar zoals Jakob, die het een 'huis' noemde.

Genesis 29:13

(Laban) liep hem tegemoet en omhelsde hem en kuste hem en bracht hem naar zijn huis; en hij vertelde Laban al deze gebeurtenissen.

Eliëzer kwam met schenkingen; Jakob met woorden

Laban redeneerde: Eliëzer was slechts een onbelangrijke lid van Abrahams huishouding, toch kwam hij met tien kamelen met schenkingen; hoeveel meer dan deze man, de de geliefde van zijn huis is! Wanneer hij zelfs niet zijn geldzak zag, "omhelsde hij hem", denkende: misschien heeft hij geld in zijn gordel. Na niets te vinden "kuste hij hem", denkende: misschien heeft hij edelstenen die hij in zijn mond verbergt. Jakob zei tegen hem: "Wat denk je, dat ik geladen kwam met rijkdom? Ik kom slechts met woorden." en dus: "Hij vertelde Laban al deze dingen."

Elifaz

Elifaz de zoon van Ezau had, op zijn vaders bevel, gejaagd op Jacob om hem te doden en hij had hem gepakt. Maar omdat Elifaz opgegroeid was op Izaäks schoot, was het terughoudend om Jakob te doden. Hij zei tegen Jakob: "Wat zal ik doen met mijn vaders bevel?" Jakob zei:" Neem alles dat ik heb en een arme is als een dode persoon."

Genesis 29:17

En de ogen van Lea waren zacht.

kruispunt

Ze hoorde dat mensen zeiden op de kruispunten: "Rebekka heeft twee zonen en Laban heeft twee dochters; de oudste zal de oudste trouwen en de jongste zal de jongste trouwen. En ze zat op het kruispunt en vroeg: "Hoe gedraagt de oudste zichzelf?" "Hij is een gemene man, een rover." "Hoe gedraagt de jongste man zichzelf?" Een gezonde man wonende in tenten." En ze huilde.

Genesis 29:25

En het was 's ochtends: en ziet, het was Lea.

bedrieger

Toen Jakob tegen Rachel zei: "wil je me trouwen?" antwoordde ze hem: "Ja, maar vader is een bedrieger, en je zult niet in staat zijn jezelf tegen hem te houden."
"Ik ben zijn gelijke in bedriegerij." zei Jakob.
Rachel vroeg: "Mag de rechtvaardige bedriegen?"
Jakob zei: "Ja. Eerlijkheid met eerlijkheid, maar leugenaars komen bij u bedrogen uit." (2 Samuel 22:27)

Dus Jakob gaf Rachel signalen (om henzelf te beschermen tegen Labans bedrog). Maar toe Lea de bruidskamer binnenging, dacht Rachel: "Mijn zuster zal nu worden onteerd." en ze vertrouwde haar met deze signalen....Dus Jakob wist niet dat hij Lea trouwde tot de ochtend.

De hele nacht deed Lea zich voor als Rachel. Toen Jakob in de ochtend wakker werd en zag dat ze Lea was, zei hij tegen haar: "Dochter van de Bedrieger! Waarom heb je me bedrogen?" Ze zei tegen hem: "Jij deed het ook, heb jij je vader niet bedrogen toen hij je vroeg: 'Ben je mijn zoon Ezau?'"

Genesis 29:27

Voleindig de week met haar, dan zullen wij u ook deze geven.

feestweek

Van dit vers wordt de uitvoering van de feestweek ontleend volgend op een bruiloft (Sheva Berachot)

Genesis 29:30

En hij beminde Rachel zelfs meer dan Lea.

nobele daad

De Hebreeuwse woorden vaye'ehav gam et Rachel mi-Leah worden ook vertaald met 'en hij hield meer van Lea' vanwege haar nobele daad signalen te geven aan Lea zodat haar zuster zich minder beschaamd voelde.

Genesis 29:30

En hij diende bij hem nog zeven andere jaren.

zeven jaren

Jakob diende Laban even trouw in de tweede zeven jaren als hij in de eerste deed, hoewel hij door Laban was bedrogen.

Genesis 29:34

En (Lea) zei: "nu deze keer zal mijn man zich aan mij hechten, want ik heb hem drie zonen gebaard; daarom noemde hij zijn naam: Levie.

derde zoon

Een vrouw die één kind heeft draagt het op haar arm; wanneer ze twee kinderen heeft zijn beide armen vol; wanneer het derde kind wordt geboren, heeft de man geen andere keuze haar te helpen....Dus Lea zei: "Nu deze keer zal mijn man zich aan mij hechten, want ik heb hem drie zonen gebaard."



Samenvatting - vragen

Om voor uzelf te controleren of u de tekst goed begrepen heeft volgt hier een aantal vragen. De antwoorden vindt u terug in bovenstaande tekst.
  1. Waarom kwam Eliëzer met schenkingen en Jakob met woorden bij Laban?
  2. Wat deed Elifaz met Jakob?
  3. Waarom moest Lea huilen?
  4. Mag de rechtvaardige bedriegen?
  5. Wat antwoordde Lea tegen Jakob toen hij merkte dat ze hem bedrogen had?
  6. Op grond van welk vers is er sprake van een feestweek na de bruiloft?
  7. Waarom noemde Lea haar derde zoon Levie?
© 2007 - 2021 Jehoeda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Jakob bij LabanJoodse Bijbel: Jakob bij LabanJakob arriveert na zijn vlucht voor Ezau bij zijn oom Laban in Haran. Hij ontmoet Rachel. Laban belooft dat Jakob met Ra…
Torastudie: Lijden van de rechtvaardige  Numeri 14:17-18Torastudie: Lijden van de rechtvaardige Numeri 14:17-18De vraag is: waarom lijdt ook de rechtvaardige? Het is een groot misverstand onder veel gelovigen dat G'd alleen straft…
Torastudie: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47Torastudie: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47Clichés zijn banaal maar vaak waar. Bijvoorbeeld "onwetendheid is geluk". Ben je moedeloos van al de onrechtvaardigheid…
Tora lezing - Parasha: GenesisDe Tora lezing in de synagoge begint met het Bijbelboek Genesis. De volgende parashot komen aan de orde: Parsha Bereishi…

Breslov Chassidisch JodendomBreslov Chassidisch JodendomBreslov is een tak van het Chassidische Jodendom gesticht door Rebbe Nachman van Breslov (1772-1810), aan achterkleinzoo…
Torastudie: Jakobs droom - Genesis 28:10-18Torastudie: Jakobs droom - Genesis 28:10-18In Genesis 28:10-18 wordt verteld over Jakobs droom te Bethel. Hij droomde over een ladder die van de aarde naar de heme…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon, Pixabay
  • Talmoed, Pesachim 88a
  • Midrash Rabbah
  • Rashi
  • Talmoed, Bava Batra 123a
  • Avot d'Rabbi Natan
  • Kedushat Levi
  • Chizkuni
Jehoeda (1.597 artikelen)
Laatste update: 14-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.