InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 34: Jakobs droom - Genesis (28:10-18)

Torastudie 34: Jakobs droom - Genesis (28:10-18)

Torastudie 34: Jakobs droom - Genesis (28:10-18) In Genesis 28:10-18 wordt verteld over Jakobs droom te Bethel. Hij droomde over een ladder die van de aarde naar de hemel reikte. Engelen klommen daarlangs op en daalden daarlangs neder. God vertelde aan Jakob dat hij zijn nageslacht zal uitbreiden en dat Hij altijd bij Jakob zal zijn. Toen Jakob wakker werd richtte hij een steen op, op de plaats waar hij met zijn hoofd gelegen had. Jakob gooide er olie bovenop en noemde de plaats Bethel. In dit artikel wordt gebruik gemaakt van Joodse commentaren op de Tora.

Genesis 28:10-18

Jakob vertrok uit Beer Sheva en ging naar Haran. En hij bereikte een plaats, waar hij bleef overnachten, omdat de zon ondergegaan was. En hij nam een van de stenen der plaats, legde die onder zijn hoofd en ging op die plaats slapen. Toen droomde hij, en zie, op de aarde was een ladder opgericht, waarvan de top tot aan den hemel reikte, en zie, engelen Gods klommen daarlangs op en daalden daarlangs neder...De volgende morgen vroeg nam Jakob de steen die hij onder zijn hoofd gelegd had, stelde die tot een opgerichte steen en goot er olie bovenop.

De volledige tekst in het Hebreeuws luidt:

י וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה. יא וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. יב וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. יג וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. יד וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. טו וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ. טז וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ יְהוָה בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי. יז וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה-נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם-בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם. יח וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת-הָאֶבֶן אֲשֶׁר-שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל-רֹאשָׁהּ.

Genesis 28:10

Jakob nu vertrok van Beer Sheva en ging naar Charan.

Beer Sheva: zeven bronnen

De ziel laat ook de spirituele idylle van Beer Sheva (letterlijk 'Zeven Bronnen' een referentie naar de hemelse bron van de zeven Goddelijke attributen of sefirot waarvan de ziel afstamt) achter en reist naar Charan: een plaats van leugens, decepties, strijd; een plaats waarin materiële belangen iemands energie vreten, iemands prioriteiten verward.

Toch is het in Charan, niet in het Heilige Land, waar Jakob het volk Israël sticht. Hier trouwt hij en is vader van elf van de twaalf zonen die de twaalf stammen van Israël zullen worden. Was Jakob in het Heilige land gebleven dan was hij voor ons nu niet van betekenis.

De ziel krijgt ook betekenis door af te dalen naar Charan. Slechts als een fysiek wezen kan het het doel van zijn schepping vervullen, dat is een woning voor God bouwen in de fysiek wereld.

Genesis 28:11

En hij kwam aan op een plaats.

Berg Moria

De plaats is Berg Moria (waar Abraham Izaäk op het altaar vastbond en waar koning Salomo de Heilige Tempel oprichtte).

God is Hamakom (de plaats)

Waarom noemen we God 'Hamakom' (de plaats)? Rabbi Jose ben Chalafta zei: We weten niet of God de plaats is van Zijn wereld of Zijn wereld Zijn plaats is. Maar wanneer het vers stelt: "Zie, daar is een plaats met me", volgt hieruit dat God de plaats is van Zijn wereld, maar Zijn wereld is niet zijn plaats.

Rabbi Joshua ben Levi zei: Onze aartsvaders stelden drie dagelijkse gebeden in. Abraham stelde het ochtendgebed in want er staat geschreven: "En Abraham stond vroeg in de morgen op naar de plaats waar hij voor God had gestaan." Izaäk stelde het middaggebed in, want er staat: "En Izaäk ging mediteren op het veld tegen de avond." Jakob stelde het avondgebed in want er staat geschreven: "En hij ging naar de plaats....omdat de zon onder was gegaan."

Genesis 28:11

En hij overnachtte daar want de zon was ondergegaan.

de zon en Jakob

God liet de zon eerder ondergaan zodat Jakob zou gaan slapen...Want God zei: "Zou deze rechtvaardige man mijn huis binnenkomen en vertrekken zonder 's nachts te blijven?"

Genesis 28:11

En hij legde zich neder op die plaats.

liggen

Hier ging hij liggen te slapen, maar gedurende zijn 14 jaar in het Heilige Land toen hij onder Eber studeerde lag hij niet.....Hier ging hij liggen te slapen, maar gedurende de 20 jaar dat hij in Labans huis verbleef lag hij niet.

Genesis 28:12

Een ladder geplaatst op de aarde, waarvan de top tot de hemel reikte.

gebed

Dit is gebed.

Genesis 28:13

Het land waarop gij ligt, aan u zal Ik het geven.

verovering van Israël

God rolde het hele Land Israël op en stopte het onder onze vader Jakob, om hem aan te wijzen dat het erg gemakkelijk veroverd wordt door zijn nakomelingen.

Genesis 28:18

En Jakob maakte zich 's ochtends vroeg op en nam de steen, die hij tot zijn hoofdkussen had gemaakt.

stenen

Maar eerder wordt gezegd: "En hij nam de stenen van de plaats en stopte ze onder zijn hoofd." Dit vertelt ons dat alle stenen zichzelf hadden verzameld op één plaats en elke zei: "Onder Mij zal deze rechtvaardige zijn hoofd rusten." Daarop smelten allen in één.

Genesis 28:18

Jakob.....nam de steen....en richtte hem op tot gedenksteen en goot olie daar boven op.

olie

Monumenten worden van steen gebouwd. Voor een monumentaal monument neemt men grotere stenen. Wat heeft de olie ermee te maken? Om voor een monument een huis te zijn van God is olie vereist. Olie wordt getrokken uit olijven. het vertegenwoordigt een persoonsonderwerping aan God.
Om weg te wandelen van Ebers huis -om weg te wandelen van 14 jaar diepe Tora-studie om te beginnen te handelen met de materiële wereld, vereist veel olie. Alleen degene die zich totaal onderwerpt aan Gods wil is in staat zo'n offer te maken.

Samenvatting - vragen

  1. Wat is Charan voor een plek?
  2. Hoe krijgt de ziel betekenis door af te dalen naar Charan?
  3. Wat vond er plaats op de Berg Moria?
  4. Waarom noemen we God 'Hamakom' (de plaats)?
  5. Wie stelde welke dagelijkse gebeden in?
  6. Waarom liet God de zon voor Jakob eerder ondergaan?
  7. Wanneer lag Jakob niet?
  8. Waar duidt de ladder van Jakob op?
  9. Waarom rolde God het land Israël op en legde het onder Jakob?
  10. Waarom heeft een monument olie nodig?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 35: Jakob bij Laban - Genesis (28:22,29:13-34)Torastudie 35: Jakob bij Laban - Genesis (28:22,29:13-34)Genesis 28:22 vertelt dat de steen die Jakob heeft opgericht na zijn droom over de ladder, een huis Gods zal wezen. In G…
Joodse Bijbel: Jakob op de vlucht voor EzauJoodse Bijbel: Jakob op de vlucht voor EzauNadat Jakob de zegen van zijn vader Izaäk heeft ontvangen moet hij vluchten voor Ezau die hem wil doden. Rebekka stelt a…
Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47Torastudie 58: Jakobs verzoek om rust - Genesis 47Clichés zijn banaal maar vaak waar. Bijvoorbeeld "onwetendheid is geluk". Ben je moedeloos van al de onrechtvaardigheid…
Joodse Bijbel: Jakob bij LabanJoodse Bijbel: Jakob bij LabanJakob arriveert na zijn vlucht voor Ezau bij zijn oom Laban in Haran. Hij ontmoet Rachel. Laban belooft dat Jakob met Ra…
Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)Torastudie 39: De verkrachting van Dina - Genesis (34:1-2)En Dina, de dochter van Lea, die zij Jakob had gebaard, ging uit om te zien naar de dochters des lands. Toen zag haar Sh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Lubavitcher Rebbe
  • Rashi
  • Midrash Rabbah
  • Talmoed
  • Zohar
  • Talmoed, Chulin 91b

Reageer op het artikel "Torastudie 34: Jakobs droom - Genesis (28:10-18)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!