Joodse Bijbel: Baasha, Zimri, Omri, Achab

Joodse Bijbel: Baasha, Zimri, Omri, Achab Zoals de profeet Ahija heeft voorspeld begint Koning Baasha zijn regeerperiode met bloedvergieten. Hij vernietigt het hele huis Jeroboam. Geen enkel familielid blijft in leven. Toch betekent dit niet dat Baasha tegen de kwade praktijken van Jeroboam is. Baasha handhaaft de afgodendienst van kalveren in Bethel en Dan. Het Koninkrijk Israël zakt verder in het moeras.

Baasha's oorlog tegen Juda

Baasha gaat in Tirza wonen en richt zijn aandacht spoedig op Juda, waar de vrome Koning Asa regeert. Baasha bouwt de stad Rama op de grens met Juda. De gealarmeerde Koning van Juda schakelt de hulp in van Benhadad, Koning van Syrië. Baasha wordt gedwongen de bouw van Rama te staken. Koning Asa ontmantelt Rama. Koning Baasha gaat door met oorlog voeren tegen de Koning van Juda zolang hij leeft. Zijn kwalijke praktijken wekken Gods toorn. Hij wordt door de profeet Jehu, de zoon van Hanani, gewaarschuwd dat vanwege zijn zonden zijn huis hetzelfde lot zal treffen als het huis van Jeroboam. De profeet zegt in de naam van God: “Ik heb je uit het stof gehaald en je aangesteld tot vorst over Mijn volk Jisraeel. Maar jij hebt het voorbeeld van Jeroboam gevolgd en de Israëlieten, Mijn volk, ertoe aangezet te zondigen en Mij met hun wangedrag te tergen. Daarom zal Ik Baasha en zijn koningshuis wegvagen zoals Ik het koningshuis van Jeroboam, de zoon van Nevat, heb weggevaagd.”

Baasha sterft in het 24ste jaar van zijn regeerperiode en wordt in Tirza begraven. Hij wordt opgevolgd door zijn zoon Elah.

Elah

Elah is de vierde Koning van Israël. Hij regeert slechts twee jaar. Tijdens een luxe banket wordt hij aangevallen en gedood door Zimri, de bevelhebber van de wagenmenners. Zimri roept zichzelf uit tot Koning van Israël en brengt de familie van Baasha om.

Zimri's korte regeerperiode

Ook Zimri zit niet lang op de troon. Het leger van Omri bezet de stad Tirza. Zimri kan niet vluchten en steekt zijn paleis in brand. Hij komt om in de vlammen. Hij heeft slechts zeven dagen geregeerd.

De dynastie van Omri

Omri moet eerst nog strijden tegen Tibni, de zoon van Ginath, die door sommige Israëlieten tot Koning is uitgeroepen. Maar na een bitter gevecht wordt de dynastie van Omri opgericht. Hij woont zes jaar in Tirza. Daarna bouwt hij in de bergen van Efraïm de stad Samaria en maakt dit tot de hoofdstad van zijn koninkrijk en dat blijft het tot het einde van het Koninkrijk Israël. Hij maakt vrede met koning Asa van Juda. Zijn dochter trouwt met Jehoshaphat, de zoon van Asa.

De grootste problemen heeft Omri met Syrië (Aram). Hij moet concessies doen op het gebied van land en steden om de vrede te handhaven. Maar hij verjaagt wel de Palestijnen van de grenssteden die ze tijdelijk hebben bezet. Ook verslaat hij de Moabieten. Eén van de grootste verdiensten op politiek gebied is het opnieuw aanknopen van goede relaties met Sidon, het land van de Feniciërs die destijds Koning David en Koning Salomo hielpen. Omri's zoon Achab trouwt met Jezebel, de dochter van de Koning van Sidon. Maar de vriendschap heeft een slechte invloed op het religieuze en culturele leven van Israël. Ook Omri leeft G'ds regels niet na. Hij regeert twaalf jaar lang. Hij sterft in het Joodse jaar 3021 en wordt in Samaria begraven. Zijn zoon Achab volgt hem op.

Achab

Achab komt geheel onder invloed van zijn vrouw Jezebel. Zij is een dienares van Baal en verspreidt deze afgod onder Israël. In Samaria zijn 450 Baal profeten. Ze laat de Hebreeuwse profeten vervolgen. Achab heeft geen moeite met de afgoderij. Onder zijn heerschappij worden veel nieuwe steden gevestigd, zoals Jisraeel. Ook laat hij -tegen de ban van Jozua in- Jericho herbouwen. Terwijl de echte profeten worden vermoord gaat het spiritueel bergafwaarts met het land.

Samenvatting - vragen

  1. Wat handhaaft Baasha wanneer hij de macht van Jeroboam overneemt?
  2. Hoe wordt Baasha gedwongen de bouw van de stad Rama te staken?
  3. Waarom besluit God het huis van Baasha te vernietigen?
  4. Wat wordt de hoofdstad van het Koninkrijk Israël onder Omri?
  5. Met wie maakt Omri vrede?
  6. Waarom blijkt de hernieuwde vriendschap met Sidon slecht uit te pakken?
  7. Waarom is de vrouw van Achab, Jezebel, slecht?
  8. Welke stad laat Achab opnieuw bouwen?
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Our People, history of the Jews - Jacob Isaacs
  • Tenach
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 07-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie