InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Breslov Chassidisch Jodendom

Breslov Chassidisch Jodendom

Breslov Chassidisch Jodendom Breslov is een tak van het Chassidische Jodendom gesticht door Rebbe Nachman van Breslov (1772-1810), aan achterkleinzoon van de Baal Shem Tov, stichter van het Chassidisme. Zijn aanhangers streven naar een intense vreugdevolle relatie met God. De groepering heeft geen leider aangezien Nachman geen opvolger aanwees. De beweging ondervond sterke weerstand van bijna alle andere Chassidische bewegingen in de Oekraïne, maar toch groeide ze snel in aantal in de Oekraïne, Wit Rusland, Litouwen en Polen. Velen zijn tijdens het Stalin-regime omgebracht. Ook tijdens WO II verloren velen het leven. De Breslov Chassidiem bevinden zich momenteel in Engeland, Amerika en Israël.

Geschiedenis

Breslov is de Jiddische naam voor de stad Bratslav in de Oekraïne waar Nachman 8 jaar woonde. Toen Nachman in Bratzlav arriveerde zei hij: "Vandaag hebben we de naam van de Bratslaver Chassidiem gesticht. De naam zal nooit verdwijnen, want mijn volgelingen zullen altijd genoemd worden naar de stad Bratslav." De Hebreeuwse letter voor Breslov (ברסלב) kunnen opnieuw geordend worden in lev basar (een hart van vlees) verwijzend naar de profetie in Ezechiël (36:26): "Ik (God) zal je hart van steen wegnemen en je een hart van vlees geven."

Religieuze benadering

De Breslov benadering plaatst grote nadruk op het dienen van God door de oprechtheid van het hart, met veel vreugde en een intens leven. Ze zijn erg emotioneel, met veel klappen, zingen en dansen. Rabbi Nachman zei: Het is een grote plicht gelukkig te zijn." Zelfs in de concentratiekampen van de Nazi's streefden Breslovers gelukkig te zijn.

Ook is er grote nadruk op het gebed. Naast de dagelijkse gebeden is er aandacht voor hitbodedoet (zelf-uitsluiting). Ze communiceren dan een uur met God. Doel is een nauwe en persoonlijke relatie met God te vestigen en een duidelijker begrip van iemands persoonlijke motieven en doeleinden.

Sommigen doen aan mantra-meditatie door een woord of frase steeds weer opnieuw te herhalen. Nachman gebruikte de frase 'Ribono shel Olam' (Meester van het Universum).

De Rosh Hashana kibboets

Een andere uitoefening is de jaarlijke Rosh Hashana kibboets, een grote verzameling rond het graf van Nachman in de Oekraïne op het joodse nieuwjaar. Rabbi Nachman zelf zei: "Mijn Rosh Hashana is groter dan alles. Rosh Hashana is mijn gehele missie. De verzameling rond het graf telt wel 20.000 aanhangers van over de hele wereld.

Belangrijke boeken van de Breslover Chassidiem

Deze boeken zijn geschreven door rebbe Nachman en Reb Noson. Het magnum opus van Nachman is Likutey Moharan (verzamelde lessen van onze rebbe). Dit zijn 411 lessen over de Tora, Talmoed, Zohar en Kabbala.

Andere werken zijn:
  • Sefer HaMiddot (Het Alef-Bet Boek) -een verzameling van aforismen
  • Sippoerei Ma'asiyyot (Rabbi Nachmans Verhalen) -13 mystieke parabelen
  • Tikkoen HaKlali (De Algemene Remedie) -een specifieke orde van 10 Psalmen (16, 32, 41, 42, 59, 77, 90, 105, 137, 150).

Na de dood van de Rebbe kwamen nog de volgende boeken uit van conversaties, fragmenten van lessen, etc.:
  • Shivchei HaRan (Lofprijzingen van de Rebbe)
  • Sichot HaRan (Conversaties van de Rebbe)
  • Chayei Moharan (Het leven van de Rebbe)

Breslovers beperken zich niet tot Nachmans commentaren, maar bestuderen ook de klassieke teksten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chassidische dynastieënChassidische dynastieënEen Chassidische dynastie is een dynastie van Chassidische spirituele leiders die bekend staan als rebbe. Ze hebben iede…
Boekrecensie: Chassidisme - Sjef LaenenrecensieBoekrecensie: Chassidisme - Sjef LaenenIn het boek chassidisme wordt door drs. J.H. (Sjef) Laenen een beschrijving gegeven van het chassidisme, een charedische…
Jodendom: Stichting van het ChassidismeJodendom: Stichting van het ChassidismeIn 1734 (Joodse jaar 5494) werd door de Baal Shem Tov het Chassidisme gesticht. In die dagen was de leer van de Tora het…
Geschiedenis Jodendom: Het chassidismeGeschiedenis Jodendom: Het chassidismeIn het midden van de 18de eeuw ontstond in de Oekraïne het chassidisme. Het was geen revolutionaire beweging. Het tracht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Breslov Chassidisch Jodendom"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Chassidisme
Schrijf mee!