InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Tora lezing - Parasha: Genesis

Tora lezing - Parasha: Genesis

De Tora lezing in de synagoge begint met het Bijbelboek Genesis. De volgende parashot komen aan de orde: Parsha Bereishit (in het begin); Parsha Noach; Parsha Lech Lecha (ga (voor jezelf)); Parsha Vayeira (en God verscheen); Parsha Chayei Sarah (het leven van Sara); Parsha Toldot (geslachten); Parsha Vayeitzei (en hij ging weg); Parsha Vayishlach (en hij zond); Parsha Vayeishev (en hij woonde); Parsha Mikeitz (aan het einde); Parsha Vayigash (en toen naderde); Parsha Vayechi (en hij leefde).

Parsha Bereishit (in het begin)

Bijbeltekst

Genesis 1:1-6:8

Inhoud

De Schepping/Adam en Eva/Het Paradijs/De Zondeval/Vertrek uit het Paradijs/Kaïn en Abel/Noach.

Gegevens

eerste parsja van de Tora/de eerste van het eerste Tora-boek, Bereesjiet/bestaat uit 23 parsjiot,afdelingen waarvan 10 open en 13 gesloten zijn/telt 146 pesoekiem, verzen/1931 woorden/7235 letters en is hiermee de achtste na langste parsja/geen mitsvot, geboden.

Parsha Noach

Bijbeltekst

Genesis 6:9-11:32

Inhoud

De Zondvloed/Noach verlaat de Ark/God belooft de aarde nooit meer te vernietigen/Toren van Babel.

Gegevens

tweede parsja van de Tora/de tweede van het eerste Tora-boek, Bereesjiet/bestaat uit 18 parsjiot, afdelingen waarvan 5 open en 13 gesloten zijn/telt 153 pesoekiem, verzen/1861 woorden, 6907 letters en is hiermee de vijftiende na langste parsja/geen mitsvot, geboden.

Parsha Lech Lecha (ga (voor jezelf))

Bijbeltekst

Genesis 12:117:27

Inhoud

Abram verlaat zijn geboorte land/Abram daalt af naar Egypte vanwege hongersnood/Abram geeft Lot de keuze waar zich te vestigen (in Sedom)/Abram verwekt een kind (Ismael) bij Hagar de slavin van Sarai/God belooft Abram en Sarai een kind.

Gegevens

derde van de 12 parsjiot van het eerste boek van de Tora, Bereesjiet/bevat 126 pesoekiem (verzen)/1 mitswa: de Briet-Mila.

Parsha Vayeira (en God verscheen)

Bijbeltekst

Genesis 18:1-22:24

Inhoud

Engelen vertellen aan Abraham en Sara dat ze een zoon krijgen/Jitschak wordt geboren/Jismaeel een Hagar worden de woestijn ingestuurd/God vraagt Abraham zijn zoon Jitschak te offeren.

Gegevens

vierde parsja in de Tora/telt 147 pesoekiem en is hiermee de 7e langste parsja.

Parsha Chayei Sarah (het leven van Sara)

Bijbeltekst

Genesis 23:1-25:18

Inhoud

Sara overlijdt op 127-jarige leeftijd/Abraham koopt de Spelonk van Machpela en begraaft daar Sara/De knecht van Abraham reist naar Aram Naharajiem en vindt Rebekka als vrouw voor Jitschak/Abraham trouwt met Ketoera en zij krijgen 6 kinderen/Abraham sterft op 175-jarige leeftijd; hij wordt door Ismaël en Jitschak in de Spelonk van Machpela begraven.

Gegevens

telt 105 pesoekiem, verzen en 1402 woorden/32e na langste parsja/het bevat geen mitsvot, geboden.

Parsha Toldot (geslachten)

Bijbeltekst

Genesis 25:19-28:9

Inhoud

Rebekka verwacht een tweeling waarvan God zegt dat hun wegen ver uiteen zullen gaan/Ezau en Jakob worden geboren/Ezau verkoopt aan Jakob zijn eerste geboorterecht/Via een list ontvangt Jakob van Jitschak de eerstgeboren-zegen
Ezau wil Jakob doden/Jakob vlucht naar Laban (de broer van Rebekka).

Gegevens

telt 106 pesoekiem, verzen, 1432 woorden en 5426 letters/geen mitsvot, geboden.

Parsha Vayeitzei (en hij ging weg)

Bijbeltekst

Genesis 28:10-32:3

Inhoud

Jakob op weg naar Charan/Jakob heeft een droom over een ladder waar engelen op- en afklimmen/Jakob werkt 7 jaar om met Rachel te trouwen, maar krijgt haar zus Lea/Jakob trouwt een week daarna met Rachel waar hij nog 7 jaar voor moet werken/Jakob krijgt kinderen van zijn vrouwen en slavinnen/Na 20 jaar vertrekt Jakob bij Laban.

Gegevens

telt 146 pesoekiem, verzen/2021 woorden en 7512 letters/de 4e na langste parsja/het bevat geen mitsvot, geboden.

Parsha Vayishlach (en hij zond)

Bijbeltekst

Genesis 32:4-36:43

Inhoud

Jakob vecht met een engel en krijgt de naam Israël/Jakob en Ezau ontmoeten elkaar weer/Jakob koopt land van Chamor, de vorst van Sjechem/Dina wordt verkracht en haar broers Simon en Levie nemen wraak door alle mannen van Sjechem te doden/Rachel sterft/Jitschak sterft op 183-jarige leeftijd.

Gegevens

telt 9 parsjiot, 9 afdelingen, waarvan 6 open, petoechot en 3 gesloten, setoemot/153 relatief korte pesoekiem, verzen/1976 woorden, 7458 letters/4e na langste parsja/Vajisjlach bevat het verbod van gied hanasje, de verwrongen spier die wij niet mogen eten.

Parsha Vayeishev (en hij woonde)

Bijbeltekst

Genesis 37:140:23

Inhoud

Jozef krijgt van zijn vader Jakob een mooie mantel/Jozef vertelt dromen aan zijn broers en ze besluiten hem te doden/Ruben stelt voor hem in een put te gooien/Wanneer een karavaan langskomt wordt hij verkocht en komt zo in Egypte terecht
Jakob is ontroostbaar omdat hij denkt dat Jozef dood is/Het verhaal wordt onderbroken door de geschiedenis van Juda/De vrouw van Potifar probeert Jozef te verleiden. Jozef weigert en komt in de gevangenis terecht/In de gevangenis verklaart hij dromen van de wijnschenker en de bakker.

Gegevens

telt 4 parsjiot, kleine afdelingen, waarvan 3 open, petoechot en 1 gesloten, setoema/112 pesoekiem, verzen/1558 woorden, 5972 letters/ de 24e na langste parsja/Vajeesjev bevat geen ge- of verboden uit de Tora.

Parsha Mikeitz (aan het einde)

Bijbeltekst

Genesis 41:1-44:17

Inhoud

Jozef verklaart de dromen van Farao/Jozef wordt onderkoning van Egypte/De zonen van Jakob gaan naar Egypte i.v.m. hongersnood/Jozef beschuldigt hen van spionage/Simon is gijzelaar totdat Benjamin naar Egypte wordt gebracht/Benjamin wordt door Jozef beschuldigd van het stelen van zijn beker/Juda stelt voor dat alle broers slaven worden. Jozef weigert dit.

Gegevens

een lange petoecha, open parsja/telt 146 pesoekiem, verzen/2022 woorden, 7914 letters/de 5e na langste parsja/Mikeets bevat geen ge- of verboden uit de Tora.

Parsha Vayigash (en toen naderde)

Bijbeltekst

Genesis 44:18-47:27

Inhoud

Juda houdt een redevoering en pleit voor de vrijlating van Benjamin/Jozef realiseert zich dat zijn broers tot inkeer zijn gekomen en maakt zich bekend aan zijn broers/Jozef vertelt hen dat het volgens Gods plan was/Jakob komt naar Egypte (Gosjen) waar God hem tot een groot volk zal maken/Jakob zegent Farao.

Gegevens

bestaat uit 3 gesloten stukken, parsjiot setoemot/telt 106 pesoekiem, verzen/1480 woorden, 5680 letters en is hiermee de 24e na langste parsja/Vajigasj bevat geen ge- of verboden.

Parsha Vayechi (en hij leefde)

Bijbeltekst

Genesis 47:28-50:26

Inhoud

Jakob leeft 17 jaar in Egypte/Hij voelt zijn einde naderen en zegent de zonen van Jozef: Efraïm en Menashe/Jakob zegent al zijn zonen/Jakob wordt in de Machpela begraven/Jozef neemt geen wraak op zijn broers/Jozef sterft op 110 jarige leeftijd.

Gegevens

bestaat uit 12 parsjiot, waarvan 7 open en 5 gesloten stukken, parsjiot setoemot/telt 85 pesoekiem, verzen/1158 woorden, 4448 letters en is hiermee de 44e na langste parsja/Vajechi bevat geen ge- of verboden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tora en Masjiach: Genesis 1:2/5:1-2 Joodse uitlegHet Joodse concept van de Masjiach (Messias) bestaat al van vóór de Schepping. Het bevat niet alleen het basis principe…
Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Torastudie 100: dames ontvingen Tora eerst - Exodus (19:3)Het is heel beleefd om dames voor te laten gaan. Of het nu gaat om de toegang tot een danszaal of het verlaten van een z…
Tora en Masjiach: Gen. 26:5/27:22/28:14/29:32 -Joodse uitlegTora en Masjiach: Gen. 26:5/27:22/28:14/29:32 -Joodse uitlegVeel stukken uit de Tora verwijzen naar de Joodse Masjiach (Messias). We behandelen de volgende teksten. Genesis 26:5: …
Bronnen en referenties
  • Chabad
  • NIK - Rabbijn mr. drs. R. Evers

Reageer op het artikel "Tora lezing - Parasha: Genesis"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!