InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)

Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)

Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1) In Genesis 18:20 meldt God aan Abraham dat de zonden van Sodom en Gomorra zeer zwaar zijn. In Genesis 19:1 komen de twee engelen in Sodom aan. In dit artikel aandacht voor de zonden van Sodom en Gomorra. Onze rabbi's leerden: De mannen van Sodom werden corrupt vanwege het goede dat God op hen had uitgestort. In dit artikel de commentaren van Joodse wijzen.

Genesis 18:20

Daarop zei de Here: Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

וַיֹּאמֶר יְהוָה זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי-רָבָּה וְחַטָּאתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד.

Genesis 19:1

En de twee engelen kwamen in de avond te Sodom. Lot zat in de poort van Sodom en toen Lot en zag, stond hij op, ging hun tegemoet, boog zich neder met het aangezicht ter aarde.

De tekst in het Hebreeuws luidt:

א וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה בָּעֶרֶב וְלוֹט יֹשֵׁב בְּשַׁעַר-סְדֹם וַיַּרְא-לוֹט וַיָּקָם לִקְרָאתָם וַיִּשְׁתַּחוּ אַפַּיִם אָרְצָה.

Genesis 18:20

En de Eeuwige zeide: het geschrei over Sodom en 'Amorra, is omdat het groot is, en hunne zonden, omdat zij zeer zwaar is

Plotit, de dochter van Lot

In Sodom werd er vastgesteld: "Wie ooit een stuk brood aan een arme of een vreemde geeft zal op de brandstapel branden."

Plotit, de dochter van Lot, was getrouwd met één van de leidende burgers van Sodom. Op een dag zag ze een arme stervende in de straat en haar ziel was bedroefd over hem. Wat deed ze? Elke dag wanneer de water uit de bron haalde, zou ze voedsel van haar huis nemen en de arme voeden. Maar de mensen van Sodom vroegen zich af :Hoe kan deze arme overleven?" Uiteindelijk werd de zaak bekend en werd zij verbrand en haar geschreeuw bereikte de Goddelijke troon.

Sodom corrupt

Onze rabbi's leerden: De mannen van Sodom werden corrupt vanwege het goede dat God op hen had uitgestort....Zij zeiden: Omdat er brood komt uit onze aarde en het stof van goud heeft, waarom zouden we zwervers helpen die naar ons komen om onze rijkdom uit te putten? Kom laten we de praktijk van het logeren van reizigers in ons land afschaffen...

Als een persoon rijen stenen heeft kwamen de Sodomieten en namen elk een steen, zeggende, ik heb er slechts één genomen. Als een persoon knoflook of uien uitspreid om te drogen, nam ieder er één, zeggende, ik heb er slechts één genomen.

Er waren vier rechters in Sodom: Shakrai, Shakurai, Zayyafi, en Mazle Dina. Als een man de vrouw van zijn buurman aanrandde en zij een miskraam veroorzaakt, zouden zij tegen de man zeggen, geef haar aan hem zodat hij haar zwanger heeft gemaakt voor jou. Als iemand het oor van de ezel van zijn buurman heeft afgesneden, zouden zij bevelen, geef het aan hem totdat het weer aangroeit. Als iemand zijn buurman verwond zouden ze tegen het slachtoffer zeggen, betaal hem een fooi omdat hij jou laat bloeden.

Zij hadden bedden waarop de reizigers sliepen. Als de gast te lang was, maakten zij hem korter; als hij te kort was, strekten zij hem uit.

Als een man hier kwam, gaf elke bewoner hem een Dinar, waarop hij zijn naam schreef, maar geen brood werd aan hem verkocht. Toen hij stierf namen zij allen de Dinar terug.

Een zekere slavin gaf brood aan een man. Toen de zaak bekend werd, smeerden ze haar met honing in en plaatsten haar tegen de muur en de bijen aten haar op. Dus er staat geschreven: "En God zei: 'Het geschrei van Sodom en 'Amorra omdat het groot is.'

Genesis 19:1

De twee engelen nu kwamen naar Sodom in de avond.

engelen of mannen?

Hier worden ze twee engelen genoemd, terwijl het vermoedelijk mannen waren?
Eerder, toen de Goddelijke Aanwezigheid boven hen was, waren zij mannen; maar zo gauw als de Goddelijke Aanwezigheid vertrok, namen zij de vormen van engelen aan.
Rabbi Levi zei: Voor Abraham, wiens spirituele sterkte groot was, zagen ze eruit als mannen; maar voor Lot zagen ze eruit als engelen, omdat zijn sterkte zwakker was.
Rabbi Chunia zei: Voor zij hun missie uitvoerde waren ze mannen, nadat zij hun missie hadden voltooid werden het engelen.

Samenvatting - vragen

  1. Waarom werd de dochter van Lot, Plotit, verbrand?
  2. Waarom werd Sodom corrupt?
  3. Waarom werden de engelen als mannen gezien?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joodse Bijbel: Vernietiging van Sodom en GomorraJoodse Bijbel: Vernietiging van Sodom en GomorraG'd heeft besloten om de goddeloze steden Sodom en Gomorra te vernietigen. Abraham doet nog een pleidooi om de vernietig…
Het verbond van God met mensenHet verbond van God met mensenHet Hebreeuwse woord voor verbond is 'beriet', wat taalkundig moeilijk te verklaren is. Een verbond heeft het karakter v…
Joodse Bijbel: Abram en Lot delen het landJoodse Bijbel: Abram en Lot delen het landVanwege een hongersnood trekt Abram met zijn gevolg naar Egypte. Wanneer de hongersnood ten einde is keren Abram en Lot…
Gomorra, boekje open over Napolitaanse maffiaDe Napolitaanse maffia, de Camorra, houdt de stad Napels al jarenlang in een ijzeren wurggreep. Middels allerlei crimine…
Tora en Masjiach: Gen. 26:5/27:22/28:14/29:32 -Joodse uitlegTora en Masjiach: Gen. 26:5/27:22/28:14/29:32 -Joodse uitlegVeel stukken uit de Tora verwijzen naar de Joodse Masjiach (Messias). We behandelen de volgende teksten. Genesis 26:5: …
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Pirkei d'Rabbi Eliezer, ch. 25
  • Talmud, Sanhedrin 108b-109a
  • Midrash Rabbah

Reageer op het artikel "Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)"

Reactie

Kees van Dusseldorp, 04-07-2011 14:31 #1
Uit welke (rabbijnse) bronnen hebt u de informatie over de corruptie en inhumaniteiten van Sodom? Reactie infoteur, 04-07-2011
Voor bronnen, zie onderaan artikel.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Reacties: 1
Schrijf mee!