InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 193: individuele groei – Numeri 1:3-2:2

Torastudie 193: individuele groei – Numeri 1:3-2:2

Torastudie 193: individuele groei – Numeri 1:3-2:2 In deze Torastudie gaan we verder met het tellen van het Joodse volk (Numeri 1:3). De Lubavitcher Rebbe geeft tekst en uitleg over de zinsnede “van twintig jaar oud en daarboven, allen die uittrekken in het leger onder Israël”. Ook bespreken we Numeri 2:2 “Ieder bij zijn banier” en “bij tekens naar hun vadershuizen”.

Tekst Numeri 1:3 en 2:2

Van twintig jaar oud en daarboven, allen die uittrekken in het leger onder Israël, hen zult gij tellen naar hun leger scharen, gij en Aharon.
…..
…..
Ieder bij zijn banier, bij tekens, naar hun vadershuizen zullen de kinderen Israëls zich legeren; op een afstand zullen zij zich rondom de tent der samenkomst legeren.

Tekst in het Hebreeuws

ג מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן.
.....
.....
ב אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד יַחֲנוּ.

Numeri 1:3

Van twintig jaar oud en daarboven, allen die uittrekken in het leger onder Israël, hen zult gij tellen.

van twintig jaar en daarboven

De Lubavitcher Rebbe verklaart dit aan de hand van het vijfde hoofdstuk van de Ethiek van de Vaderen: “Met vijf jaar beginnen Tenach te leren, met tien jaar met de misjna, met dertien het doen van de mitswot -de geboden- van de Tora, met vijftien Talmoed-studie, op achttienjarige leeftijd onder de choepa -de trouwhemel-, met twintig streven naar eigen levensonderhoud, met dertig jaar in volle levenskracht, met veertig tot bezadigd inzicht, met vijftig een raadgever, met zestig wordt men tot de ouderen gerekend, met zeventig tot de grijsaards, met tachtig tot de krachtigen, met negentig heeft men een gebogen houding, met honderd is men als bijna gestorven, als iets dat voorbij is en van de wereld verdwenen.”

Met andere woorden de eerste twintig jaar gaat om individuele groei. Vanaf twintig begint hij betrokken te raken bij het materiële leven en past hij in het leger van Israël. De eerste twintig jaren zijn als voorbereiding op de rest.

Numeri 2:2

Ieder bij zijn banier....zullen de kinderen Israëls zich legeren

stammen

Elke stam had zijn eigen prins en vlag waarvan de kleur overeenkwam met de kleur van haar steen (Aharon borstplaat – Exodus 28:15-21)

  • Rubens steen robijn: vlag rood met alruinen erin geborduurd;
  • Simons steen topaas; vlag groen met Sichem erin geborduurd;
  • Levi's steen smaragd; vlag wit/zwart/rood met de Urim en Tummim erin geborduurd;
  • Juda's steen karbonkel: vlag hemels blauw met een leeuw erin geborduurd;
  • Issachars steen safier: vlag zwart met zon en maan erin geborduurd;
  • Zebulons steen emerald: vlag wit met schip erin geborduurd;
  • Dans steen hyacint: vlag safier met een slang erin geborduurd;
  • Gads steen agaat; vlag zwart/wit met een legerkamp erin geborduurd;
  • Naftali's steen amethist: vlag lichtrood met een hert erin geborduurd;
  • Ashers steen beryl: vlag kostbare steen met een olijfboom erin geborduurd;
  • Jozefs steen onyx: vlag zwart met de twee stammen Efraïm en Menasse erin geborduurd;
  • Benjamins steen jasper: vlag combinatie van de twaalf kleuren met een wolf erin geborduurd.

Numeri 2:2

Naar hun vadershuizen zullen de kinderen Israëls zich legeren.

naar hun vadershuizen

God maakte Mozes duidelijk hoe het legerkamp rond de Tabernakel moest worden opgezet. De stammen wisten het zelf omdat dat in het testament van Jakob stond. Zij stelden zich op dezelfde manier op als rond zijn lijkbaar:
  • oosten: Juda, Issachar en Zebulon;
  • zuiden: Ruben, Simon en Gad;
  • westen: Efraïn, Menasse en Benjamin;
  • noorden: Dan, Asher en Naftali.

Jozef en Levi droegen de lijkbaar niet. Jozef was de koning en Levi zou later de Ark dragen.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

We zullen nader ingaan op de individuele groei. Zoals we in de Ethiek der Vaderen lezen gaat het om onderricht voor het leven. Dit impliceert dat kinderen geleerd moet worden om een moreel en ethisch leven te leiden. Hiervoor zijn ze zonder voorbehoud verantwoordelijk tegenover God. Kinderen moeten al vroeg het onderscheid tussen goed en kwaad worden aangeleerd. Op oudere leeftijd is het lastig om iemands visie op het leven nog te beïnvloeden. Aan onderwijs en opvoeding komt nooit een einde omdat ze het leven zelf zijn. Door meer levenservaring krijgen we een beter begrip van onze plek binnen de Schepping. We moeten een volwassen verhouding tot God ontwikkelen. Het gaat om het hogere doel in het leven. Hierbij is de verantwoordelijkheid en nederigheid noodzakelijk.

In Spreuken 22:6 staat ”Oefen de knaap volgens de eis van zijn weg; ook wanneer hij oud geworden is, zal hij daarvan niet afwijken.” Dit verwijst weer naar twintig jaar en daarboven. De kennis van de eerste twintig jaar kan gebruikt worden als voorbereiding op de rest van het leven.



Samenvatting - vragen

Om voor uzelf te controleren of u de tekst goed begrepen heeft volgt hier een aantal vragen. De antwoorden vindt u terug in bovenstaande tekst.
  1. Waarom is onderwijs van kinderen in de Joodse geschriften belangrijk?
  2. Waarom zijn de eerste twintig jaar van onderwijs belangrijk?
  3. Hoe moesten de stammen zich opstellen in het legerkamp?
  4. Waarom droegen Jozef en Levi niet de lijkbaar van Jakob?

Lees verder

© 2013 - 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grenzen van Israël: vanaf Abraham tot rijk van SalomoDe klassieke Joodse bronnen (de Joodse Bijbel en de Talmoed) onderscheiden drie grenzen. (1) De grenzen van de Aartsvade…
De Joden: het Uitverkoren VolkDe Joden: het Uitverkoren VolkOver het begrip Uitverkoren Volk bestaat nogal wat misverstanden. Vele mensen denken dat de Joden menen dat ze bevoorrec…
Noachieden: het geheim van Joodse overleving - de ToraWaar ligt het geheim van Joodse overleving? Hoe komt het dat het Joodse volk nooit verloren is gegaan? Het geheim is de…
Wat is de Tora? - de Geschreven en Mondelinge ToraDe Tora is de as waar omheen het Jodendom draait. Als je wilt weten wat de Joodse benadering is inzake een bepaalde kwes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Lubavitcher Rebbe
  • Midrash Rabbah
  • Zinvol leven - Menachem Mendel Schneerson

Reageer op het artikel "Torastudie 193: individuele groei – Numeri 1:3-2:2"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Etsel
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Bronnen en referenties: 4
Schrijf mee!