InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Torastudie 24: God belooft Abraham zoon Genesis (18:1-19)

Torastudie 24: God belooft Abraham zoon Genesis (18:1-19)

Torastudie 24: God belooft Abraham zoon Genesis (18:1-19) In Genesis 18:1-19 komt God bij Abraham op bezoek. Drie mannen (engelen) vertellen namens God dat Abraham een zoon zal krijgen. Sara moet erom lachen gezien haar oude leeftijd. Daarna vertrekken de mannen en gaan richting Sodom dat God zou gaan vernietigen ondanks de voorbede van Abraham. Deze tekst bevat de commentaren van Joodse wijzen.

Genesis 18:1-19

En de Here verscheen aan hem bij de terebinten van Mamre, terwijl hij op het heetst van de dag in de ingang der tent zat. En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep hij hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en boog zich ter aarde; en hij zei: Mijn heer, indien ik uw genegenheid gewonnen heb, ga dan niet aan uw knecht voorbij. Laat toch een weinig water gehaald worden, en wast uw voeten en vlijt u neder onder de boom; dan wil ik een bete brood gaan halen, opdat gij uw hart versterkt; daarna kunt gij verder trekken; daartoe zijt gij immers langs uw knecht getrokken?...Toen zeiden zij tot hem: Waar is uw vrouw Sara? En hij zei: Daar, in de tent. En hij zei: Voorzeker zal Ik over een jaar tot u wederkeren, en dan zal uw vrouw Sara een zoon hebben...En de Here dacht: Zou Ik voor Abraham verbergen wat Ik ga doen? Abraham immers zal voorzeker tot een groot en machtig volk worden en met hem zulle alle volken der aarde gezegend worden; want Ik heb hem gekend, opdat hij gebieden zou, dat zijn zonen en zijn huis na hem de weg des Heren zouden bewaren door gerechtigheid en recht te doen, opdat de Here aan Abraham vervult wat Hij over hem gesproken heeft.

De volledige tekst in het Hebreeuws luidt:

א וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם. ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה. ג וַיֹּאמַר אֲדֹנָי אִם-נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל-נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ. ד יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשָּׁעֲנוּ תַּחַת הָעֵץ. ה וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם אַחַר תַּעֲבֹרוּ כִּי-עַל-כֵּן עֲבַרְתֶּם עַל-עַבְדְּכֶם וַיֹּאמְרוּ כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ. ו וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל-שָׂרָה וַיֹּאמֶר מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת. ז וְאֶל-הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם וַיִּקַּח בֶּן-בָּקָר רַךְ וָטוֹב וַיִּתֵּן אֶל-הַנַּעַר וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ. ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם וְהוּא-עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ וַיֹּאכֵלוּ. ט וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ וַיֹּאמֶר הִנֵּה בָאֹהֶל. י וַיֹּאמֶר שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וְהִנֵּה-בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ וְשָׂרָה שֹׁמַעַת פֶּתַח הָאֹהֶל וְהוּא אַחֲרָיו. יא וְאַבְרָהָם וְשָׂרָה זְקֵנִים בָּאִים בַּיָּמִים חָדַל לִהְיוֹת לְשָׂרָה אֹרַח כַּנָּשִׁים. יב וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר אַחֲרֵי בְלֹתִי הָיְתָה-לִּי עֶדְנָה וַאדֹנִי זָקֵן. יג וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָהָם לָמָּה זֶּה צָחֲקָה שָׂרָה לֵאמֹר הַאַף אֻמְנָם אֵלֵד וַאֲנִי זָקַנְתִּי. יד הֲיִפָּלֵא מֵיְהוָה דָּבָר לַמּוֹעֵד אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וּלְשָׂרָה בֵן. טו וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי כִּי יָרֵאָה וַיֹּאמֶר לֹא כִּי צָחָקְתְּ. טז וַיָּקֻמוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים וַיַּשְׁקִפוּ עַל-פְּנֵי סְדֹם וְאַבְרָהָם הֹלֵךְ עִמָּם לְשַׁלְּחָם. יז וַיהוָה אָמָר הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה. יח וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ-בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. יט כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא יְהוָה עַל-אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר-דִּבֶּר עָלָיו.

Genesis 18:1

En de Eeuwige verscheen hem in de bossen van Mamré, terwijl hij zat aan de ingang van de tent, toen de dag heet was.

Abrahams besnijdenis

Het was de derde dag na Abrahams besnijdenis en God kwam om te informeren naar Abrahams gezondheid.

God trok de zon uit zijn schild zodat de rechtvaardige zich geen zorgen hoefde te maken om zwervers. Abraham zond Eliëzer uit om reizigers te zoeken, maar hij vond er geen. Abraham zei: "Ik geloof je niet," en ging zelf op weg en zag God bij de deur.

Genesis 18:2

En hij hief zijn ogen op en zag; en zie drie mannen stonden bij hem.

de engelen Michaël, Gabriël en Raphaël

Wie waren die drie mannen? De engelen Michaël, Gabriël en Raphaël. Michaël (=die is als God) bracht het bericht aan Sara van Izaäks geboorte. Raphaël (=gezondene van God), om Abraham te genezen; en Gabriël (=machtige van God), om Sodom te vernietigen. Maar staat er niet geschreven: "En daar kwamen de twee engelen naar Sodom die avond"? Michaël vergezelde Gabriël om Lot te redden.

Genesis 18:4

Men neme toch een weinig water en wast uw voeten en vleit u neder onder de boom.

gastvrijheid

Dit vers heeft twee betekenissen. Eén betekenis is dat Abraham de meest prominente van de drie gasten aanspreekt, vragend aan hem en de anderen niet zijn tent voorbij te gaan zonder gebruik te maken van zijn gastvrijheid. Een andere betekenis is dat Abraham God aanspreekt hem bij te staan terwijl de gasten op bezoek zijn.

Rabbi Juda zegt in de naam van de Rav: Dit is om ons te leren dat het ontvangen van gasten groter is dan het ontvangen van de Goddelijke Aanwezigheid.

Genesis 18:19

Want ik heb hem verkozen...

Chesed - liefde

Zei het Goddelijke Attribuut van Chesed (liefde): Zolang Abraham in de buurt was, was er niets voor mij te doen want hij deed het werk voor mij."

Genesis 18:19

...de weg des Eeuwigen, door gerechtigheid en recht te doen.

het Goddelijke achternalopen

Wat is de betekenis van het vers: "Je zult de Heer Uw God achterna lopen." Is het dan mogelijk voor een mens het Goddelijke achterna te lopen? Maar de betekenis is de attributen van de Heilige te volgen.

God kleedde de naakte, want er staat geschreven: "En God maakte voor Adam en zijn vrouw jassen van huid en kleedde hen; dus behoor jij ook de naakte te kleden.

God bezoekt de zieke, want er staat geschreven: "En God verscheen aan hem bij de bossen van Mamre"; dus ook jij behoort de zieke te bezoeken.

God troost de rouwenden, want er staat geschreven: "En het kwam na de dood van Abraham dat God Izaäk zijn zoon zegende"; dus jij behoort ook de rouwenden te troosten.

God begraaft de dode, want er staat geschreven: "En Hij begroef hem in de vallei"; dus jij behoort ook de dode te begraven.

Samenvatting - vragen

  1. Wanneer bezocht God Abraham?
  2. Welke engelen kwam bij Abraham op bezoek en welke boodschap brachten ze over?
  3. Wat deed Raphaël?
  4. Wat deed Gabriël?
  5. Wat deden Michaël en Gabriël samen?
  6. Welke twee betekenissen heeft Genesis 18:4?
  7. Wat betekent Chesed?
  8. Wat is de betekenis van het vers: "Je zult de Heer Uw God achterna lopen."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)Torastudie 26: Vernietiging Sodom - Genesis (18:20-19:1)In Genesis 18:20 meldt God aan Abraham dat de zonden van Sodom en Gomorra zeer zwaar zijn. In Genesis 19:1 komen de twee…
Joodse Bijbel: Vernietiging van Sodom en GomorraJoodse Bijbel: Vernietiging van Sodom en GomorraG'd heeft besloten om de goddeloze steden Sodom en Gomorra te vernietigen. Abraham doet nog een pleidooi om de vernietig…
De Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaDe Joodse besnijdenis: het verbondsteken - briet milaHet Jodendom begon met aartsvader Abraham. In Genesis 15:18 lezen we Abraham met God een verbond sloot: "Op die dag sloo…
Het verbond van God met mensenHet verbond van God met mensenHet Hebreeuwse woord voor verbond is 'beriet', wat taalkundig moeilijk te verklaren is. Een verbond heeft het karakter v…
Belangrijke weetjes uit de bijbelBelangrijke weetjes uit de bijbelDe bijbel bestaat uit vele boeken die opgebouwd zijn uit vele verhalen door veel mensen geschreven zijn. Ze vertellen me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tdjgordon / Pixabay
  • Talmud, Bava Metzia 86b
  • Rashi; Talmud, Shevuot 35b
  • Sefer HaBahir
  • Talmud, Sotah 14a

Reageer op het artikel "Torastudie 24: God belooft Abraham zoon Genesis (18:1-19)"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 30-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Torastudie
Schrijf mee!