InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De komst van de Masjiach (messias): nu meer dan ooit

De komst van de Masjiach (messias): nu meer dan ooit

De komst van de Masjiach (messias): nu meer dan ooit Waarom hebben wij meer recht op verlossing dan voorafgaande generaties? Is dat omdat we beter zijn dan onze voorouders? Nee. De omstandigheden van nu zijn alleen zwaarder. Het kwaad overheerst. Bovendien accumuleren de goede daden van de vorige generaties. Goede daden verbleken niet. Daardoor neemt het aantal goede daden in hoeveelheid toe. Dit bespoedigt de komst van de Masjiach.

Nu meer dan ooit!

Het is eerlijk te vragen waarom de huidige generatie de Messiaanse verlossing meer verdient dan de voorgaande generaties. Men kan zelf stellen dat de vorige generaties vromer waren dan deze: Als de vroegere generaties als engelen waren, zijn wij slechts eenvoudige mensen; als zij mensen waren, zijn wij slechts apen.

Maar in feite is dit niet het echte probleem. Voor één ding, er is een duidelijke progressie van tijd die ons vanzelf dichter bij de Masjiach brengt, ondanks onze inferieurheid.

Ten tweede, de achteruitgang van onze tijd en voorwaarden die het veel moeilijker maken om spirituele perfectie te bereiken, maakt de waarde en de verdienste bij zelfs de lichtste deugd waardevoller dan in makkelijke tijden. Grootsheid hangt niet slechts af van de hoeveelheid prestaties van de mens, maar is relatief aan de tijd en voorwaarden van de generatie: een kleine handeling in deze generatie is gelijk aan de vele grote mitswot in andere generaties; want in deze generatie is het kwaad oppermachtig en onvergelijkbaar met vroegere tijden.

Bovendien heeft het kwaad zelf geen realiteit. Het is slechts een staat van verborgenheid en verbergt het goede. Goedheid en deugd, aan de andere kant, zijn realiteiten met de kwaliteit van duurzaamheid. Zij verbleken niet. Alle mitswot en goede daden uit het verleden, van onszelf en van onze voorgangers, blijven daarom intact. Dus er is een altijd groeiende accumulatieve verdienste die onze krediet toeneemt. Onze huidige generatie is niet alleen samengesteld uit onze eigen goedheid en verdiensten maar ook die van vorige generaties. We zijn als een dwerg die staat op de schouders van een reus: hoewel de dwerg veel kleiner is dan de reus, door op zijn schouders te staan kan hij veel verder zien. Dat is waarom het nu veel meer is dan daarvoor dat we de komst van de Masjiach zullen verdienen.

"Daarom leggen we onze hoop bij U, God, onze God, dat we spoedige de pracht van Uw macht mogen zien...om de wereld te perfectioneren door de soevereiniteit van de Almachtige. Dan zal de gehele mensheid Uw Naam aanroepen...en voor zichzelf het juk van Uw Koningschap accepteren...Op die dag zal God Eén zijn en Zijn Naam Eén zijn."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 696188, Pixabay
  • J. Immanuel Schochet (Chabad-Chassidisme)

Reageer op het artikel "De komst van de Masjiach (messias): nu meer dan ooit"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Masjiach (Messias)
Schrijf mee!