Wachten op de Masjiach (messias)

Er bestaat een verplichting om op de komst van de Masjiach (messias) te wachten. Deze kan elk moment komen. Ook moeten we de komst van de Masjiach eisen. God wil zelfs dat we er om smeken.

De verplichting te wachten

"Wel wacht het visioen nog op vervulling, maar het beslissende ogenblik komt, wees daar zeker van. Hoe lang het ook duurt, blijf wachten, komen zal het. En niet te laat." (Habakuk 2:3)

In Zefanja 3:8) en Jesaja 30:18 staan soort gelijke visioenen. Wachten op de Masjiach is niet simpel een deugd maar een religieuze plicht. Rambam (Maimonides) stelt dat wie niet uitkijkt naar de komst van de Masjiach, in feite de hele Tora ontkent, al de profeten beginnend met Mozes.

De eerste vraag die gesteld gaat worden bij het Goddelijk Oordeel is: "Tzipita liyeshu’ah" -keek je uit naar de verlossing?

"Te geloven" in de komst van de Masjiach en "te wachten" erop zijn twee gescheiden concepten:"te geloven" is een bevestiging; "te wachten" is een actieve anticipatie op de verlossing. Wanneer de tijd komt voor de glorie van God te worden openbaard in de wereld door de komst van onze rechtvaardige Masjiach, zullen er zeker leiders van Israël zijn die de massa erop aandringen hun geloof te versterken en terug te keren met berouw.

Kivoej: De verdienste en het effect van het wachten

"Wanneer de Israëlieten de synagogen en de studiehuizen binnengaan zeggen ze tegen de Heilige: 'Verlos ons!' Hij antwoordt hen; 'Zijn er rechtvaardigen onder jullie? Zijn er Godvrezende mensen onder julie? Zij antwoorden: 'In het verleden...waren er...Tegenwoordig wordt het donkerder voor ons...' De Heilige zegt dan tegen hen: "Vertrouw in mijn naam en ik zal jullie bijstaan...want ik zal ieder redden die in Mijn Naam vertrouwt.' (Midrash Tehilim 40:114)

Vragen om de Masjiach

Ware geloof in de Messiaanse verlossing wordt gereflecteerd en geverifieerd in echte anticipatie, en het werkelijk uitkijken naar de komst van de Masjiach. Op zijn beurt wordt de echtheid van deze hoop en het wachten getest door wat wordt gedaan het te bereiken. Voor iets werkelijk verlangd, zal men vragen en smeken, eisen en al het mogelijke doen om het te verkrijgen. Hetzelfde geldt voor de verplichting te wachten en te anticiperen op de Masjiach.

God staat erop dat we de eerlijkheid van onze claim de Masjiach te willen bewijzen door alles te doen wat in onze macht licht het voort te brengen, inclusief de bestorming van de Poorten van de Hemel met eisen voor de verlossing. Zie ook Hosea (3:4-5).
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • J. Immanuel Schochet (Chabad-Chassidisme)
Jehoeda (1.613 artikelen)
Laatste update: 15-06-2021
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie